A
Vi har en sommarstuga som såg ut som en bastu inne innan vi gick lös på vit färg så nu när vi ska bygga bastu undrar jag om det "måste se ut som en bastu"?? Kan man måla, använda sig av andra material än trä. Bara glas känns inte heller aktuellt. Är det nån som har nån idé (gärna bild)
 
Tegel eller klinker går bra att anvävda i bastu. Målad yta mindre bra, den blir väldigt varm. Lavarna behöver inte se ut som ett par träbänkar utan kan formas som sköna stolar, i ex. asp och al.
 
A
Uppdaterar tråden lite! Antar att det inte skulle funka att lasera heller eller finns det något mörkare träslag som man kan använda? Jag kanske kan bränna panelen som man gjorde med träsakerna på slöjden ha ha ha. Som det verkar nu blir det mosaik och ryggstöd i samma trä som lavarna och så fär jag väl göra utsidan mörkare
 
Att bränna träet i bastun är inte helt ovanligt, men man får ju inte elda för mycket ;-)
 
finns många träslag som lämpar sig bra för bastu... tjäral är ett mörkare slag som många använder....

själv gjorde jag väggen som aggregatet sitter på med tegel... och ett par spots... belysningen är halva grejen... utan rätt belysning ser det mesta förjävligt ut =)

och funderar du på att typ betsa utsidan eller nåt så funkar väl det... men inte på insidan, var försiktig med vad du behandlar träet med inne i bastun då det kan avge giftiga ångor...


Lite inspiration =) http://www.cariitti.com/page.php?page_id=77&cat_id=6
 
Min pyttelilla grottbastu är helsvart ... bortsett från laven. Svartmålad panel, svart klinker, svarta murar. Mysigt ...
 
  • Gilla
Lilleskog
  • Laddar…
A
Låter lite mer som min stil! Du har inte bild på "grottan"?
 
A
yonna skrev:
Min pyttelilla grottbastu är helsvart ... bortsett från laven. Svartmålad panel, svart klinker, svarta murar. Mysigt ...
Och skit snyggt!!!
 
Yonnas bastu är jättefin. Dessutom är hela ena väggen en glasruta som ger utsikt över landskapet. Underbart.
 
Hemmakatten
Håller med. Jättefin! Jag har också sett den.
En liten brasklapp dock. Vi ville nämligen också ha en svart bastu. Har ringt runt till alla (iaf alla jag kan komma på) färgfabrikanter. Samma svar från alla och det är att man kan inte måla inne i en bastu, vare sig med heltäckande färg eller lasyr. Skälet som färgfabrikanterna uppger är att färgen inte tål värmen och framförallt inte de hastiga skillnaderna i temperatur. Detta i kombination med den höga luftfuktigheten (som också varierar kraftigt) är inte färg avsedd för. Vi är därför tveksamma till hur vi skall slutföra vår bastu. Men snyggt med svart är det!!
 
  • Gilla
Lilleskog
  • Laddar…
Men - precis som jag nämnt tidigare - man skall kolla ordentligt om man kör med vedeldad bastu. Det funkar bra med vanlig Tylö bastu på el.
 
Jag har sett att det finns värmebehandlad björk. Den gick att få nästan svart. Vet ej om det fanns fler träslag men det kan vara värt att söka efter på nätet. Lycka till / Tanja
 
Lyfter gammal tråd igen: Helt inne på en SVART bastu då jag föll för en sådan i boken Bastur. Den fanns i en kvarnbyggnad och var både vedeldad och svartbetsad. Någon här inne på byggahus.se som har någon idé hur bra det funkar att svartbetsa panel på väggar och tak och vad man skall använda för bets?

Yonna: Vad har DU på väggar och tak för att få det svart?
 
Hemmakatten
Nu visar det sig att det faktiskt går att få en svart bastu, vilket vi skall ha. Vi kommer att lasera med vattenbaserad lasyr.
 
Gud vad mörkt det måste kännas att ha en svart bastu. Mycke belysning säger jag bara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.