Hej!

Vi ska välja mellan 2 husmodeller och har kört fast.
Det ena är på 116 kvadrat, inte så öppet mellan kök och vardagsrum som det andra huset. Om vi väljer detta så kan vi kosta på materialvalen mer, välja ryggåstak, veranda, kamin, lyxa till det i kök och badrum osv.

Eller så väljer vi 129 kvadrat, stort öppet kök/matplats/vardagsrum, men här har vi inte råd med några speciella tillval. kaminen blir det bara då. Kanske inte kan lyxa till någonting utan då får det bli standardvalen på de mesta grejerna.

Jag är så kluven. Jag gillar planlösningen mycket mer på 129 och jag tror den planlösningen kommer kunna funka för oss resten av livet om vi nu vill bo kvar för alltid, men om vi väljer 116 kommer vi kunna välja och vraka bland alla val utan att tänka speciellt mycket på priset, dock finns risken att vi kommer tycka huset känns för litet om 5 -10 år när barnen är större.

Ge mig era kloka råd!

(för planlösning kan ni googla prio116 och prio129 eksjöhus)
 
Skall ni bo i huset länge så kommer ni behöva byta fast inredning och ytskikt så småningom om ändå.

Att "barnens" allrum ligger en bit ifrån de sociala ytorna kommer ni uppskatta mycket när det skall hängas med kompisar där, kollas på film på högsta volym etc.
Svårt med större middagsbjudning i 116 när det bara får plats ett mindre köksbord mitt i köket.

Personligen tycker jag som du att prio129 är betydligt bättre planerat. Satsa på ryggåstak och om möjligt helkaklat badrum. Resten är i sammanhanget billiga grejer som går att komplettera med framöver när ni sparat ihop lite pengar.
Altan finns alltid någon kompis, släkting eller snäll granne som kan hjälpa till med om ni inte behärskar det själva.

Lycka till!
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Tack för input! Det är lite så jag tänker också. Ryggåstaket går tyvärr inte i budgeten om vi väljer 129 då det kostar över 150.000 på den husmodellen. Men badrummen kommer helkaklade som standard så det är ju bra.

vi ska ta en funderare ett varv till men det lutar ändå åt 129.

det som grämer mig är att i 116 hade vi kunnat få allt liksom. Ryggåstak, helt fritt välja kakel och klinker, spottar i taken och i fönstren, osv.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Tveklöst prio129. Bättre separation av sovrummen och badrummen så barnen kan få eget badrum i princip. Blir en föräldrar lite mer privat. Skit i lyx, det tröttnar man på. Och ryggåstsk är bara jobbigt när man skall hänga lampor.
 
  • Gilla
Beskow93 och 3 till
  • Laddar…
Det jag hade stört mig på framförallt när det kommer till prio116 är
- alldeles för kort avstånd mellan soffhörna och kök, det brukar låta en del när man spolar i kranen osv
- inga bra möjligheter till stor matplats

Så jag säger som övriga, satsa på prio 129!

Ryggåstak kan se nice ut, men det blir också mer att värma upp och prio 129 lär ändå ha ett vardagsrum som upplevs större än prio 116.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.