Tazken92 Tazken92 skrev:
Min granne har börjat härja om en gäststuga…
Preskriberat om den stått mer än 10 år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
vad har ditt svar med detta att göra?
preskriberat efter 10 år, så frågan är högst relevant
 
  • Gilla
Ferryman och 7 till
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
Osäker på hur länge sen har stått här, jag har ägt fastigheten i 6 år och förra ägarn innan mig i ca 10 år.
Du behöver inte göra någonting om stugan stått där över 10 år. Eventuell avsaknad av bygglov är preskriberat. Observera att bygglov kan mycket väl vara beviljat närma tomtgräns.
Är tomtgränsen oklar får grannen begära utsättning av lantmäteriet. Inte helt billigt, låt frågan stanna kvar i knäet på grannen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
T takskivan skrev:
preskriberat efter 10 år, så frågan är högst relevant
vilket?
 
Tazken92 Tazken92 skrev:
Min granne har börjat härja om en gäststuga som står ett par meter från tomtgränsen. Till saken hör att det var han själv som ställde dit det åt den förra ägarn som bodde här innan vi köpte huset. På motsatt sida är ett tillhörande trall runt.
Har jag skyldighet att behöva flytta på alltihop? Han har dessutom grävt ur sin egna tomt ca 1,5-2 meter precis vid tomtgränsen, men har själv ingen aning om vart tomtgränsen går.
Om det är grannen som ställt dit stugan har han godkänt detta muntligt i och med sin arbetsinsats. Muntlig överenskommelse räcker enligt lag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
Min granne har börjat härja om en gäststuga som står ett par meter från tomtgränsen. Till saken hör att det var han själv som ställde dit det åt den förra ägarn som bodde här innan vi köpte huset. På motsatt sida är ett tillhörande trall runt.
Har jag skyldighet att behöva flytta på alltihop? Han har dessutom grävt ur sin egna tomt ca 1,5-2 meter precis vid tomtgränsen, men har själv ingen aning om vart tomtgränsen går.

Har den klagande grannen ställt dit den så har därmed lämnat sitt godkännande.
Försök att få ett vittnesmål från förra ägaren om vem som ställt dit den och gärna varför samt vid vilken tidpunkt. Skriftligt är bäst men muntligt är ok, kan du få någon att lyssna är det lika bra som skriftligt.
Betr. den exakta tomtgränsen föreslår jag att du kollar om kommunens mätingenjör kan sätta ut gamla gränsmarkeringar eller nya där du vill. Har själv utnyttjat detta både för gränsmarkeringar och för markering av borrhål. De brukar debitera per timma och det går på ett par timmar. Mycket rimliga pengar!
Kanske har din stuga stått så länge att den kan accepteras av kommunen oavsett vad grannen framför Han har ju ställt dit den!
Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Du behöver inte göra någonting om stugan stått där över 10 år. Eventuell avsaknad av bygglov är preskriberat. Observera att bygglov kan mycket väl vara beviljat närma tomtgräns.
Är tomtgränsen oklar får grannen begära utsättning av lantmäteriet. Inte helt billigt, låt frågan stanna kvar i knäet på grannen.
det är lite så jag tänkt med, men svårt när grannen står o gapar på fyllan i tid o otid o skrämmer barnen om den förbannade stugan.
Men nu känner jag att jag har lite mer på fötterna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du ens läst det inledande inlägget, eller nöjde du dig med rubriken?
Blir väldigt otydligt vem du menar.
Men jag utgår från att du inte menade mig
 
B boander skrev:
Har den klagande grannen ställt dit den så har därmed lämnat sitt godkännande.
Försök att få ett vittnesmål från förra ägaren om vem som ställt dit den och gärna varför samt vid vilken tidpunkt. Skriftligt är bäst men muntligt är ok, kan du få någon att lyssna är det lika bra som skriftligt.
Betr. den exakta tomtgränsen föreslår jag att du kollar om kommunens mätingenjör kan sätta ut gamla gränsmarkeringar eller nya där du vill. Har själv utnyttjat detta både för gränsmarkeringar och för markering av borrhål. De brukar debitera per timma och det går på ett par timmar. Mycket rimliga pengar!
Kanske har din stuga stått så länge att den kan accepteras av kommunen oavsett vad grannen framför Han har ju ställt dit den!
Lycka till!
Det sista hängde jag inte riktigt med på, kan jag bestämma vart jag vill ha gränsen?
 
H
Tazken92 Tazken92 skrev:
Enligt vad jag hört så ligger min fastighet utanför detaljplanerat område, men gränsen går mellan oss så grannen bor inom detaljplanerat område. Han hävdar att han hade marklov när han schaktade ur sin tomt men han kan ändå inte säga exakt vart gränsen går
Du kan kolla med kommunen om grannen har marklov.
 
Tazken92 Tazken92 skrev:
det är lite så jag tänkt med, men svårt när grannen står o gapar på fyllan i tid o otid o skrämmer barnen om den förbannade stugan.
Men nu känner jag att jag har lite mer på fötterna.
Sitt lugnt i båten, placeringen är preskriberad efter 10 år, om bygglov saknas. (y)
Några inlägg menar att grannen har givit "medtycke" om grannen varit behjälplig att placera gäststugan.
Kanske inte lätt att formellt bevisa och dessutom har grannen aldrig beslutanderätt i bygglovsfrågor, ett allmänt missförstånd som ofta förekommer i forumet.
Det är alltid fastighetsägaren som ansvarar gentemot byggnadsnämnden att bygglovsfrågor följs och grannen ges möjlighet yttra sig i ett grannehörande.
Lite utanför tråden men kan vara bra att förtydliga.
Dock behöver du inte göra någonting. Eventuellt kan framtida bygmöjligheter påverkas om bygglov saknas för gäststugan.
 
B Bernt Ö97 skrev:
grannen [har] aldrig beslutanderätt i bygglovsfrågor
Det är inte en bygglovsfråga, då det är en bygglovsbefriad åtgärd givet att grannen givit sitt medgivande att bygga närmare än 4,5 meter från gränsen – vilket får antas eftersom han var behjälplig med att placera stugan där.
 
  • Gilla
Ferryman och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte en bygglovsfråga, då det är en bygglovsbefriad åtgärd givet att grannen givit sitt medgivande att bygga närmare än 4,5 meter från gränsen – vilket får antas eftersom han var behjälplig med att placera stugan där.
Grannen kan kanske anses ha givit medgivande. Byggnaden är placerad närmare tomtgräns än 4,5 m, då är det en bygglovsfråga och byggnadsnämnden beslutar om bygglov efter grannehörande, där grannens yttrandet är vägledande men inte beslutande.
Byggnadsnämnden kan tillstyrka/neka bygglov även om grannen har tillstyrker eller motsätter sig bygglov.
Dock har preskriptionstiden gått ut i detta fall och egentligen är detta en "ickefråga"
 
Jag fick koordinater för min tomt gratis från kommunen. Sen lånade jag en GPS från jobbet och satte ut pinnar. Det är självklart inte alls samma sak som om en lantmätare kommer ut, men bättre än att inte veta alls. Alla har nog inte en GPS gratis på jobbet, men kanske kan har nån bekant som har.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Sitt lugnt i båten, placeringen är preskriberad efter 10 år
Detta stämmer nästan helt. Men om stugan får en ny användning som idag är tillståndpliktig (t ex användning som gäststuga eller bostad) så räknas det som ett nytt tillsynsärende och det gäller som svartbygge.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.