Hej. Köpt villa byggd 1990 med källare på gjuten platta. Radonvärdena i källaren, entreplan och övervåning är för höga (ca 450). Jag har installerat en frånluftsfläkt i källaren och en i badrummet på entréplanet (självdrags ventilation från början). Ventiler över fönstren och tätat alla genomföringar ur plattan.

jag är lite skraj över att sätta en radonsug i källaren då undertrycket kanske gör så att det sipprar in mer radon. Har hört mig för och det har dock fungerat för dom flesta med t.ex 2st sugpunkter under plattan.

har någon nå bra tips på radonsugssystem? Radonsug.se fläkten känns ”billig” men dåliga värden. Kan jag sätta en kanalfläkt för halva priset och med bättre flöde per m3/h?
 
S
frånluftfläkten kan ju skapa mer undertryck i källaren och öka på radongas inströmmning , kan vara en
bra ide att anlita en radontekniker som mäter o ger förslag på lämpliga åtgärder kostar ca.5-6 tusen , jag gjorde
så i vintras har efter det gjort åtgärder själv

/s-å
 
Jag sänkte radonhalten med 25% när jag installerade FTX i huset. Jag hade lägre värden än dig så det är inte osannolikt att du skulle få ännu större effekt.

FTX ger bra luftomsättning i alla utrymmen och den inkommande luften är ren, torr och förvärmd.

Jag vet inte vilket jobb det innebär att montera radonsug, FTX är sannolikt mer jobb, men har också många fler fördelar.
 
ulfben ulfben skrev:
Jag sänkte radonhalten med 25% när jag installerade FTX i huset. Jag hade lägre värden än dig så det är inte osannolikt att du skulle få ännu större effekt.

FTX ger bra luftomsättning i alla utrymmen och den inkommande luften är ren, torr och förvärmd.

Jag vet inte vilket jobb det innebär att montera radonsug, FTX är sannolikt mer jobb, men har också många fler fördelar.
mycket större ingrepp med FTX och framför allt prismässigt. Vad gav du för installationen? Radonsug är inte mer än 10-15k enligt uppgifterna jag läst mig till.
 
Jag installerade själv, och som du säger, det är helt klart ett större arbete. Jag gjorde det inte för radonets skull, utan för att energieffektivisera och få bättre inomhusklimat. Att radonet minskade var en fin bonus.
 
ulfben ulfben skrev:
Jag installerade själv, och som du säger, det är helt klart ett större arbete. Jag gjorde det inte för radonets skull, utan för att energieffektivisera och få bättre inomhusklimat. Att radonet minskade var en fin bonus.
har på sikt planer på att installera ett jag också, men till en början vill jag bara få ner radonet till beboliga nivåer, så frågan kvarstår antar jag
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Min första plan var att installera ett ventilerat golv i källaren. De verkar också göra gott mot radon samtidigt som de höjer komfort och minskar eventuell fuktproblematik. Kan vara värt att kika på?
 
ulfben ulfben skrev:
Min första plan var att installera ett ventilerat golv i källaren. De verkar också göra gott mot radon samtidigt som de höjer komfort och minskar eventuell fuktproblematik. Kan vara värt att kika på?
Källaren i sig är super fin och behaglig året runt då det är monterad luft värmepump och braskamin, sen är det en matta som andas lagd över hela källargolvet så vill helst inte böka runt med det som redan är bra känns enklast och mest effektivt att borra. jag prövar med 2 ingångs hål genom plattan och en kanalfläkt monterad på utsidan. Fått lite kontakt med olika firmor och det ska lösa mitt problem. Tack för din hjälp!
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Nu har du säkert redan genomfört mätningar, men för andra läsare så kan jag tipsa om att OCAB erbjuder mätning för halva priset jämfört med att beställa direkt från Radanova. Man kan behöva vara medlem i Villaägarna, men lätt värt.

https://www.ocab.se/radondosor/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.