Det gäller ett nybyggt fritidshus med boyta 54kvm som har 10 fönster.
2-glas isolerruta är standard och att byta till treglas istället kostar drygt 1000kr per fönster.

Vi har (snart) följande isolering i huset:
ytterväggar 140 mm
vindbjälklag 240 mm (kommer nog att stoppa in lite till där när det blir dags)
golvbjälklag 195 mm

en byggare sa till oss att om isoleringen i väggarna är mindre än 190 mm så är det inte värt det för att väggarna släpper för mycket värme ändå i såfall, men det låter lite konstigt tycker jag..

vad tror ni?
 
Fönsterna släpper ut den värme de släpper ut, oavsett hur väggarna är isolerade. Har du u-värdet på fönsterna med och utan treglas, och deras yta, så går det att räkna ut om det lönar sig.

"Fritidshus" - betyder det att du bara ska bo där på sommaren? Det är i så fall en faktor att väga in.
 
Vilken isolering huset har i övrigt spelar ingen roll för att bedöma om det är värt att välja treglasfönster. Det som är relevant att jämföra är fönsteralternativens U-värde, hur mycket huset kommer att värmas upp på vintern och klimatet där huset ligger. Har man siffror på detta kan man sedan jämföra det högre priset med hur många KWh man kan spara och kostnaden per KWh.

För ett fritidshus som har underhållsvärme och värms upp tillfälligt under vintern lär man få åskilliga deceniers återbetalningstid.
Hans
 
Dessa data gäller:

3-glas: u=1,3
2-glas: u=2,7

Huset kommer att användas året runt på helger och ledigheter. Dvs det kommer att vara uppvärmt regelbundet hela vintern också och kommer aldrig att kallställas (underhållsvärme på veckorna, typ 13 grader eller liknande).
Vad tror ni nu då??
 
Just det, huset ligger på Orust vid kusten, så några riktiga "vargavintrar" lär det knappast bli tal om..
 
Det var rätt stor skillnad i isolervärde, en del tvåglas har bättre värden.
Skulle man värma permanent till 20 grader kan man räkna med att spara ca 100 KWh per kvm fönsteryta och år(gradtimmarna för Orust ca 70 000 x 1,4 W/m2 K) . Med den uppvärmning du beskriver kanske man sparar runt 60 KWh per kvm fönster.

Sen beror det ju på kostnaden per KWh. I detta fall verkar en luftvärmepump vara lönsam och lämplig för underhållsvärmen. Har ni någon vedkamin för att snabbt värma upp när ni kommer dit?

Skulle man tex räkna med 50 öre/KWh, så blir återbetalningstiden runt 30 år, om fönstret är ca 1 kvm. Har man bara elvärme blir det kanske halva tiden, och elpriset kommer kanske att öka.

Även om det inte är en särskilt lönsam investering, tycker jag ändå att det vore vettigt med de dyrare fönstren, man får ju också mindre risk för kallras.
Hans
 
Man bör väl även fundera på vilken livslängden olika typer av fönster har. Om det finns risk för att t.ex. 3-glas måste bytas efter 10-15 år och 2-glas efter 30 år så blir valet lättare. Konstigt att man läser så lite om alla 3-glas fönster som måste bytas efter kort tid, känner flera familjer som hamnat ut för detta (efter 10 år). En ev. energibesparing flyger hastigt sin kos i de fallen.
 
Merkligt.. Trodde det var mera vanligt att man behövde byta energikasetter (3glas med en gas i mellan 2 av glasen) pga läckage efter typ 15 år.. Men inte 3 glas fönster.. har man inte varit riktigt dålig på underhållet då?
 
Per-Erik: Jo, du kan ha rätt. Jag är dock av misstänksam natur och emot alla nyheter tills motsatsen bevisats, vilket har varit ett problem nu när vi bygger nytt hus ... ;-)
Min åsikt är ju enklare desto bättre, alltså är hederliga 2-glas fönster bäst och HÅLLER längst.
 
alexaGBG skrev:
Dessa data gäller:

3-glas: u=1,3
2-glas: u=2,7

Huset kommer att användas året runt på helger och ledigheter. Dvs det kommer att vara uppvärmt regelbundet hela vintern också och kommer aldrig att kallställas (underhållsvärme på veckorna, typ 13 grader eller liknande).
Vad tror ni nu då??
Det var inga vidare bra värden. Mina två-glas ligger på 1,1-1,2, och de hör definitivt inte till de dyrare. Eller rättare sagt, det var de billigaste fönster jag fick tag på.
 
andersmc skrev:
Det var inga vidare bra värden. Mina två-glas ligger på 1,1-1,2, och de hör definitivt inte till de dyrare. Eller rättare sagt, det var de billigaste fönster jag fick tag på.
Det lät ju ruggugt bra för att vara tvåglas..

Vår husleverantör (skidstahus) har Elitfönster och då har de ovan givna värden, vilket jag trodde var hyffsat normalt. Där ser man..
Vi ska för övrigt göra avropet idag och vi har bestämt oss för 3-glas, även om det inte lönar sig rent ekonomiskt. Övriga vinster (som ljud, inbrottssäkerhet och kallras) väger upp för det som vi inte vinner i rena pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.