Hej!

När vi borrade för bergvärme gick guidekabeln till robotgräsklipparen av. (Inte begränsningskabeln alltså, utan guidekabeln). Jag har ringat in rätt väl var det är med hjälp av en radio på AM-inställning. Men när jag rafsar i gräset hittar jag den inte. Den verkar inte ligga lika ytligt som begränsningskabeln. Marken är rätt hård och det är en massa trådiga gräsrötter. Men jag vågar inte gräva med spade, för jag kan ju inte veta EXAKT var brottet är och vill ju inte göra slarvsylta av kabeln. Dessutom hade vi precis gjort fint och återställt och sått nytt gräs efter bergvärmeborrningen när vi upptäckte detta. Om det finns ett bättre sätt än att göra alltför mycket våld på gräsmattan igen tar jag tacksamt emot tips.
 
Kan kanske testa med en regelsökare?
 
Är den mer exakt än radion?
 
C
M Mosstorp skrev:
Är den mer exakt än radion?
Regelsökare vet jag lite, men efter att själv spenderat många timmar med att leta efter avbrott köpte jag en Mastech MS6818 och den funkar riktigt bra. Icke att förväxla med de enkla billiga "pennorna".

Tyvärr kostar den också runt 2 000 kr, så var och en får väl fundera på om den är värd det.
 
Du måste ändå skarva i en bit ny kabel så det är lika bra att göra spadstick och kolla i snittytorna om din kabel träder fram.
 
  • Gilla
Mosstorp och 1 till
  • Laddar…
Brukar sticka ned en morakniv i 45° med eggen nedåt en bra bit från förväntad slinga och försiktigt lyfta uppåt, fortsätter så tills något tar emot, undersök om det är rot eller kabel.
 
  • Gilla
Mosstorp
  • Laddar…
Tack för kloka tankar! Jag kom på att brottet inte lär vara ett enkelt snitt, utan kabeln är nog söndertrasad i hela grävområdet där de grävde rör från borrhålet till huset. Men hur gör jag för att hitta andra änden av kabeln, där det trasiga området tar slut och guidekabeln sen fortsätter mot att ansluta till begränsningsslingan? Det är ju svårt att detektera var på begränsningsslingan guidekabeln ansluter, eftersom begränsningsslingan är intakt och gör ljud runtom hela när jag går med min lilla "slagruta" AM-radion och försöker att inte se ut som en foliehatt för grannarna. Ngn tanke om hur jag bäst gör? Fixar en ny anslutning till begränsningsslingan för guidekabeln, eller?

Och kommer det bli problem att det är en kvarlämnad "stump" av guidekabeln från begränsningsslingan till det trasiga området sen om jag gör en ny anslutning?
 
Låter som att den enklaste lösningen är att dra en helt ny guidekabel och ta bort den gamla guidekabeln. Då slipper du en massa skarvande.
 
  • Gilla
Sson85 och 3 till
  • Laddar…
Använd en grep som du lite försiktigt sätter ner 90 grader mot kabelns riktning, vicka den fram och tillbaka och känn med fingrarna. Har funkat bra för mig! :)
 
Jag skulle också bara koppla ur den trasiga guiden och förlägga en ny. Men se till att koppla bort den i bägge ändar, även där den går ihop med gränskabeln.

Passa på att fundera på om den kanske ska få en annan placering när du ändå håller på. Det är ju sällan guide/gränskabel hamnar på bästa stället vid första installation, så alltid är det något man skulle vilja ändra på.
 
engs
M Mosstorp skrev:
Och kommer det bli problem att det är en kvarlämnad "stump" av guidekabeln från begränsningsslingan till det trasiga området sen om jag gör en ny anslutning?
Nästa gång du ska laga och stöter på stumpen och tror dig ha fått tag i rätt kabel, så kommer det bli problem i vilket fall. :cool:
 
Tack för nya svar! Är det ngn som vet hur jag hittar var guidekabeln ansluter till begränsningsslingan? Den är ju intakt, så inget brott att hitta på den. Det enda jag kommer på är att koppla så det pulserande ljudet förhoppningsvis kommer i stumpen och sen föra radion åt sidan längs alla tänkbara sträckor för att se om ngt ljud finns åt det hållet, men verkar lite tidsödande..
 
G Ganntrader skrev:
Låter som att den enklaste lösningen är att dra en helt ny guidekabel och ta bort den gamla guidekabeln. Då slipper du en massa skarvande.
Kanske har du rätt... Men enligt Gardenas support blir det inte bra att lämna en stump av den gamla guidekabeln fortfarande ansluten till begränsningsslingan, så jag verkar åka på att leta upp den ändå.
 
C
M Mosstorp skrev:
Det enda jag kommer på är att koppla så det pulserande ljudet förhoppningsvis kommer i stumpen
Det gör det, den kommer att "låta" precis som begränsningsslingan. Så "bara" att pejla in den och sen skarva på. Var guiden ansluter till begränsningsslingan spelar väl då inte så stor roll, men annars är det bara att följa den.

Men lättare sagt än gjort att pejla med en AM-radio. Åtminstone enligt min erfarenhet. Inga problem att höra slingan, men inte så lätt att lokalisera den mer exakt.
 
Med två radioapparater kan du testa att triangulera. Lite nördigt overkill kanske, men kul grej.
 
  • Gilla
Mosstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.