Jag kan inte mycket om ventilation, men jag och sambon flyttade in och renoverade vår trea på andra (av sju) våningen för 1 1/2 år sedan och har upplevt problem med vad vi tror är ventilationen. Listar några iaktagelser här nedanför som ni mer kunniga kanske kan hjälpa oss att förstå:

*Det blir gärna kallt på golvet även om innertempen visar på 23-24 grader.
* Ytterdörren öppnas inåt i bostaden och när jag gör detta känner jag tydligt hur luft blåser in i bostaden. Vice versa är det svårt att stänga dörren.
* Kolfilterfläkten luktar ofta trots att jag bytt filter flera gånger, rengjort osv. Tycker även att det blir mycket matos hur hårt jag än kör fläkten.
* I samband med renoveringen byttes frånlufts- och tilluftsdonen. Då byttes även rör till tilluften ut, men det når inte hela vägen genom väggen, om det nu är ett problem. Det har även spruckit runt om där det först murades, gipsspacklades, grovspacklades och avslutningsvis finspacklades. Om det har något med ventilationen eller annat att göra vet jag inte. Skickar i alla fall bilder på detta

Här har varit en från brfen efter många om och men som tog en kik och skruvade lite på frånluftsdonen. Problemen kvarstår dock och jag skulle uppskatta om någon kan förklara vad det är vi upplever och vad vi kan göra åt saken.

mvh
 
  • Vägg med sprickor under vit dörrkarm mot ljus bakgrund. Tecken på strukturella frågor eller fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ram, metall, reflektion, skenor, diffust ljus, rund öppning, mönster, industriell detalj, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
M MartinEricsson1 skrev:
* Ytterdörren öppnas inåt i bostaden och när jag gör detta känner jag tydligt hur luft blåser in i bostaden. Vice versa är det svårt att stänga dörren.
Verkar som att det är för lite tilluft i förhållande till mängden frånluft.
M MartinEricsson1 skrev:
Tycker även att det blir mycket matos hur hårt jag än kör fläkten.
Kolfilterfläkt är alltid en kompromiss. Finns det en imkanal som suger ut luft från köket?
M MartinEricsson1 skrev:
* I samband med renoveringen byttes frånlufts- och tilluftsdonen. Då byttes även rör till tilluften ut, men det når inte hela vägen genom väggen, om det nu är ett problem.
Kanske inte så bra att luft som är inne i väggen (luftspalt) sugs in lägenheten, för den är nog inte direkt friskluft.

Troligen bör luftflödet i frånluftsdonen mätas upp så att värdena är på rätt nivå. Det funkar nog dåligt att skruva lite på måfå.

Det vore bra att veta vad för sorts ventilation det är i fastigheten, om det är självdrag eller mekanisk frånluft.
 
Claes Sörmland
Av det som du beskriver så verkar du ha ett äldre system där det finns motoriserad frånluft som suger luft ur lägenheten och sen så finns det ventiler där friskluft kommer in, en sådan ventil har du fotat.

En nackdel med detta populära system på 70-talet är att det drar in kall luft vintertid som rasar till golvet så golven blir alltid kalla. Luften behöver ju värmas upp för att inte skapa kallras.

En annan nackdel med systemet är att det blir undertryck i lägenheten jämfört med utomhus och trapphuset. D v s med inåtgående förr blir den svår att stänga precis som du beskriver. (Har man istället inåtgående dörr så smäller den gärna igen). Ofta drar det också luft i postinkast och nyckehål.

Ytterligare en nackdel är att när grannarna fryser så tenderar de att stänga tilluften. Det ökar flödet av luft från andra lägenheter som då får ännu mer undertryck.

Jag har bott i en lägenhet från 70-talet med detta system som ung. Helst inte igen. Tacka vet jag självdrag.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.