Hur bygger man om man ska ha badrum vägg i vägg. Det blir ju fuktspärr på båda sidorna. Är det inte stor risk att fukt söker sig inn mellan fuktsärrarna och orsakar mögel??
Om jag har försått det hela rätt så är ju inte fuktspärren 100% tätt, utan fukt söker sig inn i väggen och kan inte hitta ut pga att det är två fuktspärrar.. Där emellan borde mögel bildas?? rätt eller fel??
Mvh Mika
 
ja, du har nog ganska rätt i ditt resomemang. men om jag spånar lite på lite skillnader så har du en luftspalt mellan skivorna. det har du inte i en yttervägg där du har tätskikt, skiva och sedan ångspärr(splasten). så den fukt du får har ju iallafall en liten chans att "vädra ut".

för yttervägg löses det hela med oorganiska skivor. nya byggregler säger dessutom oorganiska skivor i hela våtrummet. och istället för träreglar har du stålreglar. själv kör jag med masterboard, stålreglar och väldigt tätt gummidukstätskikt (mataki rubbox). kanske lite överdrivet men vafanken.......
 
Ska det vara vattenbegjutning mot den här väggen från endera hållet?
 
jon_h skrev:
Ska det vara vattenbegjutning mot den här väggen från endera hållet?
Nej det ska inte vara vattenbejutning från endera hållet.
 
moddha skrev:
ja, du har nog ganska rätt i ditt resomemang. men om jag spånar lite på lite skillnader så har du en luftspalt mellan skivorna. det har du inte i en yttervägg där du har tätskikt, skiva och sedan ångspärr(splasten). så den fukt du får har ju iallafall en liten chans att "vädra ut".
i så fall måste det vädras ut uppåt eller???
 
Du kanske kan våtskydda hela det dubbla badrummet som ett och sedan mura och kakla mellanväggen, helt utan våtskikt? Ungefär så har vi tänkt i vår källare mellan dusch och bastu. Där kommer vi att ha en murad kaklad vägg mellan bastun och duschen, med våtskikt bara under kaklet mot duschen. Inne i bastun blir det bara kakel.
 
Det finns 2 sätt enl en beskrivning jag läst (hittar den ej nu):
1. måste bli 100% tätt (våtrumsmatta)
2. ventileras (hur ,vet jag ej)

DD
 
pinebar skrev:
Du kanske kan våtskydda hela det dubbla badrummet som ett och sedan mura och kakla mellanväggen, helt utan våtskikt? Ungefär så har vi tänkt i vår källare mellan dusch och bastu. Där kommer vi att ha en murad kaklad vägg mellan bastun och duschen, med våtskikt bara under kaklet mot duschen. Inne i bastun blir det bara kakel.
Okey detta är ju ett alternativ. mura upp en vägg tätskikt på ena sidan och bara kakel på andra sidan:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.