Hej,
Debuterar på forumet!
Tänkte måla om trappen i radhuset.
Har fått lite olika besked om hur jag bäst går tillväga. Senaste beskedet var:
1. Tvätta både trä och linoleummatta med golvrengöring (Trestjärnor Gulvrens)
2. Slipa upp alla ytor - få bort lacken på trä(sockeln?)
3. Torka upp allt slipdamm
4. Måla med tex ”Jotun kvist och spärrgrund ” 2 gånger
5. Måla sedan med en golvfärg (halvblank) - fick en rekommenderad

Trappa med trästeg och brun mattbeläggning inomhus, omgivet av vit vägg och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa med trästeg, beige matta, vit vägg, svart handräcke, svartböjda metallspjälor, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är: är det verkligen nödvändigt att slipa bort all lack på trä:et eller går det att måla över?
Samt: verkar arbetsflödet ovan vettigt?

Tack!
 
Lite spray på kvistarna och sen lite fäst grund så slipper du slipa. 1 till två lager och två lager färdigfärg borde räcka.
Sen limmar du på ek steg plattor.
 
slipa sen måla. personligen hade jag lagt matta på stegen

ot men vad är hönsnät till?
 
Häftgrund menar jag såklart..
 
Målade för några år sen om vår tidigare lackade furutrapp i vårt hus. Byggår-76. Originallack och filtmatta på stegen.
Ville hålla nere arbetstimmarna.
1. Slipade lätt för att få färgen att fästa med mirkas utmärkta slipkloss https://www.k-rauta.se/produkt/star...Pfcmd8gWH4jmdtQbcFldlHizBfo92VthoCzUcQAvD_BwE minimerar slipdammet i övriga huset. Obs tog ej bort trälacken utan endast rugga upp ytan lätt lätt med fint slipnät.
Med dammsugare tillkopplad så minimeras dammet.

2. Torkade av alla ytor med målartvätt.

3. Spraymålade med Bosch lågtryckspruta. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tyg/elektriska-fargsprutor/fargspruta-059040/
Mitt första riktiga målarobjekt med sprutan. Provsprayade på diverse innan så jag skulle se hur den betedde sig.
Var aningen nybörjarnervös. Supernöjd med slutresultatet.
Målningen gick verkligen superfort. Färgen torkade väldigt snabbt iom tunt lager färg läggs på, körde två lager. Tre lager där jag tyckte jag slarvat/missat/ ville ha extra skydd (ex trappnos).
Använde Beckers golvfärg https://www.bauhaus.se/golvfarg-tra...De2dZio8Hq6sdDG_6EdIVbWBuW20k_nBoCi9kQAvD_BwE

4. Bytte ut filtmattorna på stegen en tid efter målningen så slapp jag maskera/skydda den delen. Bra tång är att rekommendera. Den gamla filten satt fast rätt bra.
Ersatte med ny filtmatta, ville ha kvar halkskyddet då barnen inte var så gamla och härjade bra på alla plan i huset.

Lärdom:

Maskeringen för spraymålningen tog 4ggr så lång tid som målningen. (En ny upplevelse då det med pensel brukar vara tvärt om) Rak trapp med öppet mellan trappstegen.

Målningen gick ännu fortare än jag trott. Därav tristessen att maskera längre än att måla.

Ville inte spärra av hela huset med en blöt färg onödigt länge i flera lager iom det är vår enda väg till övervåningen. Så spray var perfekt för syftet.

Inte tveka att spraymåla. Väldigt nöjd med finishen på trappen.

Extremt nöjd med färgens slittålighet. Inte en antydan till färgsläpp ens på trappnosarna som får mest slitage. Mer än 5 år sedan målning.

Rengöring av sprutan är trist trots rätt simpelt handhavande. Såg därför till att måla klart alla lager vid samma tillfälle så bara en rengöring när allt var klart.

 
Redigerat:
  • Gilla
philmkarin
  • Laddar…
Och med spray på kvistarna tänker du tex ”golvrengöringsmedlet” eller missförstår jag?
Inte sugen på att lägga nya eksteg!


raveper raveper skrev:
Lite spray på kvistarna och sen lite fäst grund så slipper du slipa. 1 till två lager och två lager färdigfärg borde räcka.
Sen limmar du på ek steg plattor.
 
Okej,
Matta är jag inte intresserad av!

Jag har två barn som har stoppat in huvudet i staketet och ”fastnat”, så hönsnät och buntband stoppade de idéerna!

M maria01 skrev:
slipa sen måla. personligen hade jag lagt matta på stegen

ot men vad är hönsnät till?
 
Tack för utförligt svar!

Tänkte mig något liknande med att endast rigga upp det lackade trä:et. (Borde fungera att måla på)

Sprayalternativet lät intressant, vet ej om det går att motivera här hemma för min bättre hälft!

Tänkte försöka undvika filtmatta om det går, sen om det blir för halt får jag sätta på då.


M MasMats skrev:
Målade för några år sen om vår tidigare lackade furutrapp i vårt hus. Byggår-76. Originallack och filtmatta på stegen.
Ville hålla nere arbetstimmarna.
1. Slipade lätt för att få färgen att fästa med mirkas utmärkta slipkloss [länk] minimerar slipdammet i övriga huset. Obs tog ej bort trälacken utan endast rugga upp ytan lätt lätt med fint slipnät.
Med dammsugare tillkopplad så minimeras dammet.

2. Torkade av alla ytor med målartvätt.

3. Spraymålade med Bosch lågtryckspruta. [länk]
Mitt första riktiga målarobjekt med sprutan. Provsprayade på diverse innan så jag skulle se hur den betedde sig.
Var aningen nybörjarnervös. Supernöjd med slutresultatet.
Målningen gick verkligen superfort. Färgen torkade väldigt snabbt iom tunt lager färg läggs på, körde två lager. Tre lager där jag tyckte jag slarvat/missat/ ville ha extra skydd (ex trappnos).
Använde Beckers golvfärg [länk]

4. Bytte ut filtmattorna på stegen en tid efter målningen så slapp jag maskera/skydda den delen. Bra tång är att rekommendera. Den gamla filten satt fast rätt bra.
Ersatte med ny filtmatta, ville ha kvar halkskyddet då barnen inte var så gamla och härjade bra på alla plan i huset.

Lärdom:

Maskeringen för spraymålningen tog 4ggr så lång tid som målningen. (En ny upplevelse då det med pensel brukar vara tvärt om) Rak trapp med öppet mellan trappstegen.

Målningen gick ännu fortare än jag trott. Därav tristessen att maskera längre än att måla.

Ville inte spärra av hela huset med en blöt färg onödigt länge i flera lager iom det är vår enda väg till övervåningen. Så spray var perfekt för syftet.

Inte tveka att spraymåla. Väldigt nöjd med finishen på trappen.

Extremt nöjd med färgens slittålighet. Inte en antydan till färgsläpp ens på trappnosarna som får mest slitage. Mer än 5 år sedan målning.

Rengöring av sprutan är trist trots rätt simpelt handhavande. Såg därför till att måla klart alla lager vid samma tillfälle så bara en rengöring när allt var klart.
 
Det finns kvistlack som spray.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.