K
Hej!

Vi ska bygga ut ett badrum, och tänkte då gjuta en kaka om 290x80x14cm med eps i anslutning till nuvarande badrumsgolv. Sedan ska hela ytan flytas (nytt + gammalt).
Idag vilar badrummet på ett undergolv av dels grovbetong, dels eps.

Jag har dock aldrig gjutit med eps. Krävs armering? Ska jag försöka fästa ihop det nya partiet med det gamla på något vis? Antar att jag ska göra av med sjuka mängder primer (påstås ha väldigt dålig vidhäftningsförmåga). Något annat jag ska tänka på?

Tack på förhand!

/daniel
 
B
Menar du eps betong?

Eller menar du som vanligt, dvs makadam byggplast cellplast och betong överst?

Ja armering behövs.
 
K
B BSOD skrev:
Menar du eps betong?

Eller menar du som vanligt, dvs makadam byggplast cellplast och betong överst?

Ja armering behövs.
Förlåt.
Ja, Eps-betong. Det är betong jag ska gjuta med.
Det handlar om ett undergolv i ett hus på platta. Ingen makadam.
Mvh
Daniel
 
T
Vad är där för underlag på den nya delen?

Nej, det behövs ingen armering i själv EPS-betongen, däremot ska det ligga armering på EPS-betongen när du flytspacklar. 8 stycken säckar EPS-betong går det år till den yta du anger och då förmodar jag att det är 290cmx80cmx14cm.
 
K
T tank77 skrev:
Vad är där för underlag på den nya delen?

Nej, det behövs ingen armering i själv EPS-betongen, däremot ska det ligga armering på EPS-betongen när du flytspacklar. 8 stycken säckar EPS-betong går det år till den yta du anger och då förmodar jag att det är 290cmx80cmx14cm.
Jag har varit dålig att förklara. Ledsen för det. Huset är byggt på oisolerad betongplatta. I hela huset utom badrummet finns golvbjälklag i trä. Badrummet vilar på ett uppgjutet undergolv, bestående dels av grovbetong, dels Eps-betong (resultatet av en tidigare renovering).

Bra att få det verifierat att det inte behövs armering i eps-betongen. Finns det något sätt, utöver att primea, för att få eps-betongen att fästa vid den gamla "kakan" (inga dubb, antar jag)? Är kanske inte ens nödvändigt...

Något särskilt jag ska tänka på i övrigt? Vi kommer att flyta efter 2 dygn.

Tack!
 
T
Nej, det räcker med primer på den gamla betongkakan. Ja, bara ni flytspacklar inom 72 timmar så behöver man inte prima eller lägga plast på för att förhindra sprickbildning!
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
T tank77 skrev:
Nej, det räcker med primer på den gamla betongkakan. Ja, bara ni flytspacklar inom 72 timmar så behöver man inte prima eller lägga plast på för att förhindra sprickbildning!
Tack!
 
K
T tank77 skrev:
Nej, det räcker med primer på den gamla betongkakan. Ja, bara ni flytspacklar inom 72 timmar så behöver man inte prima eller lägga plast på för att förhindra sprickbildning!
En till fråga du kanske har svar på.

I övriga huset kommer det finnas ett uppreglat golv av nivell-typ. Men under badrummet utgörs golvet av dels vanlig grovbetong, dels eps-betong. Vi vill bredda badrummet ca 650mm.

Till följd av hur undergolvet utformats finns ingenting att gjuta mot på 3 av 4 sidor. Vi måste alltså bygga form.

Är eps-betongen tillräckligt "formstabil" (säker fel term) när den brunnit för att inte behöva ha någon form av kvarsittande kantform? Eller finns det risk för att den kalvar, spricker eller annat om formen avlägsnas? Av flera skäl vore det bra om vi slapp ha formen kvar.

Tack på förhand!

Mvh
Daniel
 
T
EPS är väldigt formstabil så det är absolut inga problem att ta bort formen.
 
K
T tank77 skrev:
EPS är väldigt formstabil så det är absolut inga problem att ta bort formen.
Tusen tack!
 
K
T tank77 skrev:
EPS är väldigt formstabil så det är absolut inga problem att ta bort formen.
Jag hoppas att du kan vara snäll och besvara en fråga till. :)
Vi har gjutit, och kommer att flyta så snart vi kan (har primat). Just nu saknar vi dock en och en halv vägg till husets enda wc.
Går det att ställa en icke bärande vägg direkt på eps:n, eller måste vi armera och flyta först? Skulle vara oerhört smidigt om vi kunde sätta väggen nu, och senare flyta mot den. Väggen blir ju dock rätt tung, pga plywood, gips, kakel, etc.
Gör det något skillnad om vi jämnar av bara den bit av golvet väggen ska stå på med 10mm flytspackel eller något annat (vet ej vad)? Borde vi i sådant fall försöka få dit någon form av armering?

Tack igen!
 
T
K Kardan79 skrev:
Jag hoppas att du kan vara snäll och besvara en fråga till. :)
Vi har gjutit, och kommer att flyta så snart vi kan (har primat). Just nu saknar vi dock en och en halv vägg till husets enda wc.
Går det att ställa en icke bärande vägg direkt på eps:n, eller måste vi armera och flyta först? Skulle vara oerhört smidigt om vi kunde sätta väggen nu, och senare flyta mot den. Väggen blir ju dock rätt tung, pga plywood, gips, kakel, etc.
Gör det något skillnad om vi jämnar av bara den bit av golvet väggen ska stå på med 10mm flytspackel eller något annat (vet ej vad)? Borde vi i sådant fall försöka få dit någon form av armering?

Tack igen!
Nej, flytspackla först, sedan byggs väggen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.