H
Davidbagare Davidbagare skrev:
Haha ja, känner också igen det där. Ringa på hos ordföranden kl 21 en tisdag kväll för att man inte får ut nyckeln ur sin dörr. Såna jävla stollar det finns.
Rekordet vet jag där vi bodde tidigare, vi var ute på pubben då kom det fram en full en som skulle prata med ordföranden om ditt å datt angående vad föreningen gjorde.

Tyvärr tänker inte många på att dom hyr av sig själva i gemenskap.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Ringa på hos ordföranden kl 21 en tisdag kväll för att man inte får ut nyckeln ur sin dörr. Såna jävla stollar det finns.
Stolle? Gör inte nästan alla på det sättet om nyckeln fastnar? Och 21 en vardag var väl inte så farligt. 03:30 är mer irriterande... :worried:
 
H hempularen skrev:
Och jag har för mig att de även dömdes för grov trolöshet mot huvudman.
Fast brottslig verksamhet är ju normalt rätt långt ifrån att missbedöma avgiftsbehovet i en BRF så att ett år råkar få ett underskott.

När du skriver "det är styrelsens ansvar att ta ut en avgift som täcker kostnaderna. Gör de inte det så blir de personligen betalningsskyldiga." får man nästan intrycket av att styrelseledamöter i BRFer regelmässigt slantar upp för att täcka sina felbedömningar och riktigt så illa är det lyckligtvis inte.
 
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Fast brottslig verksamhet är ju normalt rätt långt ifrån att missbedöma avgiftsbehovet i en BRF så att ett år råkar få ett underskott.

När du skriver "det är styrelsens ansvar att ta ut en avgift som täcker kostnaderna. Gör de inte det så blir de personligen betalningsskyldiga." får man nästan intrycket av att styrelseledamöter i BRFer regelmässigt slantar upp för att täcka sina felbedömningar och riktigt så illa är det lyckligtvis inte.
Ska man vara riktigt mycket vän av ordning så brukar ju inte föreningar ta ut årsavgifter som täcker kostnaderna för varje verksamhetsår, istället så lånar man vanligen pengar och ser till att enbart kunna hantera utgifterna under året.
 
H Hallerudsbo skrev:
Rekordet vet jag där vi bodde tidigare, vi var ute på pubben då kom det fram en full en som skulle prata med ordföranden om ditt å datt angående vad föreningen gjorde.

Tyvärr tänker inte många på att dom hyr av sig själva i gemenskap.
Då för drygt 30 år sedan när jag var ordförande så var det väldigt sällan någon medlem tog ngn. direktkontakt.

Vi hade iofs en fövaltningsexpedition med heltidsanställd personal (800 lägenheter). Det kändes troligen naturligare att prata med dem på expeditionen.
 
  • Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då för drygt 30 år sedan när jag var ordförande så var det väldigt sällan någon medlem tog ngn. direktkontakt.
I min lilla förening är det helt naturligt med direktkontakt och så tycker jag det ska vara. Men då har vi ingen fövaltningsexpedition eller anställd personal heller. :D

Det är rimligen skillnad på mindre/normala föreningar och din jätteförening antar jag.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Jag tycker att du ska bestrida avgiftshöjningen då den är felaktigt informerad.

Har en förtroendevald person, dvs styrelsemedlem, gjort ett sådant här fel tycker jag att personen själv får ta kostnaden.

Skulle det bli några som helst diskussioner är det bara att ta det till tinget.
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag tycker att du ska bestrida avgiftshöjningen då den är felaktigt informerad.

Har en förtroendevald person, dvs styrelsemedlem, gjort ett sådant här fel tycker jag att personen själv får ta kostnaden.

Skulle det bli några som helst diskussioner är det bara att ta det till tinget.
Finns ingen grund för bestridan.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Skulle det bli några som helst diskussioner är det bara att ta det till tinget.
Det torde snarare sluta med att bostadsrättsföreningen anser bostadsrättshavarens nyttjanderätt förverkad och säger upp bostadsrättshavaren till avflyttning. Dröjsmål med att betala avgift är normalt en tydlig förverkandegrund.

Vad exakt menar du att bostadsrättshavaren skulle "ta till tinget"?
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det torde snarare sluta med att bostadsrättsföreningen anser bostadsrättshavarens nyttjanderätt förverkad och säger upp bostadsrättshavaren till avflyttning. Dröjsmål med att betala avgift är normalt en tydlig förverkandegrund.

Vad exakt menar du att bostadsrättshavaren skulle "ta till tinget"?
Jag har betalat min avgift i all ordning!
 
H hempularen skrev:
Finns ingen grund för bestridan.
Och vad grundar Du det argumentet på?
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
B bassetasse skrev:
Jag har betalat min avgift i all ordning!
Jag har aldrig antytt något annat. Svarade bara på inlägget från @Boende45
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag tycker att du ska bestrida avgiftshöjningen då den är felaktigt informerad.

Har en förtroendevald person, dvs styrelsemedlem, gjort ett sådant här fel tycker jag att personen själv får ta kostnaden.

Skulle det bli några som helst diskussioner är det bara att ta det till tinget.
Hade jag haft tiden hade jag gjort det då jag träffat Brf'en tidigare i tinget med hyresnämnden tidigare i annat ärende och fick rätt (såklart!).

Har jag inte gjort fel backar jag inte en centimeter, har jag däremot gjort fel backar jag tbx, ber om ursäkt och gör rätt för mig till 100%.

MEN det ämnet i grund och botten handlade om från början i denna tråden, oavsett de som svarats olika åsikter måste man för jösse namn ändå få ställa frågan.

Du verkar va en av dom som tycks förstått den ursprungliga frågeställningen. Bugar o bockar för det .
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
B bassetasse skrev:
måste man för jösse namn ändå få ställa frågan.
Det klart du får! Du har ju även fått svar. Jag förstår nog inte riktigt vad du vill ha sagt med detta ditt senaste inlägg? :thinking:
 
Veronica.
Brukar vara väldigt vanligt med ansvarsfrihet för styrelsen i Brf, annars blir det väldigt knepigt att få medlemmar att ställa upp på det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.