Enligt fakturan har han lagt ner 25h på den. Och han har aldrig ens frågat oss om fasaden eller fönster vilket jag sen såg att det ska vara samma på ritningarna bygglovet som man sen har. Det är så mycket med detta som är fel och jag önskar jag kunde ”överklaga” denna fakturan. Men det är ju fullkomligt omöjligt att bevisa att han gjort ett skit jobb. Jag kommenterade fler gånger på gången mellan kök och vardagsrum mellan hall, hall rakt in in i kök osv men han tog inte till sig, någon minimal ändring kom tillbaka eller ändrade han inte alls. Utan mer att det skulle bli bra så. Men men, försöker att inte vara bitter… nya tag!
Gällande plintgrunden så har jag ingen bild just nu på just den men kan såklart lösa. Men den är 60cm.
 
Finns ingen riktigt planlösning som stämmer men jag har ritat ner en med ungefärliga mått. Det vi tänker är att hålla nere priset genom att behålla så mkt väggar som möjligt men framför allt badrummet där det är och kök, tvätt, i nära anslutning till vattnet där. På baksidan av tomten är en fin lövskog och framsidan är en mindre grusväg och ett grannhus där vi har sjöutsikt på bägge sidor om det huset. Vårt hus ligger också högre så grannhuset stör inte nämnvärt. Det blir såklart lite insyn men är bara 18 hus och nedanför bara områdets strand och brygga så den är inte speciellt trafikerad eller besökt.
Jag tänker mig ett hus som släpper in naturen vi föll för här men såklart ändå ger en privat känsla. Vi är nu inställda på ett 1,5 plan.
Här är en bild på dagens planlösning. Och en på ”helheten”…

Kom gärna med tankar och tips! Tack!
 
  • Planritning av hus, innehåller sovrum, kök, vardagsrum, hall, badrum, veranda, altan och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av planritning med handskrivna anteckningar och områden markerade med grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Har du någon bild på huset, så man kan skapa sig en uppfattning om åt vilket håll det verkar vettigast att göra tillägg?
Du skriver att ni har plintgrund som ger ifrån sig lukt, om jag förstår det korrekt? Jag undrar också hur hög plintgrunden är. Att göra om den till krypgrund kan skapa problem eftersom ju stänger in luften mer, med risk för att lukten tilltar istället.
Vid tillbyggnader av permanentbostäder (som jag uppfattade att detta var?) så är utgångspunkten att tillbyggnadsdelarna ska ligga på samma nivå som huvudhuset. Beroende på mark och höjd på plintgrund kan det bli komplicerat med platta på mark (om det ska upp för mycket). Det går att lösa genom att ha ett trappsteg ned som sedan kan göras tillgängligt i framtiden, men det kan också bero på bygglovshandläggare.
Det ser ut som ett ganska stort ingrepp med utbyggnad på två ställen, vilka ytor/funktioner på befintligt arkitektritning skulle ni (eventuellt) kunna vara utan eller göra mindre?
 
Hej,
Vi har haft snickare ut på plats och även några som jobbar med enbart grund och en enbart lukt. Det vi fått fram av detta är att vi behöver ta bort biomaterialet som ligger under huset, lägga plast, byta det luktsmittade golvet och sedan köra en kraftigare version av ozon air. Grunden är besiktigad och det är inte mögel eller så.
Gällande att bygga upp så har snickarna pratat om att man lägger någon platå för att nå samma höjd med den gjutna grunden.

Vi hade absolut inte behövt göra en så stor utbyggnad. Jag är lite allergisk mot stugor man byggt ut lite här och där efter behoven och i slutändan ser det ut som man lagt lite pussel och det är inte en genomtänkt helhet… och vi är också lite låsta i idén om att ha vardagsrum och kök framåt mot utsikten, och öppet upp i nock. Övervåning får inte vara på den gamla grunden så där av den med 0,5 plan på andra sidan. Men vi är säkert lite låsta i våra tankar just nu. Därför jag gärna tar emot tips :)
 
BirgitS
Vad är avståndet från huset till gränsen till grannen åt höger (där altanen är) och hur nära får ni bygga?
 
Det är ungefär 10 meter och de har godkänt att vi bygger närmare än fyra meter från tomtgränsen. De har sitt garage på den sidan :)
 
BirgitS
Det är ju inte grannarna som bestämmer om ni får bygga så nära utan kommunen. I vilket fall som helst blir det då extra brandskyddskrav.

Men vad säger du om att göra utbyggnaden där verandan och altanen är?
Vänstra (som det ser på din senaste ritning) delen av verandan blir hall och högra blir matplats.
Köket blir i huvudsak längs nuvarande vägg mellan matbord och vardagsrum.
Nytt vardagsrum i övre delen av altanen och uppåt i ritningen.
Föräldrasovrum i nedre delen av altanen.
Jag uppskattar att nuvarande stort sovrum, lekrum och vardagsrum är ung. 40 kvm vilket borde räcka till 3 sovrum och ett allrum.
Tvätt i nuvarande barnsovrum.
 
  • Gilla
Bulanbarr
  • Laddar…
Vi har pratat med kommunen och de sa bara att om grannarna ger avslag så blir det inte godkänt men i övrigt verkade det inte vara något problem. Det finns en brandvägg mellan husen.

Det är bra idéer, och påminner en hel del om de planer vi har nu. Tänkte lägga upp den här när jag blir klar med den.. tack snälla för tipsen ska ta med de i tanken av det nya.
 
Det låter ju som om 'baksidan' av huset också är väldigt fin med bokskogen. Här kommer en snabb skiss på hur man skulle kunna lösa det med enbart en utbyggnad. Bad, Kök, tvätt och masterbad hamnar där vattnet finns idag, och därmed också master sovrum. Utbyggnaden på andra sidan tar hand om tre generösa sovrum, men istället för barnens allrum blir det en liten nisch i korridoren där det kan finnas plats för en soffa t.ex.
I mitten av huset ligger vardagsrum och matplats, med utsikt åt båda håll :cool:
 
  • Schematisk ritning, kontorsplanlösning med skrivbord, mötesområde, tvättrum och toaletter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bulanbarr
  • Laddar…
Men wow, vilken spännande lösning! Ska definitivt kika på detta! Tack!
 
BirgitS
M mlbckstrm skrev:
Det låter ju som om 'baksidan' av huset också är väldigt fin med bokskogen. Här kommer en snabb skiss på hur man skulle kunna lösa det med enbart en utbyggnad. Bad, Kök, tvätt och masterbad hamnar där vattnet finns idag, och därmed också master sovrum. Utbyggnaden på andra sidan tar hand om tre generösa sovrum, men istället för barnens allrum blir det en liten nisch i korridoren där det kan finnas plats för en soffa t.ex.
I mitten av huset ligger vardagsrum och matplats, med utsikt åt båda håll :cool:
Gör man barnkorridoren lite bredare så går det att ha en TV mittemot soffan så att det blir som ett mini-allrum.
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
M mlbckstrm skrev:
Det låter ju som om 'baksidan' av huset också är väldigt fin med bokskogen. Här kommer en snabb skiss på hur man skulle kunna lösa det med enbart en utbyggnad. Bad, Kök, tvätt och masterbad hamnar där vattnet finns idag, och därmed också master sovrum. Utbyggnaden på andra sidan tar hand om tre generösa sovrum, men istället för barnens allrum blir det en liten nisch i korridoren där det kan finnas plats för en soffa t.ex.
I mitten av huset ligger vardagsrum och matplats, med utsikt åt båda håll :cool:
 
  • Det är en handritad skiss över en lägenhet med markeringar för tänkt ombyggnad och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Gör man barnkorridoren lite bredare så går det att ha en TV mittemot soffan så att det blir som ett mini-allrum.
 
  • Handritad planritning av en bostad med sovrum, kök, toalett; markeringar för möjliga förändringar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.