yonna yonna skrev:
Det låter lite väl hårt men jag håller med om att gå på många husvisningar är mycket nyttigt.

Räkna med att genomgången av elen verkar nödvändigt (kan kosta en del). Om LLVP'n är äldre kan det vara dags med ny (ingen större kostnad). TS har inte nämnt något om badrums skick - något som är mycket kostsamt. Vad sa besiktningsmannen om taklutningen och ev fukt/mögelproblem - han borde väl kunna ge lite råd? För TS gick väl igenom huset tillsammans med denne? Accepterade besiktningsmannen att krypgrunden var stängd och krävde ingen öppning? Det tycker jag verkar oseriöst.
Rent allmänt borde TS fått svar på frågorna vid dennes husgenomgång - vi här i forumet har ju ingen aning!

Ett äldre hus behöver inte utdömas pga ålder. Jag köpte gammalt hus utan erfarenhet men fick stor hjälp vid besiktningen. Visste då vad som skulle åtgärdas akut och vad som skulle kunna vänta 5/10/15 år framöver.
Tack för detta lite trevligare inlägg. Precis vad jag var ute edter för svar. Badrummet är gammalt men ingen fukt. Det var ingen fukt förutom i krypgrund där besiktningsman öppnade upp och gick in, det var inga konstigheter så.

Jag tror att jag feltolkas via text. Det var inget som var super "fel" jag undrar generellt om mögel brukar vara svårt att få bukt med, och om det är någon som har erfarenheter av detta. Jag har aldrig köpt ett hus och ville bara ha folks erfarenheter inte ett konkret svar.

Jag vet att jag borde gå på 100 visningar och helst ha mer erfarenhet men det har jag inte. Jag vet att värmekällan kan braka ihop och taket börja läcka efter en stor skur. Det jag undrar över är era erfarenheter efter besiktningsmannens utlåtande och mer generellt få tankar och idéer angående ifall detta är en anledning att ana ugglor i mossen när saker ej nämns i försäljningen. Var inte meningen att göra er upprörda.

Det är spännande, men läskigt. Jag är rädd att man har " rosa brillor" på sig och inte inser allvaret i dessa fel. Och hade hoppats på att folk delade med sig av sina erfarenheter.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår att det är lite nervigt. Vi alla här i forumet har varit där!
Om taket är helt och någon kollat krypgrunden som OK och badrummet kan användas (om än försiktigt om det är gammalt), om priset är acceptabelt, hus och läge tilltalande för de närmaste 10/15 åren så är det väl bara att köra på!
 
B
Alltså ni har hittat en massa fel som ni inte förväntade er innan besiktning. Revidera ert bud utifrån vad ni nu tycker det är värt, om besiktningsklausulen tillåter. Det framgår ju inte riktigt vad det är för klausul.

Sätt en peng på varje sak är värd (eller i alla fall en andel av vad däni tror det kostar att åtgärda) och se vad ert reviderade bud blir. Kanske faller affären. Man blir ingen vinnare av att lägga ett överpris på ett renoveringsobjekt.

Att köpa hus är en av dessa största besluten man fattar. Det är bra att gå på flera och titta, fundera över för och nackdelar mellan olika objekt. Smaka på karamellen lite. Kanske lär ni er själva lite mer kring vad ni värderar i ett boende (läge, storlek tomt, typ av tomt, område, storlek hus, avstånd till annat osv).
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
R
Gå vidare… ska ni börja huskarriärren med mögel och icke existerande ventilation etc.

Vad händer när ni börja riva lite i väggar och tak.

Lägg 400 tkr mer som du skrev ovan på ett annat hus.
Ni kommer inse att ett hus som är ok har saker att fixas på så det räcker och bli över.
Där bygger ni eran grund med att lära er fixa saker själva.
Inte ett mögelskadat renoveringsobjekt.

När nån säger att det där golvet lägger jag om på en halv dag, ja för att de gjort det 100 gånger.
För er kanske det tar ett par dagar.

Det är ganska nyttigt att se de äldre avsnitten av arge snickaren (även om mycket är spel för gallerian)
När de radar upp vad som behöver göras med huset, hur lång tid det tar och hur mycket tid man faktiskt kan lägga efter jobb och fritid.

Man ska orka ha ett liv och ett förhållande utöver att renovera
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
PaddyO och 11 till
  • Laddar…
Benji Sunderson Benji Sunderson skrev:
Hej, vi övergav det första huset vi tittade på och förälskade oss i ett annat hus. Vi la ett bud över utgångspriset och fick huset om vi ville då han som lagt bud på utropspriset hade strul med att få lån ville dem bara sälja huset.

Vi utför en besiktning som säljarn hela tiden verkar försöka övertala oss att inte göra. Besiktningsmannen tyckte all el borde bytas, en del av husets tak hade fel lutning och samlade vatten (plåttak). Även luft vatten värmepumpen verkade gå hela tiden och några av elementen var varma medan andra var kalla ( i dessa rum stod även olje el element inkopplade i vägguttaget)

Ingen ventilation fanns i hela huset(eller grunden) vilket innebär mögel på vind, och i krypgrund. Även fukt i krypgrund samt or i plankor i källaren (trämask) oklart om det vart aktivt angrepp)

Nu är frågan om vi borde köpa huset men pruta, hur funkar det om man prutar när man skrivit kontrakt med besiktningsklausul?

Borde vi hålla oss borta från huset och leta ett annat? Vad är era erfarenheter?
Besiktningsvillkoren måste väl stå i det aktuella köpekontraktet. Dvs vad som gäller vid återgång av köpet eller prisreduktion
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Benji Sunderson Benji Sunderson skrev:
Jag tror att jag feltolkas via text. Det var inget som var super "fel" jag undrar generellt om mögel brukar vara svårt att få bukt med, och om det är någon som har erfarenheter av detta. Jag har aldrig köpt ett hus och ville bara ha folks erfarenheter inte ett konkret svar.
Mögel kan betyda väldigt många olika saker.

Det är ex. väldigt vanligt med lite missfärgning av råsponten (yttertaket) inne på vinden. Det är oftast inget stort problem, men kan vara allvarligt.

Det kan vara fukt från grunden som i värsta fall går upp i väggarna, sådana hus har ibland (sälsynt) varit omöjliga, man har rivit dem. Men fukt i en betongplatta är i många fall allvarligt.

På beskrivningen är det omöjligt att ha någon uppfattning. Men s.k "mögelhus" bör man till varje pris undvika.

Det där med "byta ut all el", vad baserades det på? Det förekommer att bes. män slentrianmässigt dömer ut el bara av ålder. OM elen ex. är original från 30 - 40 talet, så är det korrekt att döma ut den. Är den original från 60 talet (eller ev. mitten av 50 talet) så är ledningarna idag ofta fortfarande i nyskick, man började med plastisolering på 50 talet, den åldras i princip inte alls. Däremot kan det finnas delar av elsystemet som behöver åtgärdas i äldre hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Gå vidare… ska ni börja huskarriärren med mögel och icke existerande ventilation etc.

Vad händer när ni börja riva lite i väggar och tak.

Lägg 400 tkr mer som du skrev ovan på ett annat hus.
Ni kommer inse att ett hus som är ok har saker att fixas på så det räcker och bli över.
Där bygger ni eran grund med att lära er fixa saker själva.
Inte ett mögelskadat renoveringsobjekt.

När nån säger att det där golvet lägger jag om på en halv dag, ja för att de gjort det 100 gånger.
För er kanske det tar ett par dagar.

Det är ganska nyttigt att se de äldre avsnitten av arge snickaren (även om mycket är spel för gallerian)
När de radar upp vad som behöver göras med huset, hur lång tid det tar och hur mycket tid man faktiskt kan lägga efter jobb och fritid.

Man ska orka ha ett liv och ett förhållande utöver att renovera
Och glöm inte att släkt och vänner har egna liv. Räkna med NOLL timmar från dem i planen (om ni får hjälp är det en bonus, men som sagt. Folk har egna liv lägga tiden på)


Om man inte har stor vana av att göra saker själv bör man ha pengar sparade för att ta in hjälp. Precis dom skrives. Om man inte gjort det innan kan ett golvbyte ta en vecka… eller mer.

Och saker kostar. Kolla på byggmax vad EN gipsskiva kostar…sen vad EN 10 litersdunk färg kostar…

hus är dyrt. Tar en jävla massa tid. Redan innan mögel och noll ventilation.

ärligt. Köp inte detta som första hus. Inte i dessa tider
 
  • Gilla
  • Älska
Trafikverket1 och 9 till
  • Laddar…
Om det, som du säger, finns hus utan möbelproblematik, fellutning på tak och gammal el för 400 000 till så hade jag ju, om pengarna funnits, köpt det hellre.

Du kan antagligen åtgärda bristerna (förutom möjligtvis taket) för en billigare peng men om du inte har någon erfarenhet själv så handlar det ju om att ta in hantverkare för mycket av detta och då kan det bli dyrt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Du kan antagligen åtgärda bristerna (förutom möjligtvis taket) för en billigare peng men om du inte har någon erfarenhet själv så handlar det ju om att ta in hantverkare för mycket av detta och då kan det bli dyrt.
Om du ens får tag på vettiga hantverkare...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Benji Sunderson Benji Sunderson skrev:
Första huset, vi är inte alls insatta i hus " allvarliga" problemen med mögel osv är. Besiktningsmannen sa det borde lösa sig genom att montera ventilation i huset.

Jag passar på att svara på samtliga saker nedan. Vid visningen frågade jag angående funktion på värmesystem osv som skulle vara ok, vi såg ju diverse gammal el och så. Det är var inget konstigt men krypgrund var igenspikad så där kunde vi ej se, försäljningen hastades igenom och kontrakt skrevs med besiktningsklasusul dagarna efter.

Huset i sig är gammalt i skicket men inte förfallet, så vi misstänkte ej att tak/värmesystem skulle vara dåliga. Samt inte mögel och skadedjur.

Smartaste valet är kanske att lägga 400 mer på ett "renoverat" hus med trevligare omgivning?
Jag gillar gamla hus och projekt, men detta är nog inget för er.
Fukt och mögel kan innebära i princip hur mkt problem som helst, tak som har bakfall kan även det innebära riktigt jobbiga saker.
Om det som skrivs om skicket stämmer och ni skall ta in hjälp så räcker troligtvis inte ens en miljon extra speciellt långt för att fixa detta hus. Har ni inte förmågan att avgöra detta så bör ni gå vidare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Att sätta in vettig ventilation som FTX kostar en bra slant, tveksamt om självdrag vore tillräckligt? Krypgrunden behöver me stor sannolikhet ha en aktiv avfuktare. Om det spridit sig så sylen är skadad blir det svindyrt...

Vinden ? När är huset ifrån? Saknas diffusionspär mellan innetak och vind? Antar det är en kallvind, brist på ventilation har gjort att fukt vandrat ut i byggnadsmaterial, brukaju bli värst på vind men även väggar kan drabbas.
 
  • Gilla
Riitta Ahola och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Om det, som du säger, finns hus utan möbelproblematik, fellutning på tak och gammal el för 400 000 till så hade jag ju, om pengarna funnits, köpt det hellre.

Du kan antagligen åtgärda bristerna (förutom möjligtvis taket) för en billigare peng men om du inte har någon erfarenhet själv så handlar det ju om att ta in hantverkare för mycket av detta och då kan det bli dyrt.
Då ställer jag en fråga. Finns pengar för renovering?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om säljaren försökte få er att avstå från att göra en besiktning så hade jag letat efter ett annat hus. Att få någon annan att åtgärda delen kommer vara dyrt, riktigt jävla dyrt.

Som första hus hade jag idag köpt något helt annat än det jag köpte för tre år sen.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Svårt att ge tips utan mer detaljer, varje liten sak kan spänna från nästan gratis till hur mycket som helst.

Ex mögel och ventilation på vinden kan räcka med ett par borrhål och några ventiler, typ några tusenlappar, men är det otrevligt mögel och sanering, ingen luftspalt, mm kan det bli nytt under och yttertak, då drar det iväg flera hundratusen.

Att all el behöver bytas tror jag inte riktigt på, är det gammal pappersisolerad kulo eller är det ny central som behövs. Väldigt olika kostnad.

Krypgrunder har "alltid" mögel, oftast inget att oroa sig för, från tid till annan är det fuktigt och inget att bry sig om. Men är det fukigt hela tiden är det ett problem och är det mycket mögel behöver det hanteras omgående, kostnad för en luftavfuktare är inte så stor men är det ingen plast eller kapilärbrutande skikt under blir driftkostnaden inte så rolig.

Badrum och tak måste kollas noga, det är där pengarna drar iväg oftast.

Har du en friskrivningsklausul mot besiktning skulle jag försöka hitta några hantverkare som du litar på som kan göra kostnadsförslag, eller leta vidare.
Beroende på hur ni är som personer och hur förälskade ni är i huset kanske det är värt en större risk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om du ens får tag på vettiga hantverkare...
Det förstås. Där har jag dock haft tur genom åren och mestadels haft bra folk. Om man inte bara stirrar sig blind på priset och väljer stabila firmor så brukar det bli bra.

H Hybro skrev:
Då ställer jag en fråga. Finns pengar för renovering?
Ställ den till TS istället. Men hade jag köpt motsvarande hus så hade jag ju förstås sett till att det finns ett visst kapital för renoveringar förstås.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.