Hej!
Jag skall ta bort en ej bärande vägg (enligt fastighetsskötaren) av tegel och puts i en bostadsrättslägenhet. Väggen löper mellan kök och vardagsrum och hall som ett L. Det nya rummet kommer således bli ca 9x4 m i spännvidd. Taket är av betong, vet ej hur tjockt. Alltså, kommer detta att bära utan pelare/balk och hur gör man isåfall på bästa sätt?
Mvh John
 
Tja, är den inte bärande så är den inte bärande och då behöver du inte ha någon balk eller annat bärande när du tar bort den.

Fast jag skulle aldrig nånsin våga ta bort en tegelvägg hur som helst. Tegelväggar är ofta bärande och du bör kontrollera med föreningen och dubbelkolla med en byggnadsingenjör som tittar på plats.

Hur vet fastighetsskötaren att väggen inte är bärande ? Har han granskat konstruktionsritningen ?

Mvh
 
Tack för ditt svar. Har dubbelkollat med föreningen och fastighesskötaren. Fast fastighetsskötaren tyckte jag skulle spara en del av väggen för säkerhets skull. Han är ju dock ingen fackman och jag vill helst ta bort hela skiten.. skall rådgöra med en nyexaminerad ingenjör. Frågan är väl hur mkt taket väger, hur det är armerat mm och om det klarar 9m längd utan balk? Finns det nån formel hur man räknar?
Mvh John
 
Spara för säkerhets skull ?
Är han osäker ?
Är det inte bärande så är det inte bärande.
Är man osäker låter man bli.
Finns ingen lätt formel att överslagsräkna då du inte vet var bärande väggar befinner sig och vad det är för betong ovanför.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.