Ska bygga veranda med tak, och vill helst inte ha tryckimpregnerat intryck, så att säga. Skulle iofs kunna använda tryckt virke om det fanns bredare dimensioner, typ 28*145, eller 28*170. Har någon sett något dylikt?

Nu lutar det istället åt furugolv c:a 28*170, behandlat med roslagsmahogny. Se exempel här: http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?itemId=2452&sectionId=961

Lärk är också ett alternativ, men det känns egentligen inte som ett bättre alternativ än furu med tanke på pris och problem med kvalitén på senare tid.

Har ni några tips och erfarenheter att dela med er av? Ek kanske? Gärna bilder!
 
Jag har på min balkong 28*170 furu ospåntat köpt av ett lokalt sågverk i trakten. Sen har jag själv fasat av kanterna.
Jag har enbart oljat det med linolja. Jag tror att det kommer stå sig många år innan det rutnar o behöver bytas bara man oljar det regelbundet.

Och på min veranda tog jag panel som vart över då jag panelade om huset, o fasade av kanterna den är 22*170 lite tunt men jag hade som sag över. Det har hållt i 5 år nu iaf utan att jag märkt nån försämring.

Folk har en väldig övertro på impregnerat virke tycker jag och folk tror att det behövs överallt utomhus.

Enda ggn jag skulle använda impregnerat virke vore om virket låg i kontakt med mark.
 
W
Ska själv bygga en altan till våren och då blir det antingen 45x170 eller 28x170 behandlat med roslagsmahogny. Tror det kan bli riktigt bra. Ek har jag oxo funderat på, blir riktigt dyrt om man inte kan få tag i ek billigt och låta en såg såga upp det. Har några ekar på tomten som ev får stryka på foten men har inte riktigt bestämmt mig ännu.

Lycka till
 
Jag har inte vågat mig på roslagsmahogny på veranda/balkong golv med rädsla för att det ska "färga" av sig på mina trägolv innanför veranda o balkong.
Dock har jag använt det på stolpar o dylikt.

Nån som har erfarenhet kletar det av sig?
 
Jag tror knappast att det färgar av sig när det väl har torkat ordentligt. Men, det beror förstås lite på vilket recept man använder - ju mer tjära desto kletigare. Tror att frågan har varit uppe i någon annan tråd tidigare om du vill söka.
 
för att undvika impregneringslooken kan man använda järnvitriol och spraya på. Grånar fint och på kort tid...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.