K
Hej!

Har redan ställt 1000 frågor, men här kommer en till...

Har köpt en gammal kåk, med badrum renoverat är 2017. Det är en del konstigheter med badrummet, och en sak som nu slagit oss är att vattnet endast kan slås av genom att bryta strömmen till pumpen (egen brunn) och sen tömma hydropressen. Det finns visserligen en kulventil vid wc:n och utgående från varmvattenberedaren kan stängas, men i övrigt saknas varje form av avstängning.

För mig som lekman framstår nyss nämnda som helt vansinnigt. Särskilt som det går vidare pex från badrum till köket - i vägg och i golv.

Arbetetet är utfört av en halvstor lokal firma, som gör en hel del våtrumsjobb. Men, får man verkligen göra såhär? Uppfattar det som helt huvudlöst.

Mvh
Daniel
 
Har ni letat överallt? Låter inte normalt att det inte finns en enda avstämning, inte ens på inkommande vatten efter pump ?
 
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni letat överallt? Låter inte normalt att det inte finns en enda avstämning, inte ens på inkommande vatten efter pump ?
Japp. Ingenting mellan pump och hydropress.
Vattnet kommer i huset genom golv i badrum och går direkt till hydropress.


K Kardan79 skrev:
Hej!

Har redan ställt 1000 frågor, men här kommer en till...

Har köpt en gammal kåk, med badrum renoverat är 2017. Det är en del konstigheter med badrummet, och en sak som nu slagit oss är att vattnet endast kan slås av genom att bryta strömmen till pumpen (egen brunn) och sen tömma hydropressen. Det finns visserligen en kulventil vid wc:n och utgående från varmvattenberedaren kan stängas, men i övrigt saknas varje form av avstängning.

För mig som lekman framstår nyss nämnda som helt vansinnigt. Särskilt som det går vidare pex från badrum till köket - i vägg och i golv.

Arbetetet är utfört av en halvstor lokal firma, som gör en hel del våtrumsjobb. Men, får man verkligen göra såhär? Uppfattar det som helt huvudlöst.

Mvh
Daniel
Glöm
 
Det står dig fritt som husägare att sätta avstängningar varhelst du önskar (y)
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
K
I InsidersUnited skrev:
Det står dig fritt som husägare att sätta avstängningar varhelst du önskar (y)
Absolut!
Frågan är dock om en firma som åtar sig att renovera ett badrum rimligen kan/bör göra något liknande. Finns ingen beställning från tidigare ägare av vilken det framgår att denne inte ville kunna stänga av vattnet vid en ev. läcka.
 
Det normala är att avstängningskranen sitter efter hydrofor/hydropress, så det går att stänga av vattenflödet till huset utan att tömma hydroforen/hydropressen. Sen kan man naturligtvis ha hur många avstängningsmöjligheter man vill i sitt system utöver det.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det normala är att avstängningskranen sitter efter hydrofor/hydropress, så det går att stänga av vattenflödet till huset utan att tömma hydroforen/hydropressen. Sen kan man naturligtvis ha hur många avstängningsmöjligheter man vill i sitt system utöver det.
Vi hade förväntat oss det, ja. Men, ingenting...
 
Kan inte kosta många hundringar i material att åtgärda.
Å så lite, lite, eget praktiskt trevligt jobb.

Visa med bilder hur du gör.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
K
H Hybro skrev:
Kan inte kosta många hundringar i material att åtgärda.
Å så lite, lite, eget praktiskt trevligt jobb.

Visa med bilder hur du gör.
Vi har lite fullt upp med att riva ut 90kvm undergolv och ersätta det med ett ventilerat golv från Subfloor. Behöver inte mer att göra just nu. :)
 
  • Renoveringsarbete i ett rum med exponerad isolering och konstruktion, verktyg på golvet, person i arbetskläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, nedrivna väggar, bar trästomme, skadad gipsvägg, spillror på golvet, oavslutad konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående renovering, öppet tak, elledningar vilar på vägg, byggverktyg och material synliga på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V
K Kardan79 skrev:
Hej!

Har redan ställt 1000 frågor, men här kommer en till...

Har köpt en gammal kåk, med badrum renoverat är 2017. Det är en del konstigheter med badrummet, och en sak som nu slagit oss är att vattnet endast kan slås av genom att bryta strömmen till pumpen (egen brunn) och sen tömma hydropressen. Det finns visserligen en kulventil vid wc:n och utgående från varmvattenberedaren kan stängas, men i övrigt saknas varje form av avstängning.

För mig som lekman framstår nyss nämnda som helt vansinnigt. Särskilt som det går vidare pex från badrum till köket - i vägg och i golv.

Arbetetet är utfört av en halvstor lokal firma, som gör en hel del våtrumsjobb. Men, får man verkligen göra såhär? Uppfattar det som helt huvudlöst.

Mvh
Daniel
Men skojar du. Ägaren innan ville väl inte betala.

Ja man får göra montering utan kulventiler.

Testa dolt fel (y)
 
  • Haha
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
K
V Villaägarenr1 skrev:
Men skojar du. Ägaren innan ville väl inte betala.

Ja man får göra montering utan kulventiler.

Testa dolt fel (y)
Nej, jag skojar inte. Varför skulle jag göra det? Skippa gärna den pissiga attityden.

Det finns otaliga tecken på att firman har "cut corners" . Det tillsammans med att vi har problem med lukt i badrummet får mig att ställa frågor. Enligt den utredare vi haft på plats är det sannolikt förtvålning som är orsaken.
Det har lagts matta (platta, flytspackel m. golvvärme, matta), trots problem med till skjutande fukt underifrån. Inte helt lyckat.

Efter första kontakt med firman, dvs. så snart de fått kännedom om att problem uppstått, så slutade de svara på samtal från mig.

Firman har inte utfört arbete enligt lämnad offert, men har tagit betalt för arbetet.

Jag försöker bara undersöka om det är rimligt att en våtrumsfirma som åtar sig att renovera ett badrum (totalentreprenad) och byta el, avlopp, hydropress, varmvattenberedare samt slangar (pex RiR) till kök (går i vägg och golv) bygger bort möjligheten att stänga av vattnet. Jag tycker personligen att det är så dumt så klockorna stannar. Var, som sagt, inte tidigare husägare som bad om lösningen.

/daniel
 
K Kardan79 skrev:
Nej, jag skojar inte. Varför skulle jag göra det? Skippa gärna den pissiga attityden.

Det finns otaliga tecken på att firman har "cut corners" . Det tillsammans med att vi har problem med lukt i badrummet får mig att ställa frågor. Enligt den utredare vi haft på plats är det sannolikt förtvålning som är orsaken.
Det har lagts matta (platta, flytspackel m. golvvärme, matta), trots problem med till skjutande fukt underifrån. Inte helt lyckat.

Efter första kontakt med firman, dvs. så snart de fått kännedom om att problem uppstått, så slutade de svara på samtal från mig.

Firman har inte utfört arbete enligt lämnad offert, men har tagit betalt för arbetet.

Jag försöker bara undersöka om det är rimligt att en våtrumsfirma som åtar sig att renovera ett badrum (totalentreprenad) och byta el, avlopp, hydropress, varmvattenberedare samt slangar (pex RiR) till kök (går i vägg och golv) bygger bort möjligheten att stänga av vattnet. Jag tycker personligen att det är så dumt så klockorna stannar. Var, som sagt, inte tidigare husägare som bad om lösningen.

/daniel
Det låter idiotiskt att snåla in på en ballofix. Det håller jag med om.

Jobbet gjordes för sex år sedan, är fullbetalt, och beställdes av någon som inte är du. Du köpte huset utan avstängning.
Ett alternativ är att du processar mot förra ägaren. Det blir då som ett dolt fel. Han kommer neka, och även om du kommer till tingsrätten kommer de säga att det dels var inspekterbart, och att värdet av en ballofix är litet jämfört med köpesumman. Du förlorar och har lagt massa energi i onödan.
Nästa alternativ är att du processar mot firman som gjorde jobbet. Du har inget avtal med dem. De kommer hävda att de levererat det som var beställt. Även här förlorar du i tingsrätten, och har lagt massa energi i onödan.
Tredje alternativet är att du monterar en egen ballofix. Om du river så mycket som du visar är du antingen normalhändig, eller så kommer du vid något tillfälle få hem en rörmokare. Femhundra spänn senare har du en avstängning.
 
  • Gilla
Hjaal och 7 till
  • Laddar…
Är inte huset i exakt det skick du köpte det i?
Du har ingen aning om vad firman och förra ägaren kom överens om. Även om det kan tyckas olämpligt är det knappast en olaglig i installation.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Absolut!
Frågan är dock om en firma som åtar sig att renovera ett badrum rimligen kan/bör göra något liknande. Finns ingen beställning från tidigare ägare av vilken det framgår att denne inte ville kunna stänga av vattnet vid en ev. läcka.
Finns det någon beställning där det framgår att han ville kunna stänga av vattnet?
Jag vet inte vad du efterfrågar. Om det är sympatier, så javisst. De flesta håller nog med om att det borde finnas avstängning. Men i övrigt finns inte mer att säga. Det saknas lagar som säger vart och hur många avstängningar det ska finnas. Det är ju dessutom väldigt enkelt att upptäcka. Därmed är det varken "dolt" eller "fel". Nu verkar du ju inte heller ha tummen helt mitt i handen. Det är väl bara att sätta dit ett par avstängningar.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K
P PatrikJo skrev:
Det låter idiotiskt att snåla in på en ballofix. Det håller jag med om.

Jobbet gjordes för sex år sedan, är fullbetalt, och beställdes av någon som inte är du. Du köpte huset utan avstängning.
Ett alternativ är att du processar mot förra ägaren. Det blir då som ett dolt fel. Han kommer neka, och även om du kommer till tingsrätten kommer de säga att det dels var inspekterbart, och att värdet av en ballofix är litet jämfört med köpesumman. Du förlorar och har lagt massa energi i onödan.
Nästa alternativ är att du processar mot firman som gjorde jobbet. Du har inget avtal med dem. De kommer hävda att de levererat det som var beställt. Även här förlorar du i tingsrätten, och har lagt massa energi i onödan.
Tredje alternativet är att du monterar en egen ballofix. Om du river så mycket som du visar är du antingen normalhändig, eller så kommer du vid något tillfälle få hem en rörmokare. Femhundra spänn senare har du en avstängning.
Det handlar inte om avstängningen isolerat. Det är bara en av många tveksamma detaljer.

Det är absolut inte ett dolt fel.

Vi kommer dock reklamera arbetet (pga matta trots tillskjutande fukt = förtvålning). Vi kan som nya ägare sannolikt göra det (konsumenttjänstlagen) då tidigare ägare skriftligen överlåtit sina rättigheter till oss.
Just nu samlar vi ammunition i största allmänhet.

Badrummet kommer att byggas om, och då blir det avstängning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.