Hej,

Idag kom vår måttbeställda IKEA-bänkskiva. Tyvärr fanns en liten transportskada på den, listen på ena kortänden var lite sprucken och det hade blivit en ca 3 cm lång repa in på den synliga ytan. Vi ringde IKEA direkt och de var väldigt bra och sa att de skulle skicka en ny om 3-4 veckor. Efter att det hade sjunkit in och vi ytterligare inspekterat skivan har vi kommit fram till att vi skulle kunna acceptera skivan som den är mot ett prisavdrag. Detta för att undvika ytterligare fördröjning och för att vår trapp är väldigt bökig att få upp långa prylar i.

Är det någon som gjort sådana dealar med IKEA? Hur mycket avdrag är rimligt att kräva? Andra synpunkter/erfarenheter?

Tack på förhand!

Fredrik
 
Har ni redan gjort en överenskommelse, så finns det nog hög risk att det också redan gått iväg en order. IKEA är ju ett ganska stort företag.

Min erfarenhet när det gäller IKEA, och dessa ämnen är väl inte de bästa. För några år sedan hade de vad som visade sig vara ett feltryck i en kampanjtidning. Jag ringde deras kundtjänst och frågade om priset var rätt, innan vi åkte till varuhuset. "-Jodå, det stämmer" fick jag till svar. Men se det vägrade varuhuset stå för när vi kom dit. De var också väldigt dåligt "serviceminded" när vi vill efterbeställa en nyligen utgången krönlist till vårt kök, som fanns på ett annat varuhus. "-Den får ni åka dit och köpa i så fall.."
 
Vi fick IKEA att leverera ett helt nytt kök, och fick dem att bekosta omlackering och montering av detta för att vi beställt ett Abstrakt-kök mitt i leverantörsbyte. Mitt i leveransen kunde de inte leverera lackerade luckor utan erbjöd folierade, med annorlunda och sämre finish.

Med Mitt i menar jag alltså att vi redan fått (och monterat) det mesta av luckorna.
 
Har nu precis talat med IKEA. De har stoppat ordern och bett mig skicka in en bild på skadan tillsammans med ersättningsanspråk. Har ingen aning om vad som är rimligt för en spricka på den ena kortsidans kantlist samt en tre cm lång repa på den synliga delen av skivan. Nån som kan råda?
 
Skickar du tillbaka skivan lär den dyka upp på IKEAs fyndavdelning. Där kommer den att ligga på ca 40% av nypriset. --> Kräv 60-70% avdrag på priset du betalade.
 
Någo liknande hände min Far:
Kantlisten på kortsidan saknades, IKEA skickade en ny på posten.
När den nya kom var det fel färg
När den andra kom hade den spruckit i frakten.
Efter ett par veckor till så kom det utan förvarning en helt ny bänkskiva, och inga som helst krav på att återlämna den gamla, som då första redan var fastsatt med den kantlisten som var lite fel färg på, det skulle ändå inte synas.

Skivan som blev över blev perfekt i tvättstugan. :)
 
Så borde alla leverantörer agera. Dock tänker vissa inte längre än näsan är lång. Min sambo var och hämtade gipsskivor till vårt hus till en lokal byggvaruhandlare. När sambon lyft dem på vagnen, kört hem, kånkat in dem i huset och röjt plats visade sig skivorna vara 2,57 istället för de utlovade 2,60 m. Vi köpte nya skivor och tänkte att vi kunde ta de kortare till annat - om vi fick dem för ett billigt pris. Skivorna stod i vägen i huset och väntade på besked i 3 veckor.
Men nej, någon märkbar prutning var chefen på företaget inte intresserad av, istället skickades en anställd att hämta skivorna (15 st) vilket antagligen togs ca 2-3 timmars arbetstid för den killen. Tror ni vinsten blev stor ?!
Tilläggas kan att min sambo är byggare och har anlitat ifrågavarande byggvaruhandel till kunder i 20 års tid ... Nu är han dock lite stött och köper gärna byggrejer av någon annan. Smart chef va ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.