Som rubriken lyder, har ett hus från 1974 med inte alltför öppen planlösning.

Har en Panasonic 9RKE från 2014 nere och en Mitsubishi MSZ-FH25 från 2013 uppe. Dessa sitter på södergavel. De räcker knappt till för att värma den södra halvan av huset. Det kommer värme men huset är kallt.

Uppe har jag tre sovrum i norr som borde värmas upp. Skall jag satsa på trippelsplit eller köpa en billig Jula per rum? På rea kan man få en rejäl Jula för 6-8 tusen och Inselo tar knappt 4 tusen för montering. Polarpumpen vill har 35-40 papp för en trippel och så 10 papp för montering.

Flera pumpar ser skräpigare ut men å andra sidan klarar de sig på 10A så lättare dra kabel. Fast större aggregat brukar vara mer effektiva.

Den gångna vintern har visat med all önskvärd tydlighet att eldar man bara på kvällen i vardagsrummet vaknar man upp med frost i skägget typ. Det finns elradiatorer men sådana är ju inte helt billiga i drift.
 
Låter som huset antingen är väldigt stort eller ganska risigt isolerat(?) Kanske dags att se över isoleringen? Multi-split brukar oftast inte vara optimerade för nordiskt vinterklimat och ger ganska dåligt med värme när det är kallt ute så man måste räkna noga på hur mycket den ska värma och vilken kapacitet som krävs sammanlagt. Blir det inte snyggare att konvertera till vattenburet värmesystem med luftvattenvärmepump även om det kostar en stor slant?
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
J Josth skrev:
Låter som huset antingen är väldigt stort eller ganska risigt isolerat(?) Kanske dags att se över isoleringen? Multi-split brukar oftast inte vara optimerade för nordiskt vinterklimat och ger ganska dåligt med värme när det är kallt ute så man måste räkna noga på hur mycket den ska värma och vilken kapacitet som krävs sammanlagt. Blir det inte snyggare att konvertera till vattenburet värmesystem med luftvattenvärmepump även om det kostar en stor slant?
Vi var på gång att konvertera till vattenburet men backade pga de ohyggliga kostnaderna. Med dagens räntor var det rätt beslut. Även om vi kunde löst konverteringen kontant kunde man ju i så fall betalt av andra lån.

Vattenburet med värmepump hade kostat runt 300 och Julapumparna får man för 10-12 styck installerat så därför kan jag tänka mig luftburet.

Isoleringen är inget större problem, det är tilläggsisolerat i samband med panelbrädor för några år sedan och fönstren är bytta med dels är huset på 90+90 i suterränghus, dels är bottenplattan oisolerad som brukligt i de här årsmodellerna.

Det som behövs är stöttning nattetid så man slipper vakna upp med skägget fastfruset i täcket.

Men då vet jag att multi-split inte är någon höjdare och prismässigt har det inga fördelar.
 
A
A Anders_Nilsson skrev:
Vi var på gång att konvertera till vattenburet men backade pga de ohyggliga kostnaderna. Med dagens räntor var det rätt beslut. Även om vi kunde löst konverteringen kontant kunde man ju i så fall betalt av andra lån.

Vattenburet med värmepump hade kostat runt 300 och Julapumparna får man för 10-12 styck installerat så därför kan jag tänka mig luftburet.

Isoleringen är inget större problem, det är tilläggsisolerat i samband med panelbrädor för några år sedan och fönstren är bytta med dels är huset på 90+90 i suterränghus, dels är bottenplattan oisolerad som brukligt i de här årsmodellerna.

Det som behövs är stöttning nattetid så man slipper vakna upp med skägget fastfruset i täcket.

Men då vet jag att multi-split inte är någon höjdare och prismässigt har det inga fördelar.
Vad som helst är en höjdare jmf med julas.

Har hus från -71 och inte de problemen du beskriver
rent generellt har fönster och väggars isolering väldigt lite påverkan jmf med tak och golv. oisolerat golv är som en köldplatta dvs fruktansvärt energikrävande. (märkte detta i mitt 1800-tals hus)

den anslutningseffekt du har i en multisplit kan du fördela i singlar beroende på fabrikat och cop/scop på respektive krävs det olika matningar. men visst är multisplittar en kompromiss och i vissa lägen inta lika bra som en enkel dock är de betydligt bättre än julas.
Den enda riktigt stora nackdelen med multisplit är om en grej strular så är hela anläggningen ur funktion.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Vad som helst är en höjdare jmf med julas.

Har hus från -71 och inte de problemen du beskriver
rent generellt har fönster och väggars isolering väldigt lite påverkan jmf med tak och golv. oisolerat golv är som en köldplatta dvs fruktansvärt energikrävande. (märkte detta i mitt 1800-tals hus)

den anslutningseffekt du har i en multisplit kan du fördela i singlar beroende på fabrikat och cop/scop på respektive krävs det olika matningar. men visst är multisplittar en kompromiss och i vissa lägen inta lika bra som en enkel dock är de betydligt bättre än julas.
Den enda riktigt stora nackdelen med multisplit är om en grej strular så är hela anläggningen ur funktion.
OK, har du exempel på splittar som kan kopplas flerfasigt? Jag hittar bara 1x25A.

Annars kan jag leva med något lägre COP eftersom det lär vara bättre än direkt el. Och man får en snyggare installation.

Skulle pumpen paja har jag ju de två befintliga.

Vad är det huvudsakliga problemet med Julia? Går de sönder eller bullrar de?

Splitten kommer mest att gå nattetid medans man sover i rummen.
 
A
A Anders_Nilsson skrev:
OK, har du exempel på splittar som kan kopplas flerfasigt? Jag hittar bara 1x25A.

Annars kan jag leva med något lägre COP eftersom det lär vara bättre än direkt el. Och man får en snyggare installation.

Skulle pumpen paja har jag ju de två befintliga.

Vad är det huvudsakliga problemet med Julia? Går de sönder eller bullrar de?

Splitten kommer mest att gå nattetid medans man sover i rummen.
https://www.klima-therm.com/se/simultan-multi-r32,365,se
 
electroluxaren skrev:
[länk]
OK, så här ser det ut idag:

Nere:
Ritning av en bostadsplan med sovrum, hall, allrum, förråd, tvättstuga och toaletter. Måttangivelser inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppe:
Schematisk ritning av en lägenhetsplan. Innehåller kök, vardagsrum, balkong, sovrum, badrum. Uppmätt i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rött streck indikerar befintlig värmepump.

Söder ligger i nederkant av bilderna.

Nere är det en Panasonic 9RKE som är stark men bara klarar att värma upp halva källaren. Uppe en Mitsubishi FH25 som är ok.

Funderar på att sätta en Fujitsu 12 LVCN golvmodell i nordvästra rummet i källaren (bredvid tvättstugan). Och eventuellt en till väggmodell i trapphuset på övre plan.

Har fått för mig att Panasonic och Fujitsu gör bra värmepumpar.

Har forumet några bättre förslag?
 
  • Gilla
OttoHermansson
  • Laddar…
Man kan sätta en duo-modell i de två sovrummen på nedre våningen. Sedan en annan duo-modell i de två nordöstra sovrummen på övervåningen och en singel-modell i det större nordvästra sovrummet på övre våningen. Då håller man nere antal utedelar en del.
 
Två stycken Mitsu Sumo 35 eller Daikin XRH 40, en på varje plan så lär du inte frysa!

Högt fläktläge krävs vid minusgrader om placeringen är på ena gaveln. Gissar att du kör på auto-fläkt nu och då blir det kallt i andra änden av huset.

Visst det blir en peng med två premiumpumpar men låg elförbrukning och bra komfort inomhus med god värme. Eventuellt kan din lilla Mitsubishi få leva kvar och du köper endast en ny pump?
 
H
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Googla polarpumpen och garantiärenden innan ni köper i från polarpumpen. Läs kommentarena här.

[länk]
Jag tackar för varningen! Tittar man på statistiken är det ju 80% som gett 4 eller 5 stjärnor i betyg men på sistone verkar det vara många klagomål. Kan ju bero på ägarbyte eller dåliga finanser.

Sedan är inte Polarpumpen särskilt billiga jämfört med mer lokala firmor. Hittade en några kilometer bort som säljer Fujitsu KM12 Slim för 11.900 och montering ROTat för 4.000 så alternativ finns. Även 20grader.se har ett intressant sortiment men återigen postorder och montering samman som Polarpumpen 6.000.

Just montering är dyr hos postorderföretagen,hur kan Jula ta 3.700 via Inselo och en lokal firma 4 tusen när postorderföretagen måste ta 6 tusen? Detta gör ju att dealen förstörs en hel del även om postorderföretagen har ett imponerande sortiment.

Blir nog en lokal firma.
 
  • Gilla
Staraction
  • Laddar…
A
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tackar för varningen! Tittar man på statistiken är det ju 80% som gett 4 eller 5 stjärnor i betyg men på sistone verkar det vara många klagomål. Kan ju bero på ägarbyte eller dåliga finanser.

Sedan är inte Polarpumpen särskilt billiga jämfört med mer lokala firmor. Hittade en några kilometer bort som säljer Fujitsu KM12 Slim för 11.900 och montering ROTat för 4.000 så alternativ finns. Även 20grader.se har ett intressant sortiment men återigen postorder och montering samman som Polarpumpen 6.000.

Just montering är dyr hos postorderföretagen,hur kan Jula ta 3.700 via Inselo och en lokal firma 4 tusen när postorderföretagen måste ta 6 tusen? Detta gör ju att dealen förstörs en hel del även om postorderföretagen har ett imponerande sortiment.

Blir nog en lokal firma.
det blir ju ett bollande av pengar och mycket tillkommer som inte framgår, en del redovisar efter ROT och en del före. generellt kan det vara fördelaktigare att ha samma firma som kan ta ROT på hela kostnaden enligt schablon än att köpa lite här och lite där.
En lokal firma ger en ökad trygghet jmf postorder
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Två stycken Mitsu Sumo 35 eller Daikin XRH 40, en på varje plan så lär du inte frysa!

Högt fläktläge krävs vid minusgrader om placeringen är på ena gaveln. Gissar att du kör på auto-fläkt nu och då blir det kallt i andra änden av huset.

Visst det blir en peng med två premiumpumpar men låg elförbrukning och bra komfort inomhus med god värme. Eventuellt kan din lilla Mitsubishi få leva kvar och du köper endast en ny pump?
Har nu klurat ännu mer. Tyvärr verkar det finnas en anledning till att nuvarande pumpar sitter där de sitter, jag ser helt enkelt inte några andra riktigt bra placeringar. Men det skär i snålheten att ens tänka på att byta ut två fullt fungerande värmepumpar. Min telefon är från 2019 och frugan kör med iPhone7. Proud to be stenålder.

Min nuvarande Mitsubishi FH25 där uppe är tillverkad november 2014 och Panasonicen där nere (som visade sig vara en CS-HE9PKE) är tillverkad oktober 2010. Är dessa på avskrivning vad gäller livslängden eller är det idé att sätta upp dem någon annanstans som hjälpvärme? Finns R410 att få tag i längre? De tillhör ju -25-klassen och är helt enkelt underdimensionerade.

Skall kolla priserna på Sumo 35 och XRH40, hittar inga priser online förutom Polarpumpen utan man får ringa ÅF.

Sedan verkar ju Daikin FTXA-50AW STYLISH R 50 och Mitsubishi Electric LN50 HERO vara ännu starkare, någon som har någon kommentar om dessa? Eller är Sumo 35 och XRH40 bättre i praktiken. Prisläget verkar ju vara någotsånär samma.

Har nu mätt och där nere är det ungefär 11.7 meter från VP till tvättstugans dörr, måste man ha hjälpfläktar på det avståndet?
 
En värmepump från 2010 är på gränsen till avskriven även om den kan gå några år till om man har tur. R410a går säkert att få tag på fortfarande men är väldigt dyrt.

Sumo RW35 respektive Caldo II XRH40 är de som passar bäst i vanliga hus. 50-modellerna är mer för större lokaler.

Värmen försvinner väl snabbt uppåt i den öppna trappan så det blir omöjligt för en värmepump att värma hela nedervåningen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Josth skrev:
En värmepump från 2010 är på gränsen till avskriven även om den kan gå några år till om man har tur. R410a går säkert att få tag på fortfarande men är väldigt dyrt.

Sumo RW35 respektive Caldo II XRH40 är de som passar bäst i vanliga hus. 50-modellerna är mer för större lokaler.

Värmen försvinner väl snabbt uppåt i den öppna trappan så det blir omöjligt för en värmepump att värma hela nedervåningen.
Är en golvmodell bra om man har kalla kolv eller är det en nischlösning för speciella fall? Tycker att man ser väldigt få golvmodeller och dessutom verkar de vara tekniskt en generation efter.

Det gäller sovrummet längst bort bredvid tvättstugan i nedervåningen. Det är så kallt att det är omöjligt att vistas där utan tofflor. Om det är som du säger behöver jag ändå en extra pump där nere.

Får väl fråga installatören om det går att återanvända befintligt R410 och bara toppa uppstå kanske befintliga pumpar kanska in i friggeboden. Eller så kanske en Julapump på rea öret bättre val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.