RikB
Hej

Det finns ju lastbalanserare för laddboxar som ansluts till elmätarens HAN-port och som sedan kommunicerar med laddboxen om max tillgänglig laddström gentemot hushållets huvudsäkring, men finns det nåt liknande koncept att via HAN-port styra laddströmmen till 100% solpanels-el?

Jag tänker att HAN-portar verkar kunna presentera i alla fall effekt i båda riktningar och att nån tillverkare kanske därför utvecklat ett koncept där HAN-port kommunicera med laddbox och på så vis bestämmer max laddström utifrån ev överproduktion som lämnar hushållet.

Jag tror man kan uppnå samma resultat med påhängda strömtransformatorer efter växelriktare (eller om det var i husets inkommande matarkabel?) men det är alltså inte den typen av styrning jag undrar om. Jag tänker bara att det är en gnutta enklare att ansluta en grunka till HAN-port istället för strömtransformatorer och ev styrenhet.


Tack på förhand för ev svar,
Rikard
 
Vet att Easee Equalizer kan detta. Andra borde också kunna detta? (just nu sälj stopp på Easee)

https://easee.com/se/tillbehor/equalizer/
"Ladda din elbil med solenergi
Har du solceller på taket, eller ett litet vindkraftverk i trädgården? Snart kan du enkelt välja om du vill ladda elbilen enbart med hemgjord el, som vanligt från elnätet – eller både och."


Tibber verkar också ha det som funkar med zaptec och deras pulse mätare
https://teknikveckan.se/tibber-lanserar-smart-losning-for-billaddning-med-solenergi
 
  • Gilla
RikB
  • Laddar…
RikB
Tibber med Zaptec ser ju ut att kunna vara ett alternativ.
Får bli ett samtal till dem och stämma av hur det fungerar och om man behöver flytta elabonnemanget till dem mm.

Stort tack för återkopplingen Buffyin (y)
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
RikB RikB skrev:
Tibber med Zaptec ser ju ut att kunna vara ett alternativ.
Får bli ett samtal till dem och stämma av hur det fungerar och om man behöver flytta elabonnemanget till dem mm.

Stort tack för återkopplingen Buffyin (y)
vad kul! Dessa två de jag visste utantill (och själv kollat på då har easee).

Wallbox ser också ut att lösa det och finns dyr last balansering till Charge amp. Så kan vara värt en extra googling.
 
  • Gilla
RikB
  • Laddar…
RikB
Tackar, får bli en kik på dem också :ok:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.