Bart Bart skrev:
Är det så? Att Japanska bilar har gott rykte vet jag, men jag lider nog av att favorisera Tysk och Svensk ingenjörskonst lite för högt. Jag ska inte räkna bort Japanska bilar då, även lite äldre? Hur är det med reservdelar mm? Går det att hitta lika lätt som till Europeiska bilar för äldre varianter?
Man kan ju säga att det brukar inte behövas lika mycket reservdelar till japaner, så nej, tillgången är inte lika bra, men med digitala samhället går det ju alltid få tag i, särskilt om man inte siktar på allt för ovanliga modeller. Rost är väl främsta man ska hålla koll på kring äldre japanska bilar, men där är ju många tyskar och saabar inte i topp heller:)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju ingen slump att Toyota har toppat bilprovningens statistik över felfria bilar i flera år.
Jag har hört detta argument många gånger och varje gång tänker jag; fast man åker ju inte till besiktningen med en rasad motor/växellåda.
Det finns säkert många bra anledningar att välja toyota, men att enbart titta på bilprovningens siffror blir lite konstigt.
OBS att jag inte vet hur hållbar toyotas drivlina är, detta var bara ett exempel.
 
J
Bart Bart skrev:
Grabben ska snart börja övningsköra och vi har bara automatväxlade elbilar och hybrider i familjen. Så vi har kommit överens om att bil ska köpas in för övningskörning. Bilen ska sedan övergå till grabben när körkortet är klart.

Jag insåg dock snabbt att detta är något jag inte kan något om, överhuvudtaget.
Så då tänkte på alla billkunniga på Byggahus och all hjälp jag skulle kunna få här :cool:

Några frågor och önskemål.

1. Är det någon värdegräns, milgräns, man allmänt bör hålla sig över för att hitta en bil som kan fungera bra med löpande service och allmänt underhåll? Går det att hålla sig under 30 000 kr och hitta "rätt"

2. Jag hade först tänkt att hålla mig till Svenska eller tyska bilar, med tyska räknar jag även in Skoda och Seat. Fördomsfullt eller vettigt?

3. Grabben är helt ointresserad av bilar och hästkrafter. gott om utrymme och bekväm är bra, men som inte är farlig att göra en omkörning i. D v s det finns lite kraft när det behövs.

4. Ingen av oss gillar att meka med bilar, men jag kan om jag måste. Jag förstår också värdet i att en ny bilägare lär sig grunderna i mekaniken. Så ett märke och modell där det finns gott om delar att tillgå, gärna tredjepartsdelar.

5. Manuellt växlad. Bränsle mindre intressant.

6. Vettig försäkringskostnad för en ung man.
Prio 1 för mig skulle vara en så krocksäker bil som möjligt.
 
  • Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Tja, vill man ha en nästan svensk bil så finns ju Ford Focus? Det är ju så gott som en v50 i mångt och mycket. Bilen här hemma är en sådan i kombimodell från 2010 med 1,6 liters dieselmotor med snålpaketet på nästan 90 häst. Inte spännande på något sätt men den kan spinna loss hjulen vid rödljusen om man överraskar den. Får in en cykel om man fäller baksätet. Eller en lagom lång person om man monterar ur sittdynorna... Verkar inte bry sig nämnvärt om jag kopplar på släpet eller inte.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag har hört detta argument många gånger och varje gång tänker jag; fast man åker ju inte till besiktningen med en rasad motor/växellåda.
Det finns säkert många bra anledningar att välja toyota, men att enbart titta på bilprovningens siffror blir lite konstigt.
OBS att jag inte vet hur hållbar toyotas drivlina är, detta var bara ett exempel.
du ser samma mönster om du tittar på försäkringsbolagens maskinskadestatistik eller andra större internationella kvalitetsstudier. Asiatiska bilmärken hamnar i topp. Undantag finns förstås men i generella termer ser det likadant ut år efter år.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Prio 1 för mig skulle vara en så krocksäker bil som möjligt.
Absolut.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Man kan ju säga att det brukar inte behövas lika mycket reservdelar till japaner, så nej, tillgången är inte lika bra, men med digitala samhället går det ju alltid få tag i, särskilt om man inte siktar på allt för ovanliga modeller. Rost är väl främsta man ska hålla koll på kring äldre japanska bilar, men där är ju många tyskar och saabar inte i topp heller:)
Är rost ett problem på en någorlunda modern bil fortfarande? Jag tänker en från 00 eller tidigt 10-tal. Genuint nyfiken, jag har som sagt ingen koll alls på bilar.
 
Bart Bart skrev:
Är rost ett problem på en någorlunda modern bil fortfarande? Jag tänker en från 00 eller tidigt 10-tal. Genuint nyfiken, jag har som sagt ingen koll alls på bilar.
Jo tyvärr.. Till exempel VW runt de åren är ibland riktigt dåliga. Mercedes hade väl några år från slutet av 90 till början av 00 med riktigt dåligt rostskydd också. Fördelen med rost är ju att det brukar synas!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Är rost ett problem på en någorlunda modern bil fortfarande? Jag tänker en från 00 eller tidigt 10-tal. Genuint nyfiken, jag har som sagt ingen koll alls på bilar.
Mazda har haft bilar där rosten varit ett alvarligt problem en bit upp på 00 talet.
VW Golf Passat, framför allt Golf 6 och 7 som har ett konstruktionsfel som fyller bakdelen av sparklådan med vatten, syns inte förens bilprovningen knackar hål i den. Tidigare Golf 5 var riktigt bra ur rostsynpunkt, men då får man en över 20 år gammal bil där massa annat kommer att stöka.
Jag kollade in Corollas efterträdare Auris som kom 07- då jag inte sett några som är rostiga, tråkig bil som funkar annars, ett säkert kort. Men det fanns 2 bilar i prisklassen till salu på Blocket, och de hade gått över 30" mil. Bra bilar är dyra, de så kallade "Prisvärda" bilarna brukar bli dyra att äga. Lite moment 22.

I prisklassen är den aktuella bilen nästan viktigare är vilket märke/modell. Det gäller att hitta guldkornet.
När man hittat den åker man hem och googlar den och läser allt man kan hitta. Finns det tex 20 filmer på Youtube hur man byter kamkedja, kan man räkna med att det är ett problem. Har motorn kamrem finns garanterat filmer hur man byter den, och kan se hur knöligt/tidsödande det är.
 
V ViktorHg skrev:
Jo tyvärr.. Till exempel VW runt de åren är ibland riktigt dåliga. Mercedes hade väl några år från slutet av 90 till början av 00 med riktigt dåligt rostskydd också. Fördelen med rost är ju att det brukar synas!
Kompis dålde en Tiguan från 2018 och de hittade rejält med rost hos köpande företag.
Så VW dka man passa sig för. De verkar vara nya ”fransk kvalitet”

Appropå säkerhet. I princip alla svensksålda modeller av kända märken efter 2010 är bra kvslitet och säkerhet. Men få äker väl pris upp…
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag har hört detta argument många gånger och varje gång tänker jag; fast man åker ju inte till besiktningen med en rasad motor/växellåda.
Det finns säkert många bra anledningar att välja toyota, men att enbart titta på bilprovningens siffror blir lite konstigt.
OBS att jag inte vet hur hållbar toyotas drivlina är, detta var bara ett exempel.
Hörde en jämförelse mellan Toyota och franska bilar. När ex Citroën har en liten oljeläcka så är det att betrakta som väldigt allvarligt på toyotan.

Jag har bara erfarenhet av äldre bilar men Toyota utmärker sig. Bara byta olja och köra. Knappt man behöver byta slitdelar som bromsar lika ofta som på andra märken. Min uppfattning iallafall.
 
toyota alla dagar i veckan
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Är rost ett problem på en någorlunda modern bil fortfarande? Jag tänker en från 00 eller tidigt 10-tal. Genuint nyfiken, jag har som sagt ingen koll alls på bilar.
det beror mycket på vart bilen har körts i landet
 
MathiasS MathiasS skrev:
du ser samma mönster om du tittar på försäkringsbolagens maskinskadestatistik eller andra större internationella kvalitetsstudier. Asiatiska bilmärken hamnar i topp. Undantag finns förstås men i generella termer ser det likadant ut år efter år.
Jag tänker även här att man knappast helförsäkrar en bil i 30.000 kronorsklassen (i alla fall inte jag) och alltså inte syns i försäkringsbolagens statistik heller.
Med det sagt så har jag också en känsla av att toyota är jäkla bra bilar i klassen, men det baserar sig inte på ovan statistik.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag tänker även här att man knappast helförsäkrar en bil i 30.000 kronorsklassen (i alla fall inte jag) och alltså inte syns i försäkringsbolagens statistik heller.
Med det sagt så har jag också en känsla av att toyota är jäkla bra bilar i klassen, men det baserar sig inte på ovan statistik.
ok ja det är en relevant invändning, samtidigt kanske det inte är rimligt att bilarna toppar statistiken i 10-15år när försäkringen används och sedan plötsligt går sönder hela tiden, medan europeiska bilar gör precis tvärtom. Går sönder i 15 år och sedan börjar gå som klockor.

jag kan också tänka att man får lite vad man förtjänar, tar man hand om prylarna så brukar det hålla….oavsett märke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.