Vilken total verkningsgradsökning kan man räkna med om man får tilluften utifrån istället för från inneluften? Tar verkligen en kamin så mycket luft att det spelar stor roll var luften kommer från?
 
Hur verkningsgraden förändras i förhållande till kall eller varm luft som flöde till elden vet jag inte, däremot så har de flesta hus ett undertryck som gör att det blir mycket bättre att ta luften utifrån.
Undertrycket gör att det kan bli svårt att tända. Röken kommer in ibland, märks extra mycket när köksfläkten är på. Detta undviker du med uteluftsansluten kamin.
 
När man tar förbränningsluften innifrån bostsden så måste samma mängd uteluft komma in i bostaden.

Om det samma rökgastempertur oberoende om luften tas direkt utifrån eller indirekt utifrån (rumsluft) så kommer den totala verkningsgraden (kamin + bostad) att vara samma.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
När man tar förbränningsluften innifrån bostsden så måste samma mängd uteluft komma in i bostaden.

Om det samma rökgastempertur oberoende om luften tas direkt utifrån eller indirekt utifrån (rumsluft) så kommer den totala verkningsgraden (kamin + bostad) att vara samma.
Vet ej om jag är extra känslig men har upplevt hos en kompis med 2 eldstäder + självdrag i huset .
Eldades i en köksspis + öppen spis med kassett i vardagsrum .
Fick en sprängande huvudvärk och blev tvungen att gå ut i friska luften .

I mitt eget hus från 2008 med en FLVP (undertryck) har jag uteluftsanslutning .
Måste öppna ett fönster / dörr vid tändning och inlägg , blir lite röklukt iallafall vid inlägg .
Köksfläkten måste vara off vid tändning/inlägg .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej om jag är extra känslig men har upplevt hos en kompis med 2 eldstäder + självdrag i huset .
Eldades i en köksspis + öppen spis med kassett i vardagsrum .
Fick en sprängande huvudvärk och blev tvungen att gå ut i friska luften .

I mitt eget hus från 2008 med en FLVP (undertryck) har jag uteluftsanslutning .
Måste öppna ett fönster / dörr vid tändning och inlägg , blir lite röklukt iallafall vid inlägg .
Köksfläkten måste vara off vid tändning/inlägg .
Inget av det där motsäger det jag skrev.

Att det blir större undertryck i bostaden när det eldas och förbränningsluften tas från bostaden säger sig själv.

Att det ryker in när kaminen är öppen vid tändning och det är undertryck i bostaden är inget ovanligt utan det är mer regel än undantag.
 
Principer :
Kall uteluft innehåller mer koncentrerad syretillgång vilket kan medföra bättre förbränning eller minskad åtgång av förbränningsluft.
Att elda med redan uppvärmd rumsluft är slöseri med eldningsresurser
och ny kall luft, som då också ska värmas upp, måste tillföras huset.
Slutsats : Eget tillopp direkt utifrån för förbränningsluften är att föredra!
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Om man är som vi med gammalt torp, vågar vi verkligen ta luft utifrån? Tänker att gamla mullbänk kan den ställa till något, dvs inte rotation av luft?
Jag vet inte, kanske bara svamlar :p
 
Norrtull Norrtull skrev:
Om man är som vi med gammalt torp, vågar vi verkligen ta luft utifrån? Tänker att gamla mullbänk kan den ställa till något, dvs inte rotation av luft?
Jag vet inte, kanske bara svamlar :p
Ett gammalt torp lär ju dels inte vara särskilt tätt och dels ha självdragsventilation. Då kan jag inte se syftet med att sätta in tilluft till kaminen. Eller tänkte du mer ha det som ett sätt att ventilera grunden? Att du sätter tilluft från grunden till kaminen?
 
E Einh skrev:
Ett gammalt torp lär ju dels inte vara särskilt tätt och dels ha självdragsventilation. Då kan jag inte se syftet med att sätta in tilluft till kaminen. Eller tänkte du mer ha det som ett sätt att ventilera grunden? Att du sätter tilluft från grunden till kaminen?
idag drar luften genom alla tänkbara platser i huset. Tar ingen luft direkt från utsidan, dvs ingen tilluft alls idag. Vi ska uppgradera dagens eldstad till en modernare kamin. Då kommer frågan, hur ska vi göra med tilluft, externt eller köra på som idag?
 
Norrtull Norrtull skrev:
idag drar luften genom alla tänkbara platser i huset. Tar ingen luft direkt från utsidan, dvs ingen tilluft alls idag. Vi ska uppgradera dagens eldstad till en modernare kamin. Då kommer frågan, hur ska vi göra med tilluft, externt eller köra på som idag?
I och med att du inte lär ha något nämnvärt undertryck i det huset du beskriver så ser jag ingen anledning till att kosta på på extern tilluft till kaminen. Jag skulle ha kört på med enbart rumsluften.
 
Frågan är om mullbänken kan kräva denna typ av eldning :thinking:
Kan inget om hur det påverkar om jag skulle börja ta luft utifrån, saknar någon som kan hjälpa mig här. Jag vet att det fungerar bra idag, så kanske bara dumt att ge sig in att bygga om ett välfungerande hus från 1800-talet.
 
M
Jag har 70-tals hus med självdrag och oljepanna i begynnelsen. Har en 10kW modern kamin som tar luften från vardagsrummet som den står i. Aldrig haft problem med inrök eller annat. Ser det snarare som ett plus att jag tillför huset uteluft genom ventiler när jag eldar. I vardagsrummet (35m2) blir det 30-32 gr utan problem när jag eldar på vintern. Samtliga fönster är utbytta så det drar inte heller.

Har man däremot FTX så kan det ställa till det när man eldar har jag läst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.