Hej,

Var inne på en stenfirma och frågade om lämplig (hel) sten att sätta under en standard 100kg Contura-kamin. Den ska stå på andra våningen på ett träbjälklag och helst inte bygga mer än den nuvarande ekparketten, c:a 15mm.

Affären rekommenderade 20mm sten och flexibel fix mot den underliggande spånplattan. Detta skulle då bli för högt, c:a 23mm.
Plattan finns även i 10mm tjocklek, men då rekommenderade de 10mm minarit-platta (heter den så?) undertill och lite klister. Detta blir också för högt, c:a 21mm..

Jag tror de är överdrivet oroliga för att plattan ska spricka. 100kg spis och kanske 100kg annat (t.ex jag själv :) kan ju inte kräva 100% perfekt underlag. Jag tänker mer i banorna på dubbelt lager sån där skumplast man lägger under parkett och sedan en tunn metallplatta som stenen sedan limmas på. Borde bara bygga 3+3+10=16. Vad tror ni?

Har forumet några tips? Klinker och glas undviker vi helst, utan det är hel granik eller motsvarande vi vill ha.
 
Hej!
Efter mina erfarenheter av att installera bänkskivor i granit i köket så rekomenderar jag ett mycket stumt underlag till stenen. Den kommer troligen att spricka om du försöker använda en tunn plåt som underlag pga flex.

Om det är ett krav att stenen ska ligga i plan med befintligt golv så är det ju möjligt att försänka den delen av golvet genom att hyvla av lite på golvreglarna. Kan dock kräva några extra reglar för att bärigheten inte ska försämras. Mycket jobb men nog går det!

Mvh Ulf
 
Om du sågar ur även undergolvet så det är rent ända ner till bjälklaget, då har du lite mer spelrum. Det borde då vara möjligt att bygga en liten form så att du kan flytspackla + armering en liten kaka som du kan lägga klinker på.
 
...men jag har tyvärr vattenburen golvvärme under...
Visst, det går att flytta det med. Men det blir ju inte lättare, direkt.
 
Golvvärmen går väl att lösa även om det är lite pyssligt.

Annars får du väl intala dig att det är snyggt med en liten trälist upp mot klinkergolvet.

Eller så kan du ju ge upp helt och sitta i soffan och frysa och sura. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.