P
Bor i en bostadsrättsförening med direktverkande el (yay) och med senaste tidens elpriser har vissa boende valt att helt stänga av värmen. Denna vinter har källarvåningen har varit kallställd till från, ibland har värmen slagits på men inte ofta, samt att två andra lägenheter har stängt av elementen helt. trappuppgången har även den varit kallställd för att spara pengar. Huset är byggt 1970 och är ett blåbetongshus. Det är totalt 4 våningar (med källare) och 7 lägenheter. Källaren hyrs ut, så ingen bor där. Det är ett väldigt kallt hus med f-ventilation, så utan någon värme skulle jag inte bli förvånad att temperaturen inomhus matchar utetemperaturen. Kan knappt själv få det värmare än 19 grader på vintern trots att elementen är igång för fullt. När jag sänker temperaturen på elementen blir det snabbt kallt i lägenheten. Golvtemperaturen i min lägenheten var 10-13 grader (uppmätt i april, kanske kallare under vintern ) trots att jag hade värmen på. Bor ovanför källarvåningen.

Min fråga är hur detta kan påverka huset? Kan huset ta skada av det? Vilka skador? Exempelvis fuktskador? Eller några andra skador? Och kan radonhalten påverkas av att huset har ojämn värme?

Tacksam för svar! :)
 
Claes Sörmland
Typiskt sett är hus av betong rätt så robusta och tål att ha en lägre inomhustemperatur än de vanliga 20-22 grader C. Men det blir ju lite osolidariskt i ett flerbostadshus eftersom när grannen sänker temperaturen så måste man värma mer själv för att kompensera för det. Grannen får ju läckvärmen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Man kan ju tänka sig att rör fryser sönder.
 
Det är nog ingen större fara då resten av huset värme håller det över nollan.
Men har er förening kolla på alterantiv, borra för bergvärme eller ni installerar en luftvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.