Hej! Jag undrar om det går på ett bra sätt att lägga trall (notera ej sådant man klickar) i en balkong? Maxhöjden är drygt 5cm annars går inte balkongdörren att öppna.

Ett alternativ, inte snyggaste, är inte lägga trall där dörren öppnas, men runt och resten av balkongen.
 
Jag har gjort nått liknande, kan ha haft några mm till, alternativt så tunnade jag ut "bärlinan" vid dörren.
Jag använde vanlig trall och sedan staketribba som som "bärlina" (behövs för att lyfta från golv samt få trallen att hålla avstånd).
Finns ju tunn trall (22x95mm) så med det borde du klara dig.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har gjort nått liknande, kan ha haft några mm till, alternativt så tunnade jag ut "bärlinan" vid dörren.
Jag använde vanlig trall och sedan staketribba som som "bärlina" (behövs för att lyfta från golv samt få trallen att hålla avstånd).
Finns ju tunn trall (22x95mm) så med det borde du klara dig.

När jag mäter nu så är det 52mm. Staketribba (28mm) + 22mm trall ger mig 2mm mellanrum. Är det tillräckligt?

Tänker att trallet kanske rör sig/böjer sig och jag inte längre kan öppna dörren
 
R Ritte skrev:
När jag mäter nu så är det 52mm. Staketribba (28mm) + 22mm trall ger mig 2mm mellanrum. Är det tillräckligt?

Tänker att trallet kanske rör sig/böjer sig och jag inte längre kan öppna dörren
Låter tight, är det överallt eller bara precis vid tröskeln ut?

Vill minnas att det finns 22tjock panelbräda som är impregnerad med. Eller så skulle det gå att klyva trallen.
Lite kort att skruva i kanske :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter tight, är det överallt eller bara precis vid tröskeln ut?

Vill minnas att det finns 22tjock panelbräda som är impregnerad med. Eller så skulle det gå att klyva trallen.
Lite kort att skruva i kanske :thinking:
Det är enbart tröskeln. Det finns tryckimpregnerade ytterpaneler på 22mm, hade en sådan lösning fungerat?

Finns det någon uppenbar nackdel med att gå den vägen?
 
Nu var det 11år sedan jag la trallen och flyttade ut för 7år sedan så jag minns inte riktigt.
Vill minnas att jag kilsågade min lite vid dörren, men det var nog främst för att den lutade rätt rejält uppåt på slutet.

Största nackdelen är nog att där inte är så mycket att skruva i.
Men det funkade medans vi bodde där.
 
22 or som ”golvreglar” att skruva i och sen ett lager trall på det så är du hemma
 
  • Gilla
Ericplumber och 2 till
  • Laddar…
RoTe
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
E egge80 skrev:
22 or som ”golvreglar” att skruva i och sen ett lager trall på det så är du hemma
Tom inglasad balkong, trägolv, stora fönster, utsikt över stad och vatten, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så gjorde jag och det blev superbra! Jag hade dock 120x28 men principen är det samma!

Till TS, mitt största misstag var att jag hade för stort mellanrum mellan trallen. Är det inne eller ute? För är det inglasat så ta så lite mellanrum som möjligt.
 
Veronica.
RoTe RoTe skrev:
Jag hade samma problem och slutade med att jag lade detta istället: [länk]
Nu har det gått sex somrar och vi är på väg in i sjunde och den ser ut som NY fortfarande, jag är otroligt nöjd! Många grannar lade trävarianten [länk] istället och den såg gräslig ut redan efter en till två somrar, VARNING för den!
Alla såna där plastrat, är gräsliga. Usch och fy.
 
Veronica.
R Ritte skrev:
Hej! Jag undrar om det går på ett bra sätt att lägga trall (notera ej sådant man klickar) i en balkong? Maxhöjden är drygt 5cm annars går inte balkongdörren att öppna.

Ett alternativ, inte snyggaste, är inte lägga trall där dörren öppnas, men runt och resten av balkongen.
Beroende på hur det ser ut, är att bara välja trall som inte är 28 hög. Finns ju inget som sviktar på balkongen, så 20 mm på tvärställda 20 mm räcker gått. 120 kan jag tycka blir för brett på en liten balkong, men smaken är ju olika.
 
RoTe
Veronica. Veronica. skrev:
Alla såna där plastrat, är gräsliga. Usch och fy.
Men totalt underhållsfria samt enkla att bära upp i lägenheten. Långa trallplankor och litet trapphus/hiss är ett problem att tänka efter på, före.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Så gjorde jag och det blev superbra! Jag hade dock 120x28 men principen är det samma!

Till TS, mitt största misstag var att jag hade för stort mellanrum mellan trallen. Är det inne eller ute? För är det inglasat så ta så lite mellanrum som möjligt.
Inglasad balkong.
Kommer nog köra på 22mm sen 22mm trall ovanpå!
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Veronica.
RoTe RoTe skrev:
Men totalt underhållsfria samt enkla att bära upp i lägenheten. Långa trallplankor och litet trapphus/hiss är ett problem att tänka efter på, före.
Vad har det med saken att göra?
 
RoTe
Veronica. Veronica. skrev:
Vad har det med saken att göra?
Vilket då menar du? Att trallen ska få plats i trapphus/hiss eller stör du dig på min plast fortfarande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.