Vi ska renovera ett duschrum i ett gammalt uthus (byggt på 60-talet). Vi kommer bara att använda duschen på sommarhalvåret ( sommarvatten). Så här ser vår plan ut. Tar tacksamt emot synpunkter på tillvägagångssättet. (Obs vi bryr oss inte om att följa alla branschreglet i detalj eller att försäkring ska täcka ev skador). Men vill förstås att det ska bli så bra att det kan hålla minst 10 år. Har tänkt spackla väggar o tak med våtrumsspackel, sen glasfiberväv, våtrumsgrundfärg och vätrumstäckfärg som yttersta lager. Det gamla spånskivegolvet med plastmatta är borttaget. Under det hittar vi en betongplatta. (På bilden har vi inte tagit bort spånskivan ännu). Tänker regla upp ett plywoodgolv som vi isolerar med hunton träfiber. Ovanpå plywood lägger vi flytspackel för att skapa ett fall till golvbrunnen. Vattnet ska ledas ut till stenkista. Ovanpå flytspacklet lägger vi en plastmatta. Varmvatte beredaren placeras i ett rum bredvid. Vattnet leds sedan till duschblandaren. Vilken typ av ledningar för vattnet ska man använda? Hur placerar man dem? Uppe mot tak eller nere mot golvet? Tomrum under renovering, blåa väggar, synligt rör i golvet, kvadratiskt hål i väggen, sopkvast, solljus på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Är glasfiberväv betydligt billigare än den väv som ingår i godkända målade system?

Jag förstår inte varför du vill regla upp ett golv på en betongplatta när betongplattor är utmärkta underlag för flytspackel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är glasfiberväv betydligt billigare än den väv som ingår i godkända målade system?

Jag förstår inte varför du vill regla upp ett golv på en betongplatta när betongplattor är utmärkta underlag för flytspackel.
Tack för dina berättigade frågor. Vi har hittat rätt sorts väv. Inte glasfiber. Vi behöver höja upp golvet 15 cm för att få till fall mot avloppet.. Därför enklare med att regla upp och lägga plywood som grund för flytspacklet..
 
Om du ska regla upp och 'skiva' golvet vill jag föreslå golvspånskiva (den är spåntad och billigare än plywood)
 
  • Gilla
Evakarin54 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag förstår inte det där med att regla upp 15 cm för att få ett fall mot brunnen. Normalt skiljer det bara några cm mellan brunnen och stället där det är som högst i ett normalstort badrum och det ordnar man med flytspackel. Befinner sig golvbrunnen idag så mycket högre än resten av golvet?
 
Ni har inte funderat på en duschplatta istället?
 
H hapazard skrev:
Ni har inte funderat på en duschplatta istället?
Vad är det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår inte det där med att regla upp 15 cm för att få ett fall mot brunnen. Normalt skiljer det bara några cm mellan brunnen och stället där det är som högst i ett normalstort badrum och det ordnar man med flytspackel. Befinner sig golvbrunnen idag så mycket högre än resten av golvet?
Problemet vi har är att vi ska leda ut avloppsvattnet ut i naturen (hysshh säg inget ) och det går inte att gräva neråt mer pga berg.
 
BirgitS
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Vad är det?
https://www.vidaxl.se/g/4728/duschk...rCtbFVJ42ZbWgZkPxcu-tHDntg8Anf5hoCEBsQAvD_BwE

Så slipper du fundera på fall utanför duschen och kan enkelt bara lägga klinker där. Finns avlopp/vattenlås anpassade för att monteras direkt under men ska du bara släppa ut det till en stenkista räcker det ju med en bottenventil och sen rör slang dit.

Dansani varianten som BirgitS länkade är avpassad för att få plats med avlopp/vattenlås under plattan ovan befintligt golv. Men vid nyinstallation kan ju avloppet enkelt anpassas så då kan det vara mycket lägre.

Modernt badrum, svarta väggar, glasdusch, vit matta, handduk och korg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hapazard skrev:
[länk]

Så slipper du fundera på fall utanför duschen och kan enkelt bara lägga klinker där. Finns avlopp/vattenlås anpassade för att monteras direkt under men ska du bara släppa ut det till en stenkista räcker det ju med en bottenventil och sen rör slang dit.

Dansani varianten som BirgitS länkade är avpassad för att få plats med avlopp/vattenlås under plattan ovan befintligt golv. Men vid nyinstallation kan ju avloppet enkelt anpassas så då kan det vara mycket lägre.

[bild]
Tack. Då är det en duschkabin helt enkelt du menar. Vi har övervägt det men kommit fram till att det är snyggare utan. Funderar på vattenledning från varmvattenberedaren. Vad för slags ledningar använder man? Metall eller finns det nåt annat och enklare?
H hapazard skrev:
[länk]

Så slipper du fundera på fall utanför duschen och kan enkelt bara lägga klinker där. Finns avlopp/vattenlås anpassade för att monteras direkt under men ska du bara släppa ut det till en stenkista räcker det ju med en bottenventil och sen rör slang dit.

Dansani varianten som BirgitS länkade är avpassad för att få plats med avlopp/vattenlås under plattan ovan befintligt golv. Men vid nyinstallation kan ju avloppet enkelt anpassas så då kan det vara mycket lägre.

[bild]
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Tack. Då är det en duschkabin helt enkelt du menar. Vi har övervägt det men kommit fram till att det är snyggare utan. Funderar på vattenledning från varmvattenberedaren. Vad för slags ledningar använder man? Metall eller finns det nåt annat och enklare?
Nej.

En duschplatta kan ingå i en duschkabin (väggar/dörrar på alla fyra sidor) men kan också byggas med enbart duschväggar/dörrar eller med draperi.

Modernt badrum med hörndusch, genomskinliga dörrar, beige kakel, stort fönster och utsikt över grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
H hapazard skrev:
Dansani varianten som BirgitS länkade är avpassad för att få plats med avlopp/vattenlås under plattan ovan befintligt golv. Men vid nyinstallation kan ju avloppet enkelt anpassas så då kan det vara mycket lägre.
Det jag tänkte på just med den Danzani-modellen var att eftersom den är högre så kanske inte golvet behöver höjas 15 cm för att få plats med avloppsröret.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det jag tänkte på just med den Danzani-modellen var att eftersom den är högre så kanske inte golvet behöver höjas 15 cm för att få plats med avloppsröret.
aha, bra tänkt, Ska vi fundera på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det jag tänkte på just med den Danzani-modellen var att eftersom den är högre så kanske inte golvet behöver höjas 15 cm för att få plats med avloppsröret.
BirgitS BirgitS skrev:
Det jag tänkte på just med den Danzani-modellen var att eftersom den är högre så kanske inte golvet behöver höjas 15 cm för att få plats med avloppsröret.
Skulle man inte ha någon golvbrunn alls då? Men det blir ju vattenstänkt utanför duschplattan om man t.ex har duschdraperi? Duschväggar sluter ju mer tätt men då blir kostnaden mycket högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.