Tillför FAQ-inlägg något?

  • Antal röster
    22
Snubblade på den här eminenta idén i en lång, av TS i den aktuella tråden återuppväckt tråd.
M Mathias Fredriksson skrev:
ett inlägg med en sammanfattning vore trevligt i en sådan här lång tråd
För att detta ska vara mer än att skriva i sand skulle det dels behöva exponeras, kanske genom att alltid komma som inlägg två, dels alltid vara redigerbart för TS. Ett FAQ-inlägg att löpande uppdatera helt enkelt.

I den bästa av världar skulle detta leda till kortare trådar med mindre upprepningar, till fromma för dem som bara läser och dem som löpande försöker reda ut missförstånd.

Nog så sannolikt kommer ungefär samma människor som nu svara i sak oberoende av om samma sak redan är sagd.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Det är precis sånt här man kan testa GPT-4 på. Ett levande synopsis som inte ligger i flödet utan som ett bihang, kanske i trådvwerktygen. Trådskaparen och/eller läsare kan sedan frivilligt betygsätta synopsis utifrån korrekt fakta och robotens förståelse.
Det lär dock kräva djupare tillgång till innehållet än de normala forumsidan för att kunna bearbeta råmaterialet. Något för utvecklaren med andra ord.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är precis sånt här man kan testa GPT-4 på. Ett levande synopsis som inte ligger i flödet utan som ett bihang, kanske i trådvwerktygen. Det lär dock kräva djupare tillgång till innehållet än de normala forumsidan för att kunna bearbeta råmaterialet. Något för utvecklaren med andra ord.
Ja, bra idé! Tyvärr kostar det dock en del, i alla fall om man ska kunna göra en sådan slagning i realtid. Och jag bävar inför vad den skulle sammanställa för konsensuskunskap om parkslide, dolda fel eller vilka verktyg man behöver. :seenoevil:
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, bra idé! Tyvärr kostar det dock en del, i alla fall om man ska kunna göra en sådan slagning i realtid. Och jag bävar inför vad den skulle sammanställa för konsensuskunskap om parkslide, dolda fel eller vilka verktyg man behöver. :seenoevil:
Därför svarar man ”Kan vara värt att pröva”. :D
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
Tyckte att frågorna var lite luriga, gör jag tycker det är en bra idé, men jag vill också ha glass.

Ett annat alternativ är en bättre filtrermöjlighet, där man kan filtrera, så att man bara ser vettiga skribenter, eller att man kan filtrera bort några mindre vettiga skribenter.
Vem som är vettig och vem intr, beror på tråden och ser man rätt så snabbt.
 
Jag tror inte filtrering hjälper särskilt mycket. En stor del i problemet är ju att inlägg utöver TS första ofta inte läses alls.

Relativt nya användare kan inte heller förväntas ha upparbetat en kunskap om vilkas inlägg som är att lita på i vilka frågor, så även om de skulle försöka gallra är det svårt utan att ändå behöva läsa mycket.
 
Ett AI baserat junk-filter hade vart nått.

Kunde man sen fortsätta och mata en AI robot med korrekta forumsvar kunde man få en AI-chat som gör oss skribenter överflödiga?! :oops: :thinking:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tanken är god, mycket god, det skulle helt klart ha ett värde.
Men...
Hur ska det gå till?
Vem ska skriva sammanfattningen?
Jag gjorde så en gång men då blev TS sur....
En robot? Vet inte om jag vill...
och kan en robot skilja insiktsfulla svar från troll och trams?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

och kan en robot skilja insiktsfulla svar från troll och trams?
Det återstår att se. Roboten (t.ex. GPT-4)) kan bara värdera efter redan känd information och dra andras slutsatser. Eftersom byggahus.se är en salig blandning av allt möjligt innehåll, vore det extra intressant att se reslutatet…för skojs skull.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vem ska skriva sammanfattningen?
Jag hade nog tänk TS, men en GPT-lösning kittlar, även om jag tror den skulle kräva för många iterationer för att bli bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.