S Stimil skrev:
Kan en kap/gersåg stå ute under tak en längre tid? (Typ under sommarmånaderna.) Eller skadas den av temperaturväxlingar och luftfuktighet?
Jag har lämnat min kap och gersåg under några veckor ute på mitt hemmasnickrade sågbord. Alltid under presenning. Har aldrig märk några problem. Kanske för att jag använt den nästan varje dag. Gejdrarna får sin lilla smörjning som räcker av det.

Men jag förvarade sågen i pumprummet (en litet ouppvärmt rum utan full ståhöjd) och då fick jag rost på gejdrarna. Försökte putsa med stålull. Men det är rostpartier utmed stängerna. Sågen funkar med kärvar lite när man ska använda geidrarna. Kanske mer putsning fixar det. Med man ska nog inte ha sågen i kallutrymmen över vintern i alla fall. m
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S sveaman skrev:
Jag har lämnat min kap och gersåg under några veckor ute på mitt hemmasnickrade sågbord. Alltid under presenning. Har aldrig märk några problem. Kanske för att jag använt den nästan varje dag. Gejdrarna får sin lilla smörjning som räcker av det.



Men jag förvarade sågen i pumprummet (en litet ouppvärmt rum utan full ståhöjd) och då fick jag rost på gejdrarna. Försökte putsa med stålull. Men det är rostpartier utmed stängerna. Sågen funkar med kärvar lite när man ska använda geidrarna. Kanske mer putsning fixar det. Med man ska nog inte ha sågen i kallutrymmen över vintern i alla fall. m
Tack för svar! Ja det hjälper nog att hålla igång den då och då.
 
S Stimil skrev:
Kan en kap/gersåg stå ute under tak en längre tid? (Typ under sommarmånaderna.) Eller skadas den av temperaturväxlingar och luftfuktighet?
Jag har haft en Makita LS0714 i många år. Har förvarat den i ”källaren” (jag kallar det pumprummet då vattenpumpen och varmvattenberedaren står där, det är 1,70 takhöjd och 6m2 så det är inget användbart utrymme).

Jag har frostvakt där så jag förvarar en del verktyg där även på vintern.

Men för ett par år sedan fick sågen rost på gejdrarna, eller vad de heter. Stängerna så du kan skjuta sågen fram och tillbaka.

Jag skrapade och putsade men den löpte inte fint längre.

Jag kommer kanske putsa upp den för den är väldigt smidig och lätt.

I vintras köpte jag en ny såg. En Bosch. Aningen större sångkapacitet. Men nästan dubbelt så tung. Så nu blir det nog mer att jag bär reglar och lister till sågen istället för tvärtom.
 
  • Gilla
Stimil
  • Laddar…
S sveaman skrev:
Jag har frostvakt där så jag förvarar en del verktyg där även på vintern.
Jag skulle vara mer rädd för fukten än kylan. Jag förvarar massvis med verktyg, såväl elverktyg som handverktyg, djupfrysta i "kallförråd/lador/bodar" helt problemfritt vintertid.

Vad har du för luftfuktighet i källaren/pumprummet?
 
  • Gilla
Stimil och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle vara mer rädd för fukten än kylan. Jag förvarar massvis med verktyg, såväl elverktyg som handverktyg, djupfrysta i "kallförråd/lador/bodar" helt problemfritt vintertid.

Vad har du för luftfuktighet i källaren/pumprummet?
Vet inte luftfuktigheten. Men förr hade jag en luftavfuktare som stod i hålet mellan krypgrunden. Och den torkade upp väldigt väl vilket man kunde se på fuktmätaren och marken i krypgrunden samt betonggolven i pumprummet.

Avfuktaren, säkert kvalitativ, den var Mitsubishi, stannade ofta pga ”igensatt” filter. Vilket bara krävde omstart.

Men man märkte att betonggolvet blev ljusare och jorden i krypgrunden likaså. Så nytta gjorde avfuktningen.

Men sedan jag skippat den avfuktaren så är nog luftfuktigheten som utomhus. Undantaget vintern då jag har frostvakt för pumpens skull.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.