Hej!
Hur snabb är en valfri laddbox på att reglera effekten när man kör med någon form av effektvakt? Och hur stora steg sker regleringen typiskt med? Är det bara 16-10-6A eller "steglöst"? Är det nån "hang-time" typ att den inte hoppar tillbaka upp i effekt på...säg en kvart?
 
Lite olika mellan tillverkarna. Beror oftast på om de styrs lokalt eller över molnet. Från någon sekund till minut.

De flesta reglerar i steg om 1A då det är vad bilarna kan.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Lite olika mellan tillverkarna. Beror oftast på om de styrs lokalt eller över molnet. Från någon sekund till minut.

De flesta reglerar i steg om 1A då det är vad bilarna kan.
tack !
 
Och regleringen av ström ska vara i det närmaste steglös.
 
Men bara steglös ned till 6A, den går inte under detta, det är den lägsta ström som kan ställas in (förutom noll ampere då).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag kan ju tillägga att jag i min senaste laddbox har två kontaktorer för att styra L3/N med den ena och L2/L1 med den andra. Detta för att kunna komma ned till 6A enfas på vintern när annat behöver köra också (exempelvis LLVP och FLVP). Jag har dessutom fasen i den andra (enfasiga) laddaren på L3 och mopedbilen laddar på L2. Men när dessa inte laddar så kan jag ofta ladda 3x16A och övrig tid med 3x10A (om det inte är matlagning eller bastu, då är man begränsad till 3x6A).

Sedan övervakas ju förbrukningen och laddstrommarna anpassas efter detta. Min reglering går på 10s, dvs frekvensen som HAN/P1 på elmätaren uppdateras. Detta är den upplösning som många laddboxar är beroende av också, om de inte har egna klämmor runt fasledarna på inkommande el.

Men i slutänden så styrs ju oftast laddning, varmvatten och värme utifrån när elen är som billigast (oftast på natten).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.