4774
Jag har en lite dum fråga, men är det någon som tror att det finns någon isolering under betongplattan till ett varmhållet garage från 1949? Betongplattan är ca 60cm ovan mark och ca 20 cm under mark.
 
https://www.optihus.se/platta-pa-mark

Enligt denna sida (snabb googling, ingen sorts källkritik) var det först på 60-talet vi började isolera ovan plattorna, innan dess hade man ingen isolering alls.
Så jag skulle gissa på att du inte har isolering under plattan utifrån det.
Men om plattan bara ligger 20 cm under mark, kan du inte gräva lite och kika?
Plus, det måste väl märkas om golvet är betydligt kallare än övriga rummet? Att känna med handen lär inte ge så mycket för det känns alltid kallt på sten/betong med hög värmeledningsförmåga. Men lägg en termometer emot och kika kanske?
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
M
Kort svar, nej.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Precis det jag antog, men vet ju hur mycket kunnskap det finns här så jag ville bara få det jag antog bekräftat :D. Tack ni som har svarat (y)
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
4774
A Afterquake skrev:
[länk]

Enligt denna sida (snabb googling, ingen sorts källkritik) var det först på 60-talet vi började isolera ovan plattorna, innan dess hade man ingen isolering alls.
Så jag skulle gissa på att du inte har isolering under plattan utifrån det.
Men om plattan bara ligger 20 cm under mark, kan du inte gräva lite och kika?
Plus, det måste väl märkas om golvet är betydligt kallare än övriga rummet? Att känna med handen lär inte ge så mycket för det känns alltid kallt på sten/betong med hög värmeledningsförmåga. Men lägg en termometer emot och kika kanske?
Har nu gräft och kommit fram till att plattan är totalt 2m tjock, varav en halvmeter är ovan mark. Golvet känns aldrig kallt då vi har några gamla vattenburna element, samt pannrummet och tvättstugan. Obs! Inget bilgarage, utan det är gubbens mancave :D. Varför jag undrade var just pga tvättstugan ~ vad är lämpligt att ha som golv ovanpå plattan, behöver det finnas fuktspärr golv, väggar tak? Det blir lätt subtropiskt där inne när maskinerna går även fast jag alltid har fönster öppna så att det bildar korsdrag. Så min nya fråga är fuktspärr ~ behövs det? Golv och sockel betong en tegelvägg och två väggar med gips
 
Det ka jag tyvärr inte svara på ännu.
Vi ska göra samma funderingsreda nu i höst då vi ska se över golvet i källaren.
Men normalt vill du ju inte ha fuktspärr i zoner där man inte aktivt förväntar sig att vatten kan flyta ut såvitt jag vet.
Däremot vill man ofta ha lite mer ventilation.

Skulle gissa på att det beror helt på hur mycket fukt du har i marken runt dig.
Kan vara värt att skapa en ny tråd gällande detta, då då vill få tag på andra typer av svar än folk ger under nuvarande rubrik.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
A Afterquake skrev:
Det ka jag tyvärr inte svara på ännu.
Vi ska göra samma funderingsreda nu i höst då vi ska se över golvet i källaren.
Men normalt vill du ju inte ha fuktspärr i zoner där man inte aktivt förväntar sig att vatten kan flyta ut såvitt jag vet.
Däremot vill man ofta ha lite mer ventilation.

Skulle gissa på att det beror helt på hur mycket fukt du har i marken runt dig.
Kan vara värt att skapa en ny tråd gällande detta, då då vill få tag på andra typer av svar än folk ger under nuvarande rubrik.
Det har du nog helt rätt om. Tack för dina svar :D
 
Rickard.
Det är helt orimligt att du har en 2m tjock betongplatta, mer troligt är att det bara är en kantbalk och du antingen har ett betongbjälklag (med ett utrymme under) eller att det är fyllt med grus med en tunn platta ovanpå.

En modern villa betongplatta är 10cm och förr kunde dom vara både tunnare och tjockare men oftast inte så mycket.
 

Bästa svaret

Om du har golvbrunn och en dusch kan det vara bra med tätskikt runt brunnen eller i duschhörnan. Ofta går det bra med golvvärme i oisolerade plattor om de inte drar åt sig fukt pga dålig dränering elller markfukt,
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Rickard. Rickard. skrev:
Det är helt orimligt att du har en 2m tjock betongplatta, mer troligt är att det bara är en kantbalk och du antingen har ett betongbjälklag (med ett utrymme under) eller att det är fyllt med grus med en tunn platta ovanpå.

En modern villa betongplatta är 10cm och förr kunde dom vara både tunnare och tjockare men oftast inte så mycket.
Håller med dig i princip, dock är garage i den här regionen att jämställa med den heliga gral så de är gjutna därefter. Tomten i sig är uppbyggd med avsattser gjorda av sprängsten och, gissar jag, fyllnadsmaterial från tomten så att garaget har en nästan 2m betongplatta är inte konstigt här. Så som du beskriver så är själva boningshuset som är omgjort från torpargrund till betongplatta på mark. Denna är dock isolerad och har ingjuten vattenvärmeslingor, vattenburen golvvärme i hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.