Hej,

jag har hyrt en 2-tons minigrävare för att gräva 9x5x1.7 m i lerjord.
Har aldrig kört grävare innan. Har också hyrt en liten hjullastare och får hjälp med att frakta ut massorna.
Är det helt vansinningt att hoppas klara grävningen på 4 dagar?

Hur planerar man grävningen? Skall man börja i ett hörn och gräva hela vägen ned innan man flyttar maskinen och fortsätter. Dvs att man alltid har maskinen på marknivå. Maskinen skall klara att gräva 2.3m djupt.
Eller skall man gräva en slänt ner så att man har maskinen "under mark" när man gräver de djupaste bitarna?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Liknande grävprojekt jag sett har använt fullstora grävmaskiner, det krävs en del räckvidd för att gräva ut den area / volym du tänker dig. Minigrävare är mer till för att gräva diken, gräva ur för dränering runt kåken osv. Möjligt att det finns olika uppfattningar här men detta är vad jag har snappat upp.
 
Man kan ju räkna lite på det, 150 ton typ, hur mycket tar du per skopa, 200kg? 750 skopor. En minut per skopa SÅ HAR DU 3-4 timmar aktiv tid om dagen. Hur realistiska tider och vikter är vet jag inte men det låter ju inte omöjligt, men det blir nog tufft. Minigrävare hoppar och rycker en del när man gräver så du lär vara trött i rygg och mage efteråt :)

Du kan ju testa att sitta och böja dig fram och bak en bra bit en gång i minuten, under ett par timmar för att få en känsla.

Så det blir nog tufft men känns nog bra efteråt!
 
Allting går ju…men det kommer bli tufft. Du lär behöva gräva i 2 etapper minst med en sån liten grävare den når ju bara djupt precis framför sig. Vi grävde för en 4x8m pool med en 15t maskin. Det tog 2 dagar men då han vi ösa i makadam och göra dränering och färdig botten för gjutning också.
 
2 etapper, menar du att man då bör gräva ett område till halva djupet och sen köra ner grävaren för att nå fulla djupet? Är det effektivare än att stå höst upp nära kanten och gräva hels djupet?

Tack för alla svar hittills, anledning till minigrävare är att det är trångt att komma in, men lite större maskin hade jag nog fått in.
 
  • Gilla
Snoken673
  • Laddar…
Hej!

Jag hade en 2,5t grävare hemma för att gräva ett djupare men i övrigt mindre hål än du planerat. Jag körde 3dagar a 12-14 h / dag men det gick ganska dåligt pga väldigt stora stenar (mkt tyngre än grävaren).

Några tankar / erfarenheter
*Gräva är lätt, flytta maskinen till precis där den ska vara är inte jättesvårt men tar tid.
*Nu ska du som väl är inte använda dig av maxdjup det ger dig lite mer marginal i hur mkt du kan gräva innan du flyttar den.
*Jag hade inte grävt ner maskinen utan flyttat (jävla krångel med att komma upp igen).
*Tänk på att du inte kan/bör gräva helt raka kanter (då kommer de sannolikt rasa tills du ska börja gjuta).
*Planera var du ska lägga alla massor (kommer bli en jävla hög!).
*Försök ha lite kul också men ställ in dig på långa dagar!
*Kolla om du kan utöka bokningen vid problem ;)

Lycka till!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Tack, mycket bra tips. Behöver jag hyra grävare en helg till är det ingen katastrof. Svårt att bedöma hur mycket jag skall slänta, vill ju hålla nere massorna som skall iväg och mängden sten för återfyllnad.

Hoppas på relativt stenfritt men däremot är det väldigt hård lera när man kommer ner en bit.
 
Jag grävde I princip helt rakt för jag skulle ju gjuta helgen efter (den planen sket sig).
Men när det väl börjar regna så ökar rasrisken rejält!
Så det beror på lite sådär med riskaptit och väderprognoser.
Läser du guiden om hur man dränerar om (här på forumet) så rekommenderar dom 45 graders lutning på kanterna.
Men jag tror att om du tex tippar ett lass grus med lastbil så får du en "naturlig lutning" på närmre 60grader där det är som brantast.
 
Om det fortfarande är möjligt så skulle jag hyra en större grävare, även om det bara är nästa storlek 2,5t. Det är stor skillnad på dessa storlekar. Kan du sedan gå upp ytterligare ett steg över 2,5t är det nog realistiskt att gräva hela djupet direkt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J
Om du får in en större maskin skulle jag rekommendera dig att uppgradera. Du kommer spara tid med större skopor och längre räckvidd. Dessutom är det allmänt stadigare och lättare att gräva med en större maskin, förutsatt att den får plats.

Edit: Håller med MathiasS. Det behöver inte vara en 15t. Jag upplevde enorm skillnad mellan 2t och 3,5t när jag grävde på likande djup i kompakt lerjord.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jo, en 3-tonnare hade jag nog fått in. Provar med den lilla maskinen någon dag först.

En annan fråga, tycker att man borde kunna börja med att hyvla bort ganska mycket med hjullastaren innan man börjar med grävaren. Men så verkar inte folk göra?
 
Bowser
Jag gjorde samma sak för ett år sen med en 2,5tonnare.. samma förutsättningar och typ samma storlek på hål.

Hyrde 4dagar men grävningen tog 3dagar. Dock kunde jag bara ösa massorna åt sidan i princip så slapp ytterligare moment med omlastning. Jag startade i ett hörn och jobbade mig ner till rätt djup och sen fortsatte jag så, höll inte på med att trappa ner mig

Stora stenar kommer vara kämpigt, jag hade ett par st som ej gick att få upp. Då grävde jag djupare runt stenen och sen spräckte jag den i efterhand och spred ut bitarna i den djupare delen. Tro mig, en sten kanske inte ser mycket ut för världen men sen när man spräcker den så blir det en väldans volym att stoppa undan nånstans.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J JETH skrev:
En annan fråga, tycker att man borde kunna börja med att hyvla bort ganska mycket med hjullastaren innan man börjar med grävaren. Men så verkar inte folk göra?
Nej det finns ingen tid att spara på det. Gräv upp och lägg på hög där du kan köra bort det.
 
  • Gilla
JETH
  • Laddar…
Jag grävde min pool 8x4 meter med en 1.8 tons grävmaskin TB216, Grävdjupet är inget problem och du klarar dig fint på en bra mingrävare.. Problemet är massorna. Jag körde bort ca 20 lass.. Om du har stor tomt kan du flytta dom med en dumper. Jag hade stora problem med massorna för jag fick ingen som ville hämta.

Planera ditt djup och gräv systematiskt. Jag grävde på 3 dagar.


Lycka till.
 
  • Gilla
Klodsmajor och 5 till
  • Laddar…
J JETH skrev:
Hej,

jag har hyrt en 2-tons minigrävare för att gräva 9x5x1.7 m i lerjord.
Har aldrig kört grävare innan. Har också hyrt en liten hjullastare och får hjälp med att frakta ut massorna.
Är det helt vansinningt att hoppas klara grävningen på 4 dagar?

Hur planerar man grävningen? Skall man börja i ett hörn och gräva hela vägen ned innan man flyttar maskinen och fortsätterötterr. Dvs att man alltid har maskinen på marknivå. Maskinen skall klara att gräva 2.3m djupt.
Eller skall man gräva en slänt ner så att man har maskinen "under mark" när man gräver de djupaste bitarna?

Alla tips mottages tacksamt!
Det som kan bli vansinningt är om du stöter på större stenar,Rötter och i värsta fall berg.Större stenar bruka gå bra att spräcka men värre med berg och lika med större rötter kan bli lite struligt.Bra om du tar med tjälkrok som du kan bryta isär rötter och stenar för du får betydligt mer kraft med en tjälkrok om man jämför med skopa.Sedan får du vara beredd på att det blir mycket material som du måste frakta bort och kunna lägga på en bra plats.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.