F
Vid vårt uterum så leds regnvatten bara bort i en plastpåse/slang. Ser inte så roligt ut och den är inte så tät heller.
Grusväg möter jordkant, spärrad med grön presenning och nedfallna löv, bredvid lutar gamla trästörar.
Så jag funderar lite på vad man kan göra åt det. Närmaste rör till övriga stuprör ligger ca 20 m bort så blir lite projekt att få ihop det även om det kanske vore det bästa egentligen. Och kanske så fixar jag det vid ett senare tillfälle.

Finns det något halvt avkapat rör i stil med denna fast kortare?

https://www.bauhaus.se/mrflowout

Och ytterligare en fråga, är det någon som vet var man kan köpa vita svep kilar som passar lite äldre Lindab rörsvepar? Har letat överallt, tillverkas de ens längre? Saknar några nämligen.
 
Redigerat:
Gräv ner markavloppsrör till dike eller stenkista.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Gräv ner markavloppsrör till dike eller stenkista.

Ja det är ju också ett alternativ men lite större projekt.

Men hur är det med svepkilar? Bara att bita i sura äpplet och köpa nya fästen istället?
 
namnbyte
Ett annat alternativ är kanske att lägga stenplattor med urgröpning i mitten för viss vattenavledning, heter säkert något speciellt men ingen aning om vad.
 
F
Redigerat:
F
B BSOD skrev:
[länk]

ett antal sådana som grävs ner ytligt och mynnar ut där din gröna slang slutar borde vara ett lyft.

Tror du få byta ut din rörsvep om du tappat bort kilen. Tur att de är billiga.

Isåfall kan jag ju gräva ner ett vanligt rör bara, har ingen större nytta av galler. Jag tänker dock att man får gräva ner röret 15-25cm? Blir ett dike i rabatten? :thinking: Isåfall kanske man kan gräva ner en stenkista i rabatt. Men kan bli jobbigt att gräva, finns en del träd och rötter.
 
B
Ska du gräva ner 25cm så krävs det ju att du har ett utlopp från det som är ännu lägre. Har du det? Annars är du ju där med stenkista och ett lite större projekt....

Men det är klart är det möjligt att gräva ner ett helt vanligt rör så är det självklart den enklaste och billigaste lösningen.
 
F
B BSOD skrev:
Ska du gräva ner 25cm så krävs det ju att du har ett utlopp från det som är ännu lägre. Har du det? Annars är du ju där med stenkista och ett lite större projekt....
Ja precis, blir lite projekt av det. Inget jag planerar i dagsläget så ville ha någon enklare lösning lite temporärt. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.