Vet att det inte är optimalt att isolera under plasttak, MEN i vårt fall har vi ett uterum med kanalplasttak som i stort sett är obrukbart dagtid maj-sept soliga dagar. Vi har inga problem med kondens. MIN FRÅGA ÄR: Har någon isolerat ett kanalplasttak underifrån, och iså fall hur har det gått? Några problem?
 
zaltarn zaltarn skrev:
Vet att det inte är optimalt att isolera under plasttak, MEN i vårt fall har vi ett uterum med kanalplasttak som i stort sett är obrukbart dagtid maj-sept soliga dagar. Vi har inga problem med kondens. MIN FRÅGA ÄR: Har någon isolerat ett kanalplasttak underifrån, och iså fall hur har det gått? Några problem?
Hej!

Hur har du gjort med ditt tak? Jag har precis samma fundering som du. Mitt uterum är "integrerat" i huset och har 14 fullstora fönster runtom så ljusinsläppet är inget jag behöver oroa mig för. Förutom värmen på sommaren är ju ljudet från kraftiga regnskurar öronbedövande. Jag antar också att taket släpper igenom mer värme vintertid än ett traditionellt tak. Jag skulle vilja regla upp isolering och sätta ett innertak av gips med spottar och slippa byta tak (för att komma undan lite billigare kostnadsmässigt).

mvh
 
  • Gilla
zaltarn
  • Laddar…
Direktör Modig Direktör Modig skrev:
Hej!

Hur har du gjort med ditt tak? Jag har precis samma fundering som du. Mitt uterum är "integrerat" i huset och har 14 fullstora fönster runtom så ljusinsläppet är inget jag behöver oroa mig för. Förutom värmen på sommaren är ju ljudet från kraftiga regnskurar öronbedövande. Jag antar också att taket släpper igenom mer värme vintertid än ett traditionellt tak. Jag skulle vilja regla upp isolering och sätta ett innertak av gips med spottar och slippa byta tak (för att komma undan lite billigare kostnadsmässigt).

mvh
Samma fula tråkiga tak, har inte fått ”tummen ur” ännu..
 
  • Takfönster med kondens, träväggar, inredningsdetaljer, person pekar, hemtrevlig atmosfär, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du ha kvar plasttaket med ljusinsläpp och allt, eller kvittar det?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Vill du ha kvar plasttaket med ljusinsläpp och allt, eller kvittar det?
Helst vill jag ha väck plasttaket men minsta motståndets lag letar man ju genvägar ibland. Helst vill jag bara trycka upp isolering, dra på spont, klart! Men nån sa att OM man gör så finns risk att det blir för varm under plasten heta dagar..
 
Tomture61
zaltarn zaltarn skrev:
Helst vill jag ha väck plasttaket men minsta motståndets lag letar man ju genvägar ibland. Helst vill jag bara trycka upp isolering, dra på spont, klart! Men nån sa att OM man gör så finns risk att det blir för varm under plasten heta dagar..
Nja , största problemet med din ide är att det täta plasttaket hamnar på fel sida av isoleringen .
Som jag förstått det så skall en diffusionsspärr vara på den varma sidan av ett klimatskal .
Får du fuktig luft som letar sig genom isoleringen så blir det is av den fukten , mot plasttaket .

Som du redan nämner så blir det troligtvis också för varmt för plasttaket , noll avkylning .
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag tänker, vad är skillnaden mot ett plåttak gällande fuktig luft och isbildning? I övrigt så kan det kanske ”slå sig” och hoppa ut spåren om det blir för varmt?

Jag har visserligen aldrig känt på taket på insidan på vintern men det har ju enormt bra isoleringsförmåga iom att det inte blir nämnvärt kallare där ute än i övriga huset men däremot känner man verkligen värmestrålningen genom taket.

Vad skulle ett plåttak kosta att lägga på ca. 30kvm? 100’? Eller kanske mer med rivning, montering och material? Ett isoleringsjobb mot bef. tak kostar ju inte mycket, tom ett jobb man kan göra själv om man orkar och hinner.
 
janwide
Jag har samma bekymmer. Funderar på att hänga tyg under taket på insidan. Tänker att den mesta värmen stannar ovan tyget. Vill behålla känslan av uterum så isolering eller annat som även stoppar ljuset är inte aktuellt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tomture61
Direktör Modig Direktör Modig skrev:
Jag tänker, vad är skillnaden mot ett plåttak gällande fuktig luft och isbildning? I övrigt så kan det kanske ”slå sig” och hoppa ut spåren om det blir för varmt?

Jag har visserligen aldrig känt på taket på insidan på vintern men det har ju enormt bra isoleringsförmåga iom att det inte blir nämnvärt kallare där ute än i övriga huset men däremot känner man verkligen värmestrålningen genom taket.

Vad skulle ett plåttak kosta att lägga på ca. 30kvm? 100’? Eller kanske mer med rivning, montering och material? Ett isoleringsjobb mot bef. tak kostar ju inte mycket, tom ett jobb man kan göra själv om man orkar och hinner.
Ett plåttak spikas på läkt/plankor , man får då en luftning , men åt sidorna .
 
Vi kommer ta väck kanalplasten och lägga klickplåt med ~25cm lösull samt undertak i gips + spottar. Problemet med att isolera under kanalplasten är värmen och kondens. Snickaren ville inte lämna några garantier på att det inte blir något fuktproblem om han skulle göra så.
Skickar bild på hur det ser ut idag.

Offert på 190’ före rot, då ingår förutom jobb och material elektriker och målare. Taket är 26kvm. Pris för jobb i Mälardalen.
 
  • Modernt vardagsrum med soffa, TV, leksaker, fönster med gardiner, trägolv och takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vardagsrum med soffa, leksaker, TV, och takfönster. Modernt och används av barn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med möbler, parasoll framför mörkblått hus, soligt, barnleksaker syns, lugnt bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.