AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som 19 miljoner för 140 kvm i fucking Enskede
Nå vad är det om inte marknadspris? Att varken du Anders eller jag anser det prisvärt är väl helt klart, men någon ansåg det ju vara värt de pengarna och personen/personerna klarar förhoppningsvis 7% ränta.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som 19 miljoner för 140 kvm i fucking Enskede
19 i Enskede eller 19 i Bromma/Täby är lika illa. Husen är lika små och intryckta där med.

Finns ju otaliga historier om div grannar eller folk med tycke som knackat på ett hus och sedan inte gett sig innan ägaren sålde huset. Värsta jag hört är närmare 100miljoner för ett hus som på marknaden låg på 24.
Likaså en kompis som sålde lägenheten till personen ovanför för nästan dubbla marknadsvärdet för att han ville inte ha någon som bodde under och kunde utgöra ett hot.

Då är det ju inte ett marknadsvärde som betalas.
 
A atomlab skrev:
19 i Enskede eller 19 i Bromma/Täby är lika illa. Husen är lika små och intryckta där med.

Finns ju otaliga historier om div grannar eller folk med tycke som knackat på ett hus och sedan inte gett sig innan ägaren sålde huset. Värsta jag hört är närmare 100miljoner för ett hus som på marknaden låg på 24.
Likaså en kompis som sålde lägenheten till personen ovanför för nästan dubbla marknadsvärdet för att han ville inte ha någon som bodde under och kunde utgöra ett hot.

Då är det ju inte ett marknadsvärde som betalas.
Fast Ålsten/Äppelviken är en helt annan grej. Dock håller jag med om de priserna är sjuka också men inte lika sjuka som 19 miljoner i Enskede.
 
Det var då ett jävla tjat om Enskede.
 
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Det var då ett jävla tjat om Enskede.
Det är bara ett extremfall som visar hur sjuka människor här.
 
Är det nu äntligen dags att återgå till temat "Alla svenska husägare har levt över sina tillgångar och köpt dyra nya bilar av si och så märke och skaffat pool och skrattat åt mig som inte överkonsumerar, men nu är det jag som skrattar åt dom"?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Är det nu äntligen dags att återgå till temat "Alla svenska husägare har levt över sina tillgångar och köpt dyra nya bilar av si och så märke och skaffat pool och skrattat åt mig som inte överkonsumerar, men nu är det jag som skrattar åt dom"?
Vi har ju precis konstaterat att det inte stämmer då priserna inte går ner
 
Här är det hårt, jag överlever 1 år till pga bundet elpris, sen får jag antingen sälja (med trolig förlust) eller innan det skaffa en partner att dela kostnaderna med. Men hitta ett billigare boende i Stockholm är i princip omöjligt, så det är väl dejting som hägrar, men här i Stockholm är det lika omöjligt som boende, så jag vete tusan vad jag ska hitta på.
Tyvärr kan jag inte svara på varför jag i god tid inte bundit mina räntor, för att smällen skulle komma är jag ju som gammal väl medveten om, och även skrivit tidigare här på forumet.
 
  • Ledsen
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Här är det hårt, jag överlever 1 år till pga bundet elpris, sen får jag antingen sälja (med trolig förlust) eller innan det skaffa en partner att dela kostnaderna med. Men hitta ett billigare boende i Stockholm är i princip omöjligt, så det är väl dejting som hägrar, men här i Stockholm är det lika omöjligt som boende, så jag vete tusan vad jag ska hitta på.
Tyvärr kan jag inte svara på varför jag i god tid inte bundit mina räntor, för att smällen skulle komma är jag ju som gammal väl medveten om, och även skrivit tidigare här på forumet.
Låter tufft, beklagar. Har huset förutsättningar för att du ska ha en betalande inneboende utan romantisk relation?
 
S Skopan skrev:
Låter tufft, beklagar. Har huset förutsättningar för att du ska ha en betalande inneboende utan romantisk relation?
Tanken har slagit mig, det är en stor 2a med delbart vardagsrum, det blir ett rum med fönster, element på 2,5x4 m, vardagsrummet blir då 3,5x4 m, finns andra här som gjort det.
Granne har just inrett vinden vilket ger ett rum på ca 30 kvm, men det gick på 260"
Men så ska man hitta rätt person oxå, helst en med samma tänk och tyckande som man själv.
Det är en dryg timme till stan, så marknaden är inte lika stor som man bor närmare för tex studenter.
Min särbo (som inte kommer flytta hit) bor utmed T-bana/pendeltåg, hyr ut sitt extrarum dagen efter en tidigare flyttat.
Jag har registrerad firma och kan ta extraknäck, problemet är bara att mitt ordinarie jobb vanligtvis blir dagar på 10-12 timmar, och när man snart fyller 60 orkar man inte längre.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kanske var en vildhjärna med för mycket kulor på kontot som köpte, vem vet...
Typ Elon Musk & Twitter :geek:
 
R
S Skopan skrev:
Är det nu äntligen dags att återgå till temat "Alla svenska husägare har levt över sina tillgångar och köpt dyra nya bilar av si och så märke och skaffat pool och skrattat åt mig som inte överkonsumerar, men nu är det jag som skrattar åt dom"?
Du menar förstås ”Alla svenska husägare har levt över sina tillgångar och köpt dyra nya bilar av si och så märke och skaffat pool nu får sina lån uppätna av inflationen”

Och vid sidan av står personerna som trodde de skulle kunna köpa en lgh i gamla stan för 200 000kr för att nu kommer kraschen.
Istället hamnade de ännu längre ifrån bostadsmarknaden när väl inflationen dämpats igen….
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Du menar förstås ”Alla svenska husägare har levt över sina tillgångar och köpt dyra nya bilar av si och så märke och skaffat pool nu får sina lån uppätna av inflationen”

Och vid sidan av står personerna som trodde de skulle kunna köpa en lgh i gamla stan för 200 000kr för att nu kommer kraschen.
Istället hamnade de ännu längre ifrån bostadsmarknaden när väl inflationen dämpats igen….
Jag ville bara ironisera över att det är så många här som säger att alla andra överkonsumerar. Det målas upp nidbilder av medelsvensson som utöver dyra huslån lever vidlyftigt. Finns belägg?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
R
Kanske, kanske inte.

Den svenska avundsjukan kommer alltid existera…

Så fort någon har en pool, 2 nya bilar på garageuppfarten eller åker utomlands så måste ju denne ha lånat varenda öre till detta.

För detta vet grannen till 100%, det kan ju aldrig vara så att man har jobbat sig till det man har eller på annat sätt gjort bra affärer:crysmile::rofl:

Och ifall denne nu faktiskt har tagit lån till detta ja då jävlar ska den hånas.
För som sagt så vet grannen alltid bäst, han är 100% insatt i sin grannes ekonomi:rofl::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Den svenska avundsjukan kommer alltid existera…
Jag vill inte döma så hårt att det handlar om avundsjuka, snarare om en naiv tro på att rättvisan ska segre. Någon läser en rubrik om att det nu finns folk som får lämna sina villor när räntan stiger. Då vill man kanske gärna tro (hoppas) att det är någon lyxlirare som spänt bågen lite fär hårt. Men tyvärr är det väl de fattigaste (i den aktuella gruppen) som vanligt som får det knivigt. Den villaägare som brukade resa över hela jorden behöver bara begränsa sig till Europa så är inflationen och räntehöjningen kompenserad
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.