RikB
Hej

Funderar på fläktkonvektor (el) för vårt lilla 22 kvm isolerade garage i norra hallands inland. Min tanke är att garaget under vintertid skall kunna hålla 8-10 grader, gärna med möjlighet till 15 gr vid något enstaka tillfälle.

Lite övriga förutsättningar
6 x 3,6 m (takhöjd 2,4m), 95 mm isolering i väggar, 100 mm tak, garageport med tunn inbyggd frigolitskiva, två mindre dubbelglasfönster på ena långsidan, betongplatta på frigolitisolering. Finns även växelriktare i utrymmet (solpaneler i västerläge) som avger förlustvärme vid produktion, kanske 250-300W som mest och kanske hälften i snitt över årets ljusa timmar?

Vad kan en lämplig effekt för fläktkonvektor vara?
Vad är att föredra, lägre effekt för långsammare uppvärmning eller högre effekt för kortare?

Jag har varit inställd på en llvp men blivit mer och mer tveksam till detta av lite olika anledningar, bl a utrymmets storlek, avskrivningstid, ekonomi/ hantering vid krångel men även el- och värmetillskottet från solpaneler resp växelriktare under ljusa timmarna, så i skrivande stund känns llvp ej aktuell.

/Rikard
 
Redigerat:
B
Solens tillskott på vintern är ju nära 0, så det behöver man ju knappt fundera på. Men det kommer ju spara lite på höst o vår.

Halland är ju varmt och du nöjer ju dig med 8-10c inne.Ni kommer ju komma långt på ett par kW, lätt att prova med ett enbart konvektorelement från jula för 200kr och se om det räcker.

För min egen del, som saknar framförhållning så vill jag kunna krama på rejält med effekt och inte vänta 3h på att det ska blir varmt nog att meka. Där kan jag ju tycka luft luft värmepumpen är kanon, rejält med effekt utan risk att huvudsäkringarna går (var ett problem tidigare för min del när jag värmde med byggfläkt).

Jag hade köpt en enklare luft luft (med underhållsfunktion) alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
RikB och 1 till
  • Laddar…
RikB
Tack för svaret BSOD

Tänker detsamma, att det torde räcka med ett par kW.
Det kan bli lite skruvande i garaget i framtiden men närmaste året är tanken att bara ha det som förråd för div brôte (färg, cyklar, trädgårdsmöbler, gräsklippare och annat .. allt utom bilen typ, he :) Att snabbt kunna värma garaget till lämplig temp är dock väl värt att beakta.

Och tack för tipset om att testa med ett Jula-element, mycket bra idé!
 
RikB RikB skrev:
Tack för svaret BSOD

Tänker detsamma, att det torde räcka med ett par kW.
Det kan bli lite skruvande i garaget i framtiden men närmaste året är tanken att bara ha det som förråd för div brôte (färg, cyklar, trädgårdsmöbler, gräsklippare och annat .. allt utom bilen typ, he :) Att snabbt kunna värma garaget till lämplig temp är dock väl värt att beakta.

Och tack för tipset om att testa med ett Jula-element, mycket bra idé!
Sätt in infravärme om du vill ha det behagligt. Funkar inte så bra om du ligger på rygg under bilen men fungerar utmärkt om du står vid en bänk och pillar.
 
RikB
Tack för svaret och tipset.
Tänkte aldrig ir-värmare, men en sån ger ju go värme vid arbetsbänkjobb, som du så riktigt påpekar.

Jag har införskaffat en billig fläktkonvektor som jag skall testa med över vintern, men det är ju inget som hindrar att man även har en ir-värmare faktiskt. Tror väl inte att det blir jättemkt skruvande där under vintern, mer skidvallning isåfall :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.