Hej!
Jag har precis läst https://www.byggahus.se/forum/threa...runn-pump-sitter-i-brunnen-funkar-det.488099/ eftersom vi har en liknande situation. Dock skiljer det sig lite då vi är tre helt separata fastigheter som använder brunnen så att hålla på och dra vatten genom varandras hus är inte ett alternativ.

Så här ser det ut idag:
Från pumphuset (en betongkvadrat i marken med lock) där pumpen står så går det två PEM-slangar. En slang till grannen på vänster sida som jag gissar har en egen hydrofor (de hade det i sitt tidigare hus som revs innan det byggdes nytt) samt en slang till vårt hus. Vårt hus har en 300 liters hydrofor som sedan förser både vårt hus med vatten samt grannen till höger.

Vi upplever dock att vår hydrofor står och slår av och på även när grannen till vänster tar vatten. Jag har trott att det blev något baksug men nu pratade högergrannens VVSare om styrningen av pumpen så nu sitter jag här och undrar hur vi ska lösa det här då det låter som, i den tidigare tråden, att det är ett problem om alla ska ha egna hydroforer.

Vårt hus ska rivas om några månader och vi ska bygga nytt. Vi vill då inte ha högergrannens vatten genom vårt hus längre och högergrannen har inget emot att det ändras. Vi vill heller inte ha ett större pumphus på tomten där man sätter in en gemensam hydrofor. Så går det att göra något så att alla kan ha sin egen trycksättning men att vi har en gemensam pump till brunnen?
 
Redigerat:
Det är i alla lägen pumpen som trycksätter vattnet. Minst en hydrofor måste sitta utan backventil mot pumpen.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är i alla lägen pumpen som trycksätter vattnet. Minst en hydrofor måste sitta utan backventil mot pumpen.
Kan det alltså vara vår hydrofor i dagsläget som har det "jobbet" även åt vänstergrannen om de har en backventil på sin?
Och om de inte har en backventil, hör även de i sin hydrofor när vi och högergrannen tar vatten?

Ursäkta alla amatörfrågor.
 
galento
Har faktiskt inte hört att man har egna hydroforer utan de ställen man känner till
att man delar på vattnet sitter en större hydrofor vid pumpen och slag/rör ut till
de berörda fastigheterna. Har även bott på fastighet med delat vatten enligt ovan.
 
En variant för att anslutna hus inte ska märka så mycket av de andra är att ha en centralt placerad pump med hydrofor/ hydropress. Efter detta sätts en backventil till varje hus och varje hus förses med en lite mindre hydrofor/hydropress.Den enda nackdel, som då kan uppstå är t.ex. att hus C får ett ökat tryck om någon annan tar ut så mycket vatten att pumpen startar och fyller fullt i alla system.
 
  • Gilla
BrunoK
  • Laddar…
Är det ett problem?
 
B
Sätter man flera hydroforer (t.ex. en per hus) och skippar backventiler så får man längst gångtid på pumpen, och färre starter. Vad är problemet med dagens koppling? Låter det runt er hydrofor på ett störande sätt?

"Vi upplever dock att vår hydrofor står och slår av och på även när grannen till vänster tar vatten."

Det låter som att ni har tryckströmbrytaren till pumpen hos er. Tycker ni den låter irriterande?. Ni skulle kunna placera den vid pumpen istället, om huset skulle rivas lär ni få flytta på den i vilket fall.

Jag förstår att ni inte vill ha grannen till högers vatten genom ert hus. Men det är väl lätt att lägga en egen ledning från pumpen direkt till grannen, eller att ni skapar en förgrening i marken (om ni inte vill gräva till pumpen). Det behöver inte nödvändigtvis innebära att varje part ska ha egen hydrofor.
 
  • Gilla
BrunoK
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det ett problem?
Vad syftar du på? :)


B BSOD skrev:
Sätter man flera hydroforer (t.ex. en per hus) och skippar backventiler så får man längst gångtid på pumpen, och färre starter. Vad är problemet med dagens koppling? Låter det runt er hydrofor på ett störande sätt?

"Vi upplever dock att vår hydrofor står och slår av och på även när grannen till vänster tar vatten."

Det låter som att ni har tryckströmbrytaren till pumpen hos er. Tycker ni den låter irriterande?. Ni skulle kunna placera den vid pumpen istället, om huset skulle rivas lär ni få flytta på den i vilket fall.

Jag förstår att ni inte vill ha grannen till högers vatten genom ert hus. Men det är väl lätt att lägga en egen ledning från pumpen direkt till grannen, eller att ni skapar en förgrening i marken (om ni inte vill gräva till pumpen). Det behöver inte nödvändigtvis innebära att varje part ska ha egen hydrofor.
Det är möjligt att det är något annat än hydroforen som låter. Jag hör att något slår av och på när vatten används av andra än oss och grannen till höger inte är hemma. Det är som ett klick/tick-ljud och vi hör det från källaren där hydroforen står till våningen ovanför där vi bor. Inte så att det direkt stör nattsömnen :D men jag skulle ändå vilja slippa det.
Nu kommer förhoppningsvis nya huset vara lite mer isolerat rent allmänt och därmed tysta ner ett sånt ljud men jag är också ute efter att alla ska vara så självständiga som möjligt. Vi har inga positiva erfarenheter av servitut och just nu har grannarna servitut som medger att "ta vatten från vattentäkt", så att blanda in mer prylar är vi inte jättesugna på.
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
B BrunoK skrev:
Vad syftar du på? :)
Jag syftar på det här.
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Den enda nackdel, som då kan uppstå är t.ex. att hus C får ett ökat tryck om någon annan tar ut så mycket vatten att pumpen startar och fyller fullt i alla system.
Vad är nackdelen med det?
 
  • Gilla
BrunoK
  • Laddar…
I ett system med en pump som försörjer fler så spelar det ingen roll var hydroforen står om ledningarna är normalt dimensionerade. Det är den som håller trycket åt alla oavsett var den står. Att ha flera ger ingen vinst i sig om man har en 300liters. Det betyder förvisso att man kan spola mer vatten innan trycket sjunker men å andra sidan går ju pumpen längre tid för att fylla på allt igen.
 
Hydroforen styr ju inte på något sätt trycket. Utan tryckströmbrytaren sitter ju på pumpen. Det innebär, att om hus 1 förbrukat ett par liter vatten. Alltså väldigt långt ifrån att pumpen behöver starta egentligen. Om då hus 2 börjar spola så mycket vatten att pumpen startar. Så kommer ändå vatten att fyllas i hus 1:s hydrofor. Därför att trycket inte var helt fullt. Ännu större blir problemet när det är dags att fylla på luft i den ena husets hydrofor, men inte det andres.
Egentligen skulle det vara bättre med en centralt placerad hydrofor, som ombesörjde alla hus. En annan lösning, vilket iprincip är detsamma är att skippa bottenventil på den/de mindre hydroforerna.
 
Jag begriper inte hur det kan ses som problem.
 
B
Tryckbrytare med fjädrar och kontakter, genomskinligt hölje, industriell, för reglering och säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är nog en sådan som låter. Det blir ju ett distinkt klickande, som jag personligen inte tycker stör. Men den kan ju placeras vid pumpen så slipper ni det ljudet. Den måste inte sitta vid hydroforen. Ni lär ju i alla fall flytta på den om ni ska riva huset.

Finns ju elektroniska motsvarigheter. De borde inte låta kan jag tycka.
 
  • Gilla
BrunoK
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det ett problem?
Jag skrev "kan uppstå" och menade då att det inte är ofta, som det händer, exempelvis :
Antag att jag fyller en hink och har relativt dåligt tryck/flöde. Tänker då " jag hinner ut och hämta posten, innan hinken är fylld" ...........
 
Men då kommer ju pumpen att starta på grund av ditt flöde. Så inte ens det krystade exemplet stämmer ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.