Jag gjorde en beställning av solpaneler av ppam i oktober 2022, blev informerad installation i april 2023, fick information i april att det var på gång, jag ringde till dem och fick nytt datum till juil- augusti, 16 maj fick jag ännu nytt datum till oktober 2023 men datumet kan ändras, det stod inte om det kunde ändras till kortare eller längre installations datum.
De skriver även att jag kan avbryta beställningen.
Men solpanelerna har väll blivit dyrare sedan jag gjorde beställningen?
Vad gör man? Leveranstid ändrad från 30v till minst 52 v
Kan man kräva kompensation?

Bor i Skåne
Mikael
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Kolla tillgängligheten på panelerna i frågan eller den utrustning som skapar förseningen.

Avtalet kanske gör att firman har svårt att höja priset mot kund när priserna ökar.

"Dina" paneler kan mycket väl vara driftsatta på annat hus i närheten där de betalade 500-1000 kr mer per styck och väntetiden är ett försök att få dig att hoppa av offerten.
 
  • Gilla
claesborjesson och 4 till
  • Laddar…
PPAM skriver
"orsaken till denna försening är att vi misslyckas i rekrytering av montörer och elektriker under året. "

Är det några andra som har beställt från dem senaste tiden och vad har ni fått för installations datum?
 
Egentligen bör jag kanske inte skriva här då jag är en av de som är tilldelad installation i närtid.

Det är kanske klen tröst men bra att det kommer upp här ändå.

Kompensation vet jag att PPAM inte medger. Troligen blur det svårt att komma vidare med AEN också.

Det som ni som fått installation framskjuten till hösten skulle kunna göra är att se hur de ställer sig till montage i höst men betalning först när de börjar producera nämnvärt kring mars. Fördelen (som jag ser det iaf)med PPAM mot andra är att man inte betalar en krona i förskott.

Materialbrist på något sätt har inte varit något problem de ggr jag stämt av med de.
 
M mortimer skrev:
Egentligen bör jag kanske inte skriva här då jag är en av de som är tilldelad installation i närtid.

Det är kanske klen tröst men bra att det kommer upp här ändå.

Kompensation vet jag att PPAM inte medger. Troligen blur det svårt att komma vidare med AEN också.

Det som ni som fått installation framskjuten till hösten skulle kunna göra är att se hur de ställer sig till montage i höst men betalning först när de börjar producera nämnvärt kring mars. Fördelen (som jag ser det iaf)med PPAM mot andra är att man inte betalar en krona i förskott.

Materialbrist på något sätt har inte varit något problem de ggr jag stämt av med de.
När tackade du ja till kontraktet?
 
M Micke 2000 skrev:
När tackade du ja till kontraktet?
Likvärdig tidpunkt som dig. Vart i landet bor du och hur stor anläggning har du beställt?
 
M mortimer skrev:
Likvärdig tidpunkt som dig. Vart i landet bor du och hur stor anläggning har du beställt?
Jag bor på gränsen Skåne_Blekinge.
Det jag har beställt är på 13,65 kWp
 
M Micke 2000 skrev:
Jag bor på gränsen Skåne_Blekinge.
Det jag har beställt är på 13,65 kWp
Vågar inte gissa på hur de gjort urvalet. Jag har beställt drygt 15,3kwp. Vad är klart hos dig kring föranmälan/IM, mätning, kabeldragning etc?

Förr i världen var Valje byn som delade Skåne och Blekinge, troligen det fortfarande också.
 
M mortimer skrev:
Vågar inte gissa på hur de gjort urvalet. Jag har beställt drygt 15,3kwp. Vad är klart hos dig kring föranmälan/IM, mätning, kabeldragning etc?

Förr i världen var Valje byn som delade Skåne och Blekinge, troligen det fortfarande också.
Föranmälan är gjord och fått klartecken från nätägaren, allt är klart.
 
M Micke 2000 skrev:
Föranmälan är gjord och fått klartecken från nätägaren, allt är klart.
Även mätt taket ?
 
M mortimer skrev:
Även mätt taket ?
Nej, de har inte varit här och mätt taket, de ska komma några dagar innan och kolla upp allt och mäta taket fick jag som besked
 
M Micke 2000 skrev:
Nej, de har inte varit här och mätt taket, de ska komma några dagar innan och kolla upp allt och mäta taket fick jag som besked
När fick du det beskedet?
 
M mortimer skrev:
När fick du det beskedet?
När jag hade skickat in avtalet i oktober
 
Jag beställde en anläggning i slutet av oktober. Fick då ett vagt utlåtande om installation Q2 2023. Pratade sedan med säljaren i mitten på mars och då skulle det inte bli förrän i höst, i skiftet Q3-Q4. Det var ok att annullera beställningen sa han då. Jag har av ett par skäl inte så bråttom med att få anläggningen på plats så det var ok för mig.
I förra veckan fick jag dock ett mail med preliminär tid i andra halvan av augusti. Detta i Östergötland i samma kommun som firman.
 
K
C Cramse skrev:
Jag beställde en anläggning i slutet av oktober. Fick då ett vagt utlåtande om installation Q2 2023. Pratade sedan med säljaren i mitten på mars och då skulle det inte bli förrän i höst, i skiftet Q3-Q4. Det var ok att annullera beställningen sa han då. Jag har av ett par skäl inte så bråttom med att få anläggningen på plats så det var ok för mig.
I förra veckan fick jag dock ett mail med preliminär tid i andra halvan av augusti. Detta i Östergötland i samma kommun som firman.
Har du fått en preliminär tid i slutet på Augusti så kan det väl i nästa vända bli preliminärt i slutet på Januari nästa år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.