M Maledictus skrev:
Det förstås. Där har jag dock haft tur genom åren och mestadels haft bra folk. Om man inte bara stirrar sig blind på priset och väljer stabila firmor så brukar det bli bra.



Ställ den till TS istället. Men hade jag köpt motsvarande hus så hade jag ju förstås sett till att det finns ett visst kapital för renoveringar förstås.
Ville bara väcka tanken. Så det inte kommer som en överraskning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Den första frågan som är viktigast:
Har ni någonsin total renoverat ett hus tidigare?
Om nej, gå vidare.
Spelar ingen roll om ni är ”händiga” och vill ”lära er”

Har ni aldrig gjort något sådant tidigare och detta är första huset så är mitt råd starkt att lägg hellre mer pengar och få ett ok hus istället.

Bättre att leva hundår ekonomiskt än ge sig in i ett renoveringsobjekt som kan kosta förhållande, sin egna hälsa, ev. ett ekonomiskt svart hål, fritid, jobb, etc.
Varför undrar du om TS totalrenoverat ett hus förut. Det finns väl absolut ingenting som säger att detta hus måste totalrenoveras. Utan det handlar om ca 5st lite större brister. Dessa kan förhoppningsvis avhjälpas med prutning, och sedan att ta in hantverkare.
Utöver detta har väl inte så mycket mer nämnts om skicket?
 
  • Wow
TommyC och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Trollar du? Om inte, läs på om hus, gå på minst 100 visningar och läs minst 100 besiktningprotokoll.
Alternativt köp fastigheten om läget motiverar köp och kalkylera med att riva rucklet och bygga ett nytt och friskt hus med bra standard och ekonomi för framtiden.
Vad är det för ett jävla skitprat. Varför så jäkla otrevlig, och varför läsa in massa saker som inte sagts. Vad är det som talar för att huset ska rivas. Vad säger att det är ett dåligt köp.
Vem är det egentligen som är "trollet"?
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ibland hinner man inte gå på 100 visningar.... Hittar jag huset som är det jag sökt efter så inte hoppar jag det bara för att jag antalet visningar var 12.

Men för att hoppa tillbaka.
Det här huset verkar behöva ganska mycket kärlek. Då är frågan hade ni tänkt er ett färdigt hus? Eller ett som vill ha mycket kärlek?
För det låter som att det vill ha mycket kärlek.
Om det inte är det ni tänkt ska ni kanske jaga vidare
 
A AG A skrev:
Varför undrar du om TS totalrenoverat ett hus förut. Det finns väl absolut ingenting som säger att detta hus måste totalrenoveras. Utan det handlar om ca 5st lite större brister. Dessa kan förhoppningsvis avhjälpas med prutning, och sedan att ta in hantverkare.
Utöver detta har väl inte så mycket mer nämnts om skicket?
Det som är intressant är om de vill ha ett hus som är kärlekstörstande eller något som bara behöver lite kärlek.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Varför undrar du om TS totalrenoverat ett hus förut. Det finns väl absolut ingenting som säger att detta hus måste totalrenoveras. Utan det handlar om ca 5st lite större brister. Dessa kan förhoppningsvis avhjälpas med prutning, och sedan att ta in hantverkare.
Utöver detta har väl inte så mycket mer nämnts om skicket?
Ett hus i gammalt skick utan ventilation,
gammalt badrum,
mögel/fukt krypgrund och vind,
skadedjur med synliga angrepp på trä,
el som behöver göras om,
värmesystem som ev. behöver göras om,
tak som behöver göras om etc.

Du tycker alltså att detta är ett lämpligt hus att börja med som första hus?
Utan tidigare erfarenhet…?
Samt att ovan inte är i princip totalrenovering…?

Det var en helt relevant fråga från min sida av ren omtanke för TS.
Har man inte haft hus sedan tidigare så förstår man kanske inte alltid hur mycket jobb/pengar/tid det innebär att köpa ett hus med stort renoveringsbehov, vilket kan få tråkiga följder för TS ekonomi, välbefinnande, relation, hälsa etc
 
  • Gilla
  • Älska
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ibland hinner man inte gå på 100 visningar.... Hittar jag huset som är det jag sökt efter så inte hoppar jag det bara för att jag antalet visningar var 12.

Men för att hoppa tillbaka.
Det här huset verkar behöva ganska mycket kärlek. Då är frågan hade ni tänkt er ett färdigt hus? Eller ett som vill ha mycket kärlek?
För det låter som att det vill ha mycket kärlek.
Om det inte är det ni tänkt ska ni kanske jaga vidare
Vi har tänkt oss ett hus som behöver fixas, byte av kök osv. Renovering av tak och badrum i framtiden går ann. Men samtidigt vill vi inte bo i en renovering direkt utan kunna ta lite efter hand. Vi söker inte heller att bo i "toppskick".

Där av är mina funderingar angående mögel och hur pass omfattande detta är att sanera, nu vet jag att det är olika från fall till fall men någon kanske har egna erfarenheter av att blivit av med mögel från grund och vind. Då det verkar vara väldigt olika åsikter angående problemen och att det " bara är att fixa ventilation och gräva undan lite i grunden och strö ut vägsalt i grunden" som besiktningsmannen sa. Jag vet ej hur trovärdigt detta är.


Resterande av felen var inga "aktiva" fel förutom möjligtvis värmen men det är ju ej klart hur omfattande detta är. Det var inga onormalt höga värden på fukt heller i grunden enligt besiktningsmannen.

Ovanvåning är inredd vind, fanns bara liten inspektionslucka i taket där man såg lite mögel. ( besiktningsmannens ord)
 
vad känner du för huset?
Det blir en del jobb. Frågan är hur mycket som är akut
Men fördelen med det här huset är att du går inte och räknar med ett nyrenoverat hus. Sen visar det sig att inget var så bra som man trodde. Här är ett ärligt. Du vet att det är kärlekstörstande. Du kommer få många glada överaskningar (ur husets synvinkel,)
Jag skulle ta rygg för extra kostnader

Hur snabbt måste du bestämma dig?
Det vore bra om vi kunde få se protokollet
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
vad känner du för huset?
Det blir en del jobb. Frågan är hur mycket som är akut
Men fördelen med det här huset är att du går inte och räknar med ett nyrenoverat hus. Sen visar det sig att inget var så bra som man trodde. Här är ett ärligt. Du vet att det är kärlekstörstande. Du kommer få många glada överaskningar (ur husets synvinkel,)
Jag skulle ta rygg för extra kostnader

Hur snabbt måste du bestämma dig?
Det vore bra om vi kunde få se protokollet

Jag tycker huset ligger trevligt, är mysigt och hade gärna bott där. Jag är bara rädd att mögel är värre än man tänker sig och har spridit sig överallt så man får totalrenovera allting. Besiktningsmannen lät ej så orolig över det men ger ju såklart inga självklara svar.

Att det kommer kosta att renovera saker i framtiden är jag helt med på bara jag slipper byta ut allt material i hela huset i jakt på mögel *smått överdrivet*

Har tyvärr ej fått protokollet än, har till fredag på mig att bestämma mig. Så tiden är ju rätt knapp tyvärr
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Benji Sunderson Benji Sunderson skrev:
Jag tycker huset ligger trevligt, är mysigt och hade gärna bott där. Jag är bara rädd att mögel är värre än man tänker sig och har spridit sig överallt så man får totalrenovera allting. Besiktningsmannen lät ej så orolig över det men ger ju såklart inga självklara svar.

Att det kommer kosta att renovera saker i framtiden är jag helt med på bara jag slipper byta ut allt material i hela huset i jakt på mögel *smått överdrivet*

Har tyvärr ej fått protokollet än, har till fredag på mig att bestämma mig. Så tiden är ju rätt knapp tyvärr
Kändes det som en bra besiktningsman?
Men mögel är inte hela världen. Om ventilationen är undermålig så kommer mycket mögel försvinna med rätt ventilation.
Var fanns ställena med mest påbäxt?

Fanns det mögel i bostadsdelen? Det skulle jag nog börja fundera.
Det är plånboken och hjärtat som styr. Har nu råd att åtgärda de viktigaste sakerna direkt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Kändes det som en bra besiktningsman?
Men mögel är inte hela världen. Om ventilationen är undermålig så kommer mycket mögel försvinna med rätt ventilation.
Var fanns ställena med mest påbäxt?

Fanns det mögel i bostadsdelen? Det skulle jag nog börja fundera.
Det är plånboken och hjärtat som styr. Har nu råd att åtgärda de viktigaste sakerna direkt?
Han kändes bra och att han hade kunskap. Mögelpåväxten var främst i grunden där det ej fanns någon ventilation alls. Det var "lite mögel" på vinden men det var ej lätt att se då det gjordes genom en inspektionslucka i taket.

Han tyckte att installera ventilation på ovanvåning, samt i grunden. Rensa grunden så skulle problemet " fixa sig" men kunde ej lova att de ej spridit sig när vi frågade lite extra.

Ingen mögelpåväxt inne i bodelen vad varken vi eller besiktningsmannen har kunnat hitta. Så jag är ändå smått hoppfull att det kanske inte år så illa som det känns ?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Avsaknad av ventilation kan ju vara självdragsventilation? Förekommer med 2/3-glasfönster för 3 sidor har tätningslist, men inte 4:e.

Det byggs nya hus utan FTX som har frisklufts / tilliftsventiler i väggar eller över fönster.

Mögel på vinden kan vara gammalt och "dött". Är det någon aktiv = fuktigt? Eller blir fuktigt vid regn/höststorm?

Det är väl fullt normal med fukt i en krypgrund. Stänga till kan man göra, men bara om man sätter in krypgrundsavfuktare. :p

Gör en renoveringsbudget!
Ta i lite, vad är det värsta som kan hända?
 
  • Gilla
  • Wow
Hybro och 3 till
  • Laddar…
Benji Sunderson Benji Sunderson skrev:
Annons nedtagen, ej fått protokollet än då vesiktningen var idag.

Vi är mest orolig att mögelproblemet kanske kräver helrenovering. Taket hade fel lutning men hade legat där i flertalet år och de verkade ej orsakat fuktskadkr än.

Vi är helt enkelt novis på husköp och vet ej vad man kan förvänta sig, vi har inte lust att totalrenovera huset direkt utan vi tänkte bo i det samtidigt som vi renoverar vart efter hand.

Samtidigt är man orolig att värmesystemet dör veckan efter man flyttat in.

Hur omfattande brukar det vara med mögel i grund och vind? Brukar det verkligen hjälpa att bara sätta ventiler och få lite luftflöde för att bli av med problemet?

Mvh
Benji Sunderson Benji Sunderson skrev:
Han kändes bra och att han hade kunskap. Mögelpåväxten var främst i grunden där det ej fanns någon ventilation alls. Det var "lite mögel" på vinden men det var ej lätt att se då det gjordes genom en inspektionslucka i taket.

Han tyckte att installera ventilation på ovanvåning, samt i grunden. Rensa grunden så skulle problemet " fixa sig" men kunde ej lova att de ej spridit sig när vi frågade lite extra.

Ingen mögelpåväxt inne i bodelen vad varken vi eller besiktningsmannen har kunnat hitta. Så jag är ändå smått hoppfull att det kanske inte år så illa som det känns ?
Läs på lite om mögel. Mögelsporer finns överallt. Under rätt förutsättningar kommer mögel att börja växa (fukt+rätt temperatur). Tillför man då ventilation så kommer det sluta växa. Eventuellt behöver man sanera det mögel som hunnit växa. Men din besiktningsman har rätt i att tillräcklig ventilation kommer lösa problemet med växande mögel (förutsatt att det inte finns något ytterligare omfattande fuktproblem som inte nämnts/upptäckts).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Att sätta in vettig ventilation som FTX kostar en bra slant, tveksamt om självdrag vore tillräckligt? Krypgrunden behöver me stor sannolikhet ha en aktiv avfuktare. Om det spridit sig så sylen är skadad blir det svindyrt...

Vinden ? När är huset ifrån? Saknas diffusionspär mellan innetak och vind? Antar det är en kallvind, brist på ventilation har gjort att fukt vandrat ut i byggnadsmaterial, brukaju bli värst på vind men även väggar kan drabbas.
Krypgrund och skadad syll. Tja det lär aldrig inträffa. Mögelskadad väggsyll är kopplat till överisolerad platta på mark.
 
R
Finns det inte ens ventilation i badrummet?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.