Jag blir inte klok på informationen jag hittar på nätet om hur man gjuter gångplattor.
Jag blir tokig på detta. Ska det vara så svårt?? Samtidigt verkar det inte vara att bara att köpa vilken betongblandning som helst och använda till detta. Provade förra året och det sprack trots att jag följde instruktionerna på förpackningen samt eftervattnade. Jag armerade dock inte plattorna. Var det därför det sprack? Är det så enkelt att det är förklaringen? Men även kanterna sprack..

Finns någon vänlig själ som kan sånt här som skulle kunna ge mig i princip steg för steg instruktioner på hur jag ska göra. Från val av cement eller betong till färdiga användbara plattor. (jag vet att jag behöver en form)

Jag vill göra dekorativa starka gångplattor ungefär 60x60cm
 
Har iofs inte gjutit plattor, men visst spricker betong om man inte armerar den. Särskilt om plattorna är för tunna. Testa att gjuta tjockare med armering i.

Var också noga med underlaget, så att inte plattorna kan svikta, för då spricker de.
 
Inga plattor man köper, inte ens de tjockaste som skall tåla tung trafik är armerade så det skall nog inte behövas. Gjuter du direkt på marken eller i en form? Att gjuta i form blir mycket bättre eftersom du kan kontrollera tjocklek och härdning mycket bättre. Att blanda tillräckligt är också viktigt för jämnt resultat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T topmount skrev:
Inga plattor man köper, inte ens de tjockaste som skall tåla tung trafik är armerade så det skall nog inte behövas. Gjuter du direkt på marken eller i en form? Att gjuta i form blir mycket bättre eftersom du kan kontrollera tjocklek och härdning mycket bättre. Att blanda tillräckligt är också viktigt för jämnt resultat.
Att betongen krymper ugn armering utan last bror väl oftast på krafter a som uppstår när betongen krymper under härdning. Finns olika typer av betong som krymper mindre och därmed får mindre problem med sprickbildning.

enklast är att lägga in 6mm armeringsjärn och göra dom 50mm tjocka. Men överlag verkar det jobbigt. Ska de bli fina behövs form, formplyfa etc. Tid och pengar.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Att betongen krymper ugn armering utan last bror väl oftast på krafter a som uppstår när betongen krymper under härdning. Finns olika typer av betong som krymper mindre och därmed får mindre problem med sprickbildning.

enklast är att lägga in 6mm armeringsjärn och göra dom 50mm tjocka. Men överlag verkar det jobbigt. Ska de bli fina behövs form, formplyfa etc. Tid och pengar.
Vad menar du "ugn armering utan last bror väl oftast på krafter a som uppstår när betongen krymper under härdning"?
 
T topmount skrev:
Inga plattor man köper, inte ens de tjockaste som skall tåla tung trafik är armerade så det skall nog inte behövas. Gjuter du direkt på marken eller i en form? Att gjuta i form blir mycket bättre eftersom du kan kontrollera tjocklek och härdning mycket bättre. Att blanda tillräckligt är också viktigt för jämnt resultat.
Jag gjuter i träform. Enkel konstruktion, playwood och reglar.
 
Alex Nonesson Alex Nonesson skrev:
Vad menar du "ugn armering utan last bror väl oftast på krafter a som uppstår när betongen krymper under härdning"?
sorry, telefonen snurrade till bokstäverna. Om betongen spricker när den inte är belastad så beror det (vad jag har förstått) på krympningen som sker i betongen när den brinner. Dessa krafter och därmed sprickor motverkas till stor del med armering (armeringen har så klart andra mekaniska egenskaper också).
 
  • Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
sorry, telefonen snurrade till bokstäverna. Om betongen spricker när den inte är belastad så beror det (vad jag har förstått) på krympningen som sker i betongen när den brinner. Dessa krafter och därmed sprickor motverkas till stor del med armering (armeringen har så klart andra mekaniska egenskaper också).
Ahaaaa, tack. Intressant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.