Godkväll!

Gav mig på att borra och skruva upp väggfäste i sovrummet med noll framgång.

Drog fram borrhammaren och det gick (väldigt!!) Lätt att ta sig igenom och om jag fick bedömma lite amatörmässigt så va det lättbetong/puts jag gick igenom för att sedan nå ihåligt tegel då dammet blev orange och borren "hoppade in".

Vidare till att dra i plugg o skruv så märker jag att skruven inte "drar".. det känns som att det bara snurrar och jag försökte dra samtliga fyra skruvar så det drog i alla fall lite. Tog tag i väggfästet för att se hur det satt och ja, det satt inte.

Antar att det sitter i pluggen och att den inte greppar i väggen så nu undrar jag om någon har en bra lösning på det här problemet. Pluggen som användes såg ut att vara full med snitt och om jag fick gissa så såg den ut att vara modell expanderar som en popnit typ? Universalplugg är det jag använde.

Tack för all hjälp!
 
Redigerat:
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Det kan vara lite trixig att fästa i äldre väggar. Kolla tjockleken på väggen och se om det kan finnas tegel/trä längre in i väggen.
Är väggen runt 1dm så har du inte något mer och då får man jobba med lite bättre pluggar.

När jag haft svårt att fästa så brukar jag köra 0.5 mindre hål och använda fischers ux plugg https://www.fischersverige.se/sv-se...ylonplugg/universalplugg-ux/72095-ux-6-x-50-r

Om det inte går så finns alltid kemikalier typ den här https://www.fischersverige.se/sv-se...ier/fill-och-fix/542940-fill-fix-static-mixer
Lycka till!
 
Q Qaniel skrev:
Det kan vara lite trixig att fästa i äldre väggar. Kolla tjockleken på väggen och se om det kan finnas tegel/trä längre in i väggen.
Är väggen runt 1dm så har du inte något mer och då får man jobba med lite bättre pluggar.

När jag haft svårt att fästa så brukar jag köra 0.5 mindre hål och använda fischers ux plugg [länk]

Om det inte går så finns alltid kemikalier typ den här [länk]
Lycka till!
Tack för svar!

Ja, jag har hängt upp i betong, gips o trä utan problem tidigare men det här va riktigt knepigt. Har aldrig sett en liknande vägg tidigare.. och det känns dessvärre som att alla innerväggar är i samma porösa material.. ytterväggarna är i solid betong. Det är en lägenhet.

Exakt sådär såg pluggen ut som jag använde. Provade borra upp ett större hål (väldigt försiktigt, utan slag) med en 8 mm borr, drog i plugg började dra o väggen kexar sig åter igen.. den ger liksom vika när pluggen expanderar.

Skulle gett vad som helst för att få se in i väggen. Det är typ 5 cm puts, sen måste det ju vara tegel det är tegelfärgat damm som sprider sig i rummet och att borren "hoppar in" i ett hålrum stärker bara den teorin. Du menar att det kan finnas träreglar? Vet du kanske vad den här typen av vägg brukar kallas, så man kan läsa på lite?

Tack för all hjälp, uppskattas verkligen!
 
Fyll hålen med ankarmassa och tryck i pluggen, fäst upp det du vill dagen efter
Såg nu att du redan fått tipset
 
  • Gilla
Malikokos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.