Hej.

Har köpt ett enplanshus byggt 1987 som står på en frisk krypgrund.
Idag är det parkett - spån - 220regel/mineralull - trossbotten.

Är det möjligt att riva bort parketten och lägga vattenburen golvvärme på detta?

Vilka "system" är bäst? Ska jag lägga ny spårad spån ovanpå eller frigolit/cellplast från uponor? Vad är bäst?

Kommer energiåtgången öka eller minska när man byter bort radiatorerna?

Tack på förhand
 
Hade samma typ av golvkonstruktion bortsett från spont istället för din spånskiva.
Gick alldeles utmärkt att lägga spårade spånskivor på sponten med värmeslingor från uponor. Sedan på med ny parkett.

Energiförbrukningen gick ned radikalt för mig, men då hade jag elradiatorer. Framgår inte om du har el eller vatten/olja?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har gjort samma spårad spånskiva väsentligt lägre energiåtgång byggår 54 och lvvp
 
Pear4Life Pear4Life skrev:
Hade samma typ av golvkonstruktion bortsett från spont istället för din spånskiva.
Gick alldeles utmärkt att lägga spårade spånskivor på sponten med värmeslingor från uponor. Sedan på med ny parkett.

Energiförbrukningen gick ned radikalt för mig, men då hade jag elradiatorer. Framgår inte om du har el eller vatten/olja?
Ok vad bra!
Där är flvp med radiatorer för närvarande.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har gjort samma spårad spånskiva väsentligt lägre energiåtgång byggår 54 och lvvp
Ok, då känns det som jag är på rätt spår
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
K
Om det inte ”kostar” för mycket i takhöjd är det lättaste att lägga spårade skivor ovanpå befintligt golvspån samt aluplåtar. Alternativen är annars att ta bort befintligt golvspån och lägga nytt spårat, eller att spåra det befintliga med en fräs. Det senare är nog billigare men fasen så mycket mer jobb, svårare och dammar något så djävulskt.
 
Själv använde jag 28x70 glespanel istället för spån. Fungerade ypperligt.
 
Tack för svar!

Hur börjar jag med detta projektet? Tänkte lägga spån och slang själv. Var ritar/beräknar jag enklast vad som behövs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.