Alfredo Alfredo skrev:
Klart man ska visa hänsyn. Anta att jag har en granne som hatar insyn. Som en vänlig hänsynstagande gest planterar jag på egen bekostnad en rejäl häck på min fastighet som effektivt stoppar all insyn.

Grannen är nöjd och tacksam men åren går och plötsligt flyttar grannen och en ny granne flyttar in. Denna granne hatar skugga. Trots att jag blivit ganska fäst vid min pedantskötta häck, som dessutom kostat en hel del under åren sedan den planterades, tar jag naturligtvis omedelbart fram motorsågen. Jag vill ju visa hänsyn!

Eller ska huvudregeln möjligen vara att var och en råder över sin fastighet och bygger/odlar vadhelst den önskar så länge det sker enligt gemensamma regler som i botten bygger på vår lagstiftning?
Nu gjorde du dig allt dummare än du är (hoppas jag). ;) Sånt trams vill jag inte lägga energi på att svara på.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
LApp LApp skrev:
Nu gjorde du dig allt dummare än du är (hoppas jag)..
Vilken tråkig ton! Och så dumt är det nog inte. Tittar du på gamla befintliga "grannfejdstrådar" är det väldigt vanligt med både de som hatar insyn och vill ha avskildhet och de som hatar skugga och önskar öppenhet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken tråkig ton! Och så dumt är det nog inte. Tittar du på gamla befintliga "grannfejdstrådar" är det väldigt vanligt med både de som hatar insyn och vill ha avskildhet och de som hatar skugga och önskar öppenhet.
Tråkig ton? Andemeningen i det jag skrev är att jag inte tror att du är så dum som kommentaren du skrev kan ge sken av. Var glad för det!
Att du skulle plantera en häck för att grannen hatar insyn är naturligtvis rent trams. Och till råga på allt bekosta den själv. Finns ingen anledning att kommentera det.

Den andra situationen är ju exakt den som tas upp i ts. Den har jag redan svarat på i min första kommentar.

Den sista delen i din kommentar har jag redan svarat på tidigare, flera gånger tror jag. Man kan visa hänsyn mot andra även i situationer där man enligt lagen inte är skyldig att göra det. Det sistnämnda verkar dock många inte vilja förstå.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Och ännu en gång tänker jag: Fy sjutton vad skönt det är att inte ha några grannar på nära håll....
Instämmer 100% min närmaste granne är 2km bort vilket är underbart. Det tycks vara oerhört vanligt med grannfejder och att folk får ge efter inför mer "progressiva" grannar. Det verkar vara så att ju mer "aktiv och bråkig" en granne är desto mer fördelar får de eftersom "mähän" ger upp strider och ger efter extremt lätt och får lina liv allt mer inskränkta på grund av mer aggresiva grannar.
 
  • Gilla
noone70 och 4 till
  • Laddar…
LApp LApp skrev:
Tråkig ton? Andemeningen i det jag skrev är att jag inte tror att du är så dum som kommentaren du skrev kan ge sken av. Var glad för det!
Att du skulle plantera en häck för att grannen hatar insyn är naturligtvis rent trams. Och till råga på allt bekosta den själv. Finns ingen anledning att kommentera det.

Den andra situationen är ju exakt den som tas upp i ts. Den har jag redan svarat på i min första kommentar.

Den sista delen i din kommentar har jag redan svarat på tidigare, flera gånger tror jag. Man kan visa hänsyn mot andra även i situationer där man enligt lagen inte är skyldig att göra det. Det sistnämnda verkar dock många inte vilja förstå.
Jag kan bara upprepa att LApp är något på spåret här: folk vill inte förstå. Istället försöker de trixa med ironi, lagtexter, okväden osv. som de inbillar sig låter intelligent. Vill alla upprörda ha det riktigt enkelt? OK! Följ lagen OCH odla en trevlig attityd mot andra :D Två tankar i huvudet samtidigt måste gå!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Klart man ska visa hänsyn. Anta att jag har en granne som hatar insyn. Som en vänlig hänsynstagande gest planterar jag på egen bekostnad en rejäl häck på min fastighet som effektivt stoppar all insyn.

Grannen är nöjd och tacksam men åren går och plötsligt flyttar grannen och en ny granne flyttar in. Denna granne hatar skugga. Trots att jag blivit ganska fäst vid min pedantskötta häck, som dessutom kostat en hel del under åren sedan den planterades, tar jag naturligtvis omedelbart fram motorsågen. Jag vill ju visa hänsyn!

Eller ska huvudregeln möjligen vara att var och en råder över sin fastighet och bygger/odlar vadhelst den önskar så länge det sker enligt gemensamma regler som i botten bygger på vår lagstiftning?
Äntligen!
En som kan uttrycka en vettig åsikt till skillnad från många som inte kan skilja på sitt eget och andras.
Bra förklarat, kanske även de mindre begåvade förstår skillnaden nu...
 
  • Gilla
  • Haha
LApp och 3 till
  • Laddar…
F Foxpaint skrev:
Bra förklarat, kanske även de mindre begåvade förstår skillnaden nu...
I wouldn’t hold my breath :crysmile:
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Klart man ska visa hänsyn. Anta att jag har en granne som hatar insyn. Som en vänlig hänsynstagande gest planterar jag på egen bekostnad en rejäl häck på min fastighet som effektivt stoppar all insyn.

Grannen är nöjd och tacksam men åren går och plötsligt flyttar grannen och en ny granne flyttar in. Denna granne hatar skugga. Trots att jag blivit ganska fäst vid min pedantskötta häck, som dessutom kostat en hel del under åren sedan den planterades, tar jag naturligtvis omedelbart fram motorsågen. Jag vill ju visa hänsyn!

Eller ska huvudregeln möjligen vara att var och en råder över sin fastighet och bygger/odlar vadhelst den önskar så länge det sker enligt gemensamma regler som i botten bygger på vår lagstiftning?
lagstiftningen ska narturligsvis göras om så att en häck mellan hus Max får vara t.ex 3 m så skulle alla dessa grannkonflikter kunna minskas, det är ju bara att läsa den här tråden så måste ju alla förstå att det inte är ett bra regelverk som vi har, det finns regler för allt annat på våra tomter som murar , staket, altaner så varför skulle det inte kunna vara regler för en häck?
 
  • Gilla
  • Wow
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
Bara att lobba för att lägga in det i PBL, eller i detaljplan. Säg till när ni är klara.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Marmar77 Marmar77 skrev:
lagstiftningen ska narturligsvis göras om så att en häck mellan hus Max får vara t.ex 3 m så skulle alla dessa grannkonflikter kunna minskas, det är ju bara att läsa den här tråden så måste ju alla förstå att det inte är ett bra regelverk som vi har, det finns regler för allt annat på våra tomter som murar , staket, altaner så varför skulle det inte kunna vara regler för en häck?
Ja men visst, som om vi inte redan har tillräckligt med regler och förordningar i Sverige?
(y)
 
  • Gilla
  • Wow
LApp och 3 till
  • Laddar…
Marmar77 Marmar77 skrev:
lagstiftningen ska narturligsvis göras om så att en häck mellan hus Max får vara t.ex 3 m så skulle alla dessa grannkonflikter kunna minskas, det är ju bara att läsa den här tråden så måste ju alla förstå att det inte är ett bra regelverk som vi har, det finns regler för allt annat på våra tomter som murar , staket, altaner så varför skulle det inte kunna vara regler för en häck?
Kanhända, men nu är inte lagen så, och det är det man måste spela efter.

Ibland så måste man spela med de kort man har på hand, inte de man önskar att man hade.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
1 Häcken var inte 6 m när den platerades för 10 år sen
2 Det är en ny granne som lär ha märk att häcken fanns där när han köpte huset. Så om han nu störs så mycket kanske han skulle låtit bli att köpa huset
3 Den tidigare grannen verkar inte ha haft något emot häcken, vem vet den grannen kanske tom tycke den var bra?
4 vill man inte ha grannar som planterar träd på sin tomt kanske man ska fundera på att flytta någonstans där det är lite längre till närmaste granne? Har man grannar nära inpå är får man räkna med att sånt här händer. Utsikt och sol/skugga är inget man äger eller har rätt till.
Ja eller om man vill ha en 6 m hög häck och bara tänker ansa lite varje år och låta den fortsätta att växa för att man inte vill synas och slippa se sina grannar kanske man inte ska bo i ett villaområde utan bo mitt ute i skogen? Det är ju uppenbart att hen har problem med grannar! Och visar till och med agg mot grannarna genom att hen skiter fullständigt i dem.
 
  • Gilla
Marmar77 och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Det är ju uppenbart att hen har problem med grannar! Och visar till och med agg mot grannarna genom att hen skiter fullständigt i dem.
Hur kan du dra den slutsatsen?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Precis min poäng.
Alternativt att man bosätter sig så långt i från närmaste granne att man inte riskerar att bli störd (eller störa)
Ja precis! Långt ute i skogen behöver man inte visa hänsyn till grannar och där kan man ha hur höga häckar man vill och ha granhäck till och med.
 
F
L Lakritsianen skrev:
Ja eller om man vill ha en 6 m hög häck och bara tänker ansa lite varje år och låta den fortsätta att växa för att man inte vill synas och slippa se sina grannar kanske man inte ska bo i ett villaområde utan bo mitt ute i skogen? Det är ju uppenbart att hen har problem med grannar! Och visar till och med agg mot grannarna genom att hen skiter fullständigt i dem.
Var det inte valfritt att flytta dit?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.