T Thomas_Blekinge skrev:
Detta stämmer nästan helt. Men om stugan får en ny användning som idag är tillståndpliktig (t ex användning som gäststuga eller bostad) så räknas det som ett nytt tillsynsärende och det gäller som svartbygge.
jag hade inom en snar framtid tänkt att riva väck ena långsidan som är mot trallet till och göra en bar där inne
 
  • Gilla
regenten
  • Laddar…
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Grannen kan kanske anses ha givit medgivande. Byggnaden är placerad närmare tomtgräns än 4,5 m, då är det en bygglovsfråga och byggnadsnämnden beslutar om bygglov efter grannehörande, där grannens yttrandet är vägledande men inte beslutande.
Byggnadsnämnden kan tillstyrka/neka bygglov även om grannen har tillstyrker eller motsätter sig bygglov.
Dock har preskriptionstiden gått ut i detta fall och egentligen är detta en "ickefråga"
jag har dock glömt att tilläga att grannen inte ens står som ägare på sin tomt, utan att det är hans bror som är fastighetsägare som i sin tur bor i en annan del av byn
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
jag hade inom en snar framtid tänkt att riva väck ena långsidan som är mot trallet till och göra en bar där inne
Thomas_Blekinge har en tänkvärd synpunkt.
Dock om byglov saknas fins det heller ingen angiven användning, gäststuga, lekstuga, förråd eller annat som innebär ändrat användningsområde.
Men ... Eftersom din granne inte är så lätthanterlig borde du ta kontakt med byggnadsnämnden för rådgivning innan du startar nästa projektfas.
Lycka till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Det är en bygglovsbefriad komplementbyggnad enligt 9 kap. 6 § första stycket 2 och andra stycket PBL.
Rätt om den står mer än 4,5m från tomtgräns.
 
  • Gilla
Outvillage
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
jag har dock glömt att tilläga att grannen inte ens står som ägare på sin tomt, utan att det är hans bror som är fastighetsägare som i sin tur bor i en annan del av byn
Då har din granne ingen formell talan. Det blir brodern som får föra talan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Rätt om den står mer än 4,5m från tomtgräns.
Läs båda styckena jag hänvisade till. Det här är inte svårt eller otydligt. TS byggnad behövde inte bygglov när den byggdes givet att grannen gav sitt medgivande.

Att ägaren av fastigheten är en annan än den som nu bor där komplicerar frågan, men betyder å andra sidan att hyresgästens fyllegormande är ointressant, vad gäller byggnadsfrågan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
det är lite så jag tänkt med, men svårt när grannen står o gapar på fyllan i tid o otid o skrämmer barnen om den förbannade stugan.
Men nu känner jag att jag har lite mer på fötterna.
Ring farbror blå, solklart ofredande.
” Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. „
4 kap. 7 § Brottsbalk (1962:700)
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
P Peter Cederlöf skrev:
Ring farbror blå, solklart ofredande.
” Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. „
4 kap. 7 § Brottsbalk (1962:700)
farbror blå ring var o varann helg av de flesta grannar här då han gör massa dumheter på fyllan. Han brukar sitta i fyllecell då o då samt i fängelse ca 1 gång om året, senast fick han 10mån för knivhot mot min sambo
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Rätt om den står mer än 4,5m från tomtgräns.
Är det verkligen alltid 4,5 meter? Jag vet att där jag håller till är det 1 meter från tomtgräns för komplementshus (och attefall & friggebod)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Läs båda styckena jag hänvisade till. Det här är inte svårt eller otydligt. TS byggnad behövde inte bygglov när den byggdes givet att grannen gav sitt medgivande.

Att ägaren av fastigheten är en annan än den som nu bor där komplicerar frågan, men betyder å andra sidan att hyresgästens fyllegormande är ointressant, vad gäller byggnadsfrågan.
Ok
Under vissa förutsättningar och att grannen (som i detta fall inte var fastighetsägare) kan anses givit medgivande är det ok att bygga komplementbyggnad.
Bra förtydligande.
Dock kan det finnas invändningar från byggnadsnämnden av annan art så i mitt tycke bör man alltid söja bygglov vid osäkerhet och gränsfall.
Nu är det inte aktuellt eftersom preskriptionstiden passerat och "grannen" är tydligen inte fastighetsägare.
 
Tazken92 Tazken92 skrev:
farbror blå ring var o varann helg av de flesta grannar här då han gör massa dumheter på fyllan. Han brukar sitta i fyllecell då o då samt i fängelse ca 1 gång om året, senast fick han 10mån för knivhot mot min sambo
Om han har barn gör en orosanmälan till kommunen. Dokumentera allt och gör polisanmälan varje gång.
Så gör du för att anmäla störande grannar
Beroende på hur din boendeform ser ut ska du göra en anmälan till olika instanser. Du som bor i en villa och har störande grannar i villaområdet, men som inte når en lösning genom samtal, behöver i första hand anmäla störande grannar till polisen. Tänk på att polisen inte kan agera vid enklare störningar, såsom att någon klipper gräsmattan en obekväm tid. Du kan däremot få hjälp av polisen om du upplever att dina grannar uppvisar ett hotfullt beteende eller om du har en misstanke om att det förekommer våld i hemmet.

Om dina grannar har uppvisat ett kontinuerligt störande beteende, exempelvis genom sena och högljudda fester på återkommande basis, kan du i vissa fall välja att ringa till polisen. Polisen kommer sedan utifrån de uppgifter du delar med dig av göra en bedömning av om de kan agera eller inte. Polisen agerar aldrig enbart på att du blir störd, utan de följer lagstiftningen och de regler som finns gällande störande ljud och ageranden i bostadsområden.
 
P Peter Cederlöf skrev:
Om han har barn gör en orosanmälan till kommunen. Dokumentera allt och gör polisanmälan varje gång.
Så gör du för att anmäla störande grannar
Beroende på hur din boendeform ser ut ska du göra en anmälan till olika instanser. Du som bor i en villa och har störande grannar i villaområdet, men som inte når en lösning genom samtal, behöver i första hand anmäla störande grannar till polisen. Tänk på att polisen inte kan agera vid enklare störningar, såsom att någon klipper gräsmattan en obekväm tid. Du kan däremot få hjälp av polisen om du upplever att dina grannar uppvisar ett hotfullt beteende eller om du har en misstanke om att det förekommer våld i hemmet.

Om dina grannar har uppvisat ett kontinuerligt störande beteende, exempelvis genom sena och högljudda fester på återkommande basis, kan du i vissa fall välja att ringa till polisen. Polisen kommer sedan utifrån de uppgifter du delar med dig av göra en bedömning av om de kan agera eller inte. Polisen agerar aldrig enbart på att du blir störd, utan de följer lagstiftningen och de regler som finns gällande störande ljud och ageranden i bostadsområden.
inga barn har han, han bor i ett ruckel utan dusch, har boendestöd som kommer o tittar till honom en gång i veckan, diabetes som han inte sköter och super nåt så djävulskt så fort han har pengar eller kan krita. När han super står han o vaktar vid vägen utanför sin ytterdörr och stoppar bilar som han tycker kör för fort, hotar dom med stryk och viftar med järnrör, eller så står han och gapar för sig själv så det ekar i hela området (vi bor i en uppförsbacke) om dom som han tycker är idioter, ska dra åt helvete eller vilka han ska slå ihjäl. Han jagade efter mig häromdagen när hela familjen hade vart hos en granne nedanför honom och jag skulle hem och hämta en skottkärra. Bara rena turen att jag inte hade med nåt av barnen upp då. Då passade han på att mordhota mig, sen knatade han över till grannen tvärsöver mitt och mordhotade honom, efter ett snack med polisen och jag hämtat familjen hos grannarna vi var hos så passade han på att knata dit och bulta på deras dörr och mordhota dom med. Ett riktigt original som alla vet vem han är och det är ett under att han inte fått flytta till något hem än där han får hjälp. Han är runt 60-årsåldern och lider av både alkoholdemens och någon lätt funktionsnedsättning enligt ett läkarutlåtande från sist vi satt i rättegång efter att han hade dragit kniv och hotat min sambo
 
  • Wow
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Är det verkligen alltid 4,5 meter? Jag vet att där jag håller till är det 1 meter från tomtgräns för komplementshus (och attefall & friggebod)
Komplementbyggnad mer än 4,5 meter från tomtgräns är ok utan bygglov. Mindre än 4,5 m till tomtgräns med grannes medgivande kan under vissa vilkor vara ok utan bygglov, se Nöttegåtdsgubbens inlägg.
Min erfarenhet är att alltid kontakta byggnadsnämnden vid minsta tveksamhet, de är för det mesta pragmatiska och hjälpsamma.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Grannen kan kanske anses ha givit medgivande. Byggnaden är placerad närmare tomtgräns än 4,5 m, då är det en bygglovsfråga och byggnadsnämnden beslutar om bygglov efter grannehörande, där grannens yttrandet är vägledande men inte beslutande.
Byggnadsnämnden kan tillstyrka/neka bygglov även om grannen har tillstyrker eller motsätter sig bygglov.
Dock har preskriptionstiden gått ut i detta fall och egentligen är detta en "ickefråga"
Om det är en friggebod/attefall och berörd granne lämnat medgivande för placering närmare än 4,5 meter är det inte en bygglovsfråga. Attefall kräver bygganmälan.

Om det däremot skulle vara så att grannen inte ger medgivande, kan du söka bygglov så gör byggnadsnämnden bedömningen om placeringens lämplighet och kan även gå emot grannens nekande. Då rör det sig dock inte en friggebod/attefall längre, utan en komplementbyggnad och lovet prövas utefter det regelverket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.