Vi bygger ett hus som är 73 kvm och har fått en offert på elinstallation av kraft och belysning enligt svensk standard. Vad ingår i en standardinstallation?
Utöver detta tillkommer el för vitvaror samt installation av värmesystem levererat av VVS-installatör. Vi har värmegolv samt värmepump. Är det någon som vet vad som är rimligt för detta?
 
NI ska få en ritning eller åtminstone en beskrivning av hur många uttag m.m som ingår i offerten. Räkna med att ni vill komplettera något då standsinstallationen är något knapp.
 
  • Gilla
Mags2021
  • Laddar…
Men ingår inte vitvaror i en standardinstallation? Är det bara el till lampor och eluttag, strömbrytare?
Jag har hört att man räknar typ 1500 kr/kvm för standardinstallation, är det ngt du känner till?
 
M Mags2021 skrev:
Men ingår inte vitvaror i en standardinstallation? Är det bara el till lampor och eluttag, strömbrytare?
Jag har hört att man räknar typ 1500 kr/kvm för standardinstallation, är det ngt du känner till?
Nej det har jag aldrig hört talas om. Priser kan jag inte svara på, var länge sedan jag uppdaterade mig på detta.
Edit: uttag till vitvaror ingår, inte själva vitvarorna.
 
  • Gilla
Mags2021
  • Laddar…
Jo, det förutsätter jag att det ingår. Sedan är det uttag i rummen beroende på vägglängd.
 
  • Gilla
Mags2021
  • Laddar…
Uttryckte mig lite slarvigt, men i offerten står det installation av vitvaror. Vi köper vitvaror - men det är väl bara att elektrikern sätter uttag för vitvaror. Induktionshäll är väl 3fas och kanske lite mer jobb.
Är det ett stort arbetsmoment att installera el till ett vattenburet värmegolv?
Fick en rätt hög offert därav frågorna...
 
U
El till vattenburen golvvärme är ett uttag, till reglercentralen. Alternativet är till reglercebtral + cirkulationspump i shunt, men det tvivlar jag ni har i nybygge som är så få kvm.
(Om det inte är då att ni kör med elpanna?)

helt ärligt skulle jag inte ens köra med reglercentral, bara justera in flödena och låta vp reglera framledningen
 
  • Gilla
Mags2021
  • Laddar…
A
M Mags2021 skrev:
Men ingår inte vitvaror i en standardinstallation? Är det bara el till lampor och eluttag, strömbrytare?
Jag har hört att man räknar typ 1500 kr/kvm för standardinstallation, är det ngt du känner till?
Hej
Det är ingen standardinstallation som avses utan det betyder att arbetet utförs enligt regelverket svensk standard som de flesta elinstallatörer arbetar efter. Om arbetet utförs enligt svensk standard betyder det att det uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis enligt Elsäkerhetsverket och deras föreskrifter elsäk-fs.

https://elstandard.se/handbocker
Dessa regler avses. Sammanfattade i så kallade handböcker beroende på område.

Vad som ingår får ni komma överens om. Det går ju att göra många olika avtal. Det vanligaste är löpande debitering alltså x kr/Tim eller ett fast pris för hela jobbet ni avtalat om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.