Undvik Volvo V50.
Sambon hade köpt en sådan redan före jag var med och den är ett elände att göra någonting åt. Man kan inte byta generatorrem utan specialverktyg och man kan inte byta olja utan att gå in i datasystemet. I bottnen är det en massa plastkåpor vars syfte är att skydda den fortgående rosten mot alla försök till underredsbehandling.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi köpte en Saab 9-3 kombi 1.8t -2007 till grabbens övningskörning. Kostade 20tusen och hade gått 25tusen mil.
Känns som mycket bil för pengarna.
Den har rullat på i 3.5år/5000mil utan några direkt problem. Etanol så skatten är låg och bara trafikförsäkring nu sista året.
Rostiga skärmkanter och trösklar men vad gör väl det?
 
  • Gilla
Henningelvis och 3 till
  • Laddar…
För en ungdom som inte har så mycket fordonsprestige skulle jag rekommendera Toyota Yaris. Inget man åker på familjesemester med, men funkar till ungdomen och några kompisar (om inte samtliga är 2 meter långa). Drar i princip ingen soppa alls, och bör vara billig skatt och försäkring.
Snäppet större är Auris, som många är nöjda med.

För storlek ännu större är Volvos V70-dieslar (finns olika motorer) driftsäkra på drivlinan in absurdum, nästan. Fördelen är låg bränsleförbrukning, nackdelen är hög skatt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Undvik Volvo V50.
Sambon hade köpt en sådan redan före jag var med och den är ett elände att göra någonting åt. Man kan inte byta generatorrem utan specialverktyg och man kan inte byta olja utan att gå in i datasystemet. I bottnen är det en massa plastkåpor vars syfte är att skydda den fortgående rosten mot alla försök till underredsbehandling.
OT men måste få fråga, vilken motor har du?
Aldrig upplevt de problemen
 
galento
Bart Bart skrev:
Är rost ett problem på en någorlunda modern bil fortfarande? Jag tänker en från 00 eller tidigt 10-tal. Genuint nyfiken, jag har som sagt ingen koll alls på bilar.
Står en V70 -02 här , frågade gubbarna på bes hur det var med rosten på dessa och
fick till svar att det inte var några större problem bara man inte köpte den senare modellen
som kom -08 ? som brukade vara roströda under. Bilen har funkat bra de 10 år vi haft den.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M maria01 skrev:
toyota alla dagar i veckan
Jag har ägt och kört flera Toyotor, och min erfarenhet är att de bara går och går tills plötsligt nån gång när de blir runt 18 år så tar rosten allting samtidigt; tank, hjulupphängningar mm.

Så om TS kan hitta en inte alltför gammal Toyota så är det nog ett bra köp.
 
galento galento skrev:
Vi har en billig -91 940 som reservbil och visst tar man sej fram i en sådan.
Dessutom skattefri och billig att äga och reparera. + 30k mil men går mkt fint.
Denna är 130hk modellen med manuell plus överväxel men vi har haft en -93
940 med aut som funkade fint också.
För 30 tusen får man ju en fräsch 940 ..

Har funderat på att göra samma, dvs köpa en som är skattebefriad lagom till äldsta barnet ska ta körkort om några år...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
En V70N med "tråkig utrustning" och utan turbo lär inte vara något problem att hitta inom den budgeten.
 
ullet
Franska bilar är ju ofta totalt utskällda av nästan alla, men jag köpte på chans en Citroen C4 från 2009 som andrabil 2016, den hade då gått 11000 mil och kostade 33000 kr. Den är billig i drift (under 3000 kr/år för helförsäkring+skatt).

Den rullar fortfarande på som andrabil hos oss och har, hör och häpna, klarat sig bra från rost (vår Passat från 2014 har betydligt mer rost), är förhållandevis rymlig (inga problem med barnstolar i baksäktet) och bekväm nog att åka lite längre sträckor i.

Den har inte haft några större fel (och inga elektronikfel alls som annars Citroen brukar beskyllas för). Har servat den varannat år på en fristående verkstad för ca 1500-2000 kr då den rullar rätt lite (ca 500 mil per år) och har utöver det bara behövt byta lite slitdetaljer som bromsbelägg o lampor.

I mina ögon är den otroligt undervärderad i jämförelse med andra modeller från samma storleksklass/år/mil och skulle funka bra som första ungdomsbil.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Som sagt. Volvo har alltid stått högt hos mig. Stor, trygg och lätt att hitta delar och kunnigt folk som kan hjälpa om det överstiger mina ytterst ringa kunskaper om bilar. Som vanligt handlar det väl mer om att hitta rätt bil snarare än rätt märke?

Japanska bilar kommer med i sökningarna nu också.

En bil ska alltså vara minst 30 år gammal för att vara skattebefriad. Jag hade hoppats på att landa in på 15 - 20 år, men går det att hitta en bra bil som är 30 år gammal kan det helt klart vara ett alternativ.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Långt inlägg, men hoppas du kan plocka något från min erfarenhet.

Dom flesta svaren kommer vara baserade på personliga åsikter, läser du på något märkesforum kommer det märket vara bäst.
Svårt att ge specifika råd så jag skriver ner min historia om vad som man kan anta är bra men som inte alltid stämmer.
Själv fastnade jag för Audi på den tiden när 4 hjulsdrift och mycket effekt var sällsynt, alla (7st) har haft förvånansvärt lite problem och dom två senaste blev kvar längre än två år, värt att nämna är att jag har väldigt tung gasfot så dom går ganska hårt.

2000 A6 V8 köptes med 11000mil mätaren och hade gått 28000 när jag sålde den, under tiden jag hade den byttes (förutom olja, filter, bromsklossar, vindrutetorkare och däck) kamrem 2ggr, mittenbromslyse, xenon lamporna, byggde om kretskortet i ett dörrlås, flexrören mellan grenrör och kattar, en generator, gasdämparna till backluckan. Dvs inga leder, bussningar, hjullager, bromsskivor, bromsok, mm på 28000mil
Bytte faktiskt styrled och hjullager och fick rikta en fälg efter liten lufttur, men det kanske inte ska räknas.

2006 S6 V10 köptes med 11000mil på mätaren, har nu gått 22000 mil och står och väntar sedan ett par år på att jag ska få tid att laga en kylarslang som sitter vädigt trångt till.
Det jag har bytt hitintills är bara ett baklyse, mittenbromsljus, ett relä (som inte ens Audi själva visste vart det satt, en likadan bil löstes in i USA för att dom inte hittade felet)

Så ja, min bild är att Audi från den tiden och innan håller väldigt bra kvalitet.
Alla delar är köpta via Heiko i Tyskland som innan Autodoc och dom andra var extremt mycket billigare än ex Mekonomen.

Sonen på 16 år vill inte övningsköra bara i Teslan så han började leta förstabil, han har väldigt specifik smak och svårt att hitta det han vill ha, en del samma funderingar som dig och din son men krav på 4 hjulsdrift, över 200hp, plats för extra generator till billjud, han tycker dock om att mecka.
Så jag tänkte att en Audi kanske vore bra.

Så han köpte en 2006 A4 2,0TFSI S-line som hade gått 23000 mil med läckande styrservo och en fjäder i bak som var av för 22000:-
När vi börjar riva hittar vi en del saker som är lite förvånande, förutom läckande styrservo som verkar vara väldigt vanligt på dessa och fjädern som jag aldrigt trodde gick av på Audisar har vi hittat att nästan alla leder i framvagnen är glappa eller har trasiga damasker, motorfäste där gummit börjar smula sönder, en drivknut som är glapp, bromsok som går trögt, termostaten trasig, spännare till kamrem (bytt på verkstad vid 18000mil) som kärvar så att kamremmen är helt lös (helt otroligt att den inte har kuggat över), sjukt mycket svårare att lossa fronten för att byta kamrem än ex A6 V8, skruvar till bärarmar nere som inte går att få ur om inte subframen sänks ner, skruvar till bärarmar uppe som inte går att få ur om inte hela fjäderbenet plockas loss (hade fabriken satt skruven från andra hållet hade det inte behövts)

Så från att ha haft en väldigt possitiv bild av Audi runt dom årsmodellerna till inte så possitiv längre.

Ett stort problem med att inte ha några favoriter är att det finns för många att välja mellan, och att lusläsa allt som står på nätet kring just den bil och årsmodellen blir en oändlig övning.

Så om kravet är 30000:- och "inget" meckande skulle jag försöka hitta en bil på en bilfirma och kanske lägga till lite pengar för ett års garanti, mycket händer på ett år och sannolikheten att den ligger i ett dike eller krockas är rätt stor så en billig helförsäkring är inte heller dumt.

Annars finns det en gäng bra tips i tråden, kolla oberoende källor, ex utfall från besiktning även om det kanske inte ger en helt rättvis bild av total mängden problem.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det beror mycket på vart bilen har körts i landet
Vi bor i 08-land, så mycket salt och fuktiga vintrar ... Troligen rätt rostiga bilar alltså. Sen beror det på om vi köper bilen i närheten, det går ju att leta ute i landet också. Bilarna verkar dock överlag vara lite billigare här Stockholm - Mälardalen. Inte riktigt lika många mil många gånger heller. Mina fördomar säger dock att bilarna här i trakterna kanske inte alltid är lika väl omhändertagna som ute i landet. Folk i mina gamla hemtrakter i norra Sverige hade bilar som en religion nästan. Här är det mer slit och släng.

Fördomar igen kanske?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Kolla blocket och liknande hur många bilar det finns 1995-2000. Det är de bilar som har hållt bra.
Jämför sen med hur många av samma märke år 2015-2020. Det är ett mått på hur många bilar det finns av varje märke, innan de hunnit bli skrot.

Du kan se då ex at VW och Volvo har i princip lika många nya bilar men när de är 25 år gamla så finns dubbels så många Volvo kvar. Alla bilar som har högre % i gamla bilar håller bättre. (Om vi antar att deras marknadsandelar är konstant... Man kan ex. se att nya BMW är 9% men gamla är 10%, i princip samma. Men sen har de en betydligt större marknadsandel idag så den är nog egentligen mer lik Volvo.

Oavsett så skulle jag sikta på något av märkena som har många bilar på marknaden kvar i den årsklass/prisklass jag är ute efter. Att de fortfarande rullar är bästa tecknet på att de är hållbara och/eller lönsamma att hålla rullandes.

Bild av två tabeller jämförande bilmärken och deras procentandelar/försäljningsvolymer, antagligen över olika tidsperioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gimp och 1 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Bytte faktiskt styrled och hjullager och fick rikta en fälg efter liten lufttur, men det kanske inte ska räknas.
Förbannelsen och glädjen med att ha en V8 :cool:

Gimp Gimp skrev:
Ett stort problem med att inte ha några favoriter är att det finns för många att välja mellan, och att lusläsa allt som står på nätet kring just den bil och årsmodellen blir en oändlig övning.

Så om kravet är 30000:- och "inget" meckande skulle jag försöka hitta en bil på en bilfirma och kanske lägga till lite pengar för ett års garanti, mycket händer på ett år och sannolikheten att den ligger i ett dike eller krockas är rätt stor så en billig helförsäkring är inte heller dumt.
Det är ett alternativ vi diskuterar här hemma. Kanske lägga på lite extra på budgeten för att få med en garanti och en genomgången bil. Jag vet dock inte hur mycket det går att lita på hederliga Harry på hörnet, som ofta har bilarna i den prisklassen?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kolla blocket och liknande hur många bilar det finns 1995-2000. Det är de bilar som har hållt bra.
Jämför sen med hur många av samma märke år 2015-2020. Det är ett mått på hur många bilar det finns av varje märke, innan de hunnit bli skrot.

Du kan se då ex at VW och Volvo har i princip lika många nya bilar men när de är 25 år gamla så finns dubbels så många Volvo kvar. Alla bilar som har högre % i gamla bilar håller bättre. (Om vi antar att deras marknadsandelar är konstant... Man kan ex. se att nya BMW är 9% men gamla är 10%, i princip samma. Men sen har de en betydligt större marknadsandel idag så den är nog egentligen mer lik Volvo.

Oavsett så skulle jag sikta på något av märkena som har många bilar på marknaden kvar i den årsklass/prisklass jag är ute efter. Att de fortfarande rullar är bästa tecknet på att de är hållbara och/eller lönsamma att hålla rullandes.

[bild]
Smart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.