Hej, frågan har stötts och blötts tidigare! Jag ska bygga sovrum i källaren och vill hålla golvnivån så låg som möjligt, med isolerande egenskaper. Tuftad ullmatta ska läggas som ytskikt.
Min fråga är om det räcker med antingen cellplast eller platonmatta direkt på betongplattan från 1968 och därefter spånskiva? Vill helst undvika både och.
Tack på förhand!
 
Beror på om du har isolering under plattan och isolerade och dränerande ytterväggar... Har du det kan du köra mattan direkt på golvet.

Har du oisolerad platta på mark behöver plattan kunna "andas" så Platon behövs under eller bara t.ex. Nålfiltsmatta på betongen.

Klinker fungerar också, natursten helst eller mindre plattor (max. 20x20cm) där fogen då "andas".

Beror mycket på hur mycket fukt kommer genom. Du kan testa det genom att tejpa en bit plast på 1x1 meter på golvet och låta den vara i en vecka och se om det blivit blött under.
 
Tack Anders07! Vad är bästa lösningen för att isolera och hålla fukten borta och bibehålla en låg golvnivå? Finns det andra lösningar?
 
L Larocc skrev:
Tack Anders07! Vad är bästa lösningen för att isolera och hålla fukten borta och bibehålla en låg golvnivå? Finns det andra lösningar?
Ska du isolera är det ju att bila bort, gräva ur, isolera och gjuta ny platta...

Nivell har ett lågbyggande mekaniskt ventilerat golv.

Har du begränsad fuktvandring räcker det med Platon och någon oorganisk skiva på om du ska ha matta.

Det enklaste är ju Nålfiltsmatta, som sagt
 
  • Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack, för konkret och snabbt svar
 
En sista fråga-
Du skriver någon oorganisk skiva, kan det vara en 10 mm cellplastskiva och nålfiltsmatta direkt på den?
Eller måste jag ha spånskiva ovanpå cellplastskivan?
 
L Larocc skrev:
En sista fråga-
Du skriver någon oorganisk skiva, kan det vara en 10 mm cellplastskiva och nålfiltsmatta direkt på den?
Eller måste jag ha spånskiva ovanpå cellplastskivan?
Om du tänker använda Nålfiltsmatta så kan du lägga den direkt på betongen.
Om du gör det så tänk på att allt du ställer på golvet måste stå på ben så att luften kan röra sig fritt.

Om du vill lägga Platon under skulle jag rekommendera någon oorganisk skiva, men den behöver ju en viss hållfasthet och styvhet så tex fibercement (men det är rätt dyrt).
Fördelen med Platon är i så fall att det blir ett lite behagligare golv och du kan ställa saker på utan problem.
 
  • Gilla
Larocc och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.