Hej alla kunniga,
Har börjat att mäta ut för min kommande altan och satt upp snöre men blir inte riktigt klok på vad jag gör för fel och behöver hjälp!!
Långsidorna på altanen ska bli 10m vardera och kortsidorna 8m vardera.
Hur jag än vrider och vänder på detta så får jag inte diagonalerna lika långa?? Fattar verkligen inte.
Då slog snille blixten att jag mäter enligt bild.
Får ut 8m när jag mäter över kortsidorna ( blå markering) och 10m när jag mäter över långsidorna ( gul markering).
Mäter jag istället diagonalt så får jag ut 12,4m på ena diagonalen och lite över 13m på andra diagonalen.

Enligt uträkning får jag att diagonalen ska bli 12.8m men får inte ut detta trots att alla sidor stämmer enligt mina mått?? Hjälp!!

Mvh Markus
 
  • En skärmbild på en mobiltelefon med grafiska element, linjer och en sökfältikon, samt användargränssnittsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Då är det vinklarna som inte är räta.
 
  • Gilla
lutorm och 4 till
  • Laddar…
Du har en romb, eller paralleogram eller vad det heter

Mät ut 6m på ena sida sen 8m på andra, då blir diagonalen 10m
 
M Markus8 skrev:
Mäter jag istället diagonalt så får jag ut 12,4m på ena diagonalen och lite över 13m på andra diagonalen.
Det hörnet du får till 13 meter trycker du in mot mitten av rektangelns långsida tills du får 12.8 meter. Då skall det bli samma mått över andra diagonalen.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Va, vad menar du?
 
K Kane skrev:
Det hörnet du får till 13 meter trycker du in mot mitten av rektangelns långsida tills du får 12.8 meter. Då skall det bli samma mått över andra diagonalen.

Försökte göra så men då blev mina sidor olika långa, sorry felskrivet!
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Va, vad menar du?
Vem?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Om du har svårt att mäta kan du använda en fabrikskapad byggskiva som vinkel, tex OSB är 90° hörn på
 
nino nino skrev:
Vem?
Det undrar jag med. Jag skulle tro att inlägget jag svarade på försvann. Jag tror att det var något som liknar det efterkommande inlägget. Om att sidorna ändrar längd.
 
Även om dina sidor är exakt 10 m och 8 m så blir diagonalerna olika om inte vinklarna är 90 grader. Det är därför man diagonalmäter.
Säkerställ att dina sidor verkligen är 8.0 och 10,0 m. Fixera ena långsidan (10,0 m) och vinklar en tillhörande kortsida (8,0 m) tills diagonalen blir 12,8 m. Så blir allt annat OK.
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Även om dina sidor är exakt 10 m och 8 m så blir diagonalerna olika om inte vinklarna är 90 grader. Det är därför man diagonalmäter.
Säkerställ att dina sidor verkligen är 8.0 och 10,0 m. Fixera ena långsidan (10,0 m) och vinklar en tillhörande kortsida (8,0 m) tills diagonalen blir 12,8 m. Så blir allt annat OK.
Provade på detta koncept och det var verkligen helt kanon! Tusen tack, även jag som är trög i matematik kunde med hjälp av detta få perfekta vinklar!
 
Intressant att ägna sig åt diagonalmätning utan att veta varför man diagonalmäter..
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.