Vi håller på att renovera en tvättstuga.
Jag vill börja med att säga att vi har bott här i snart 3 år och jag har aldrig sett råttbajs här överhuvudtaget.
Vi har inte hört några konstiga ljud eller haft problem med som jag kan relatera till råttor (hål i sopor, lukt eller liknande).

Tvättstugan har troligtvis inte renoverats sedan 80 talet. När de började riva i taket och ta bort isoleringen så ramlade det ned vad jag tror är råttbajs.

Jag vet att de tidigare ägarna fick en fuktskada på badrummet på övervåningen (precis ovanför badrummet) som åtgärdades. Om jag minns rätt så blev det ganska utdraget på grund av att det blev fuktskada igen i samband med att renoveringen blev klar (kommer inte ihåg exakt hur det var). Kan det ha varit något som skett i samband med detta (chansar bara?) eller är det ännu äldre än så?

Bör man kontakta någon för sanering (verkar ju inte ha något pågående råttproblem?) eller är det bara att köra på?
Har bifogat ett par bilder.
 
  • Rivning av isolering med potentiellt råttbajs i tvättstugerenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takisolering med synliga rör och misstänkt råttbajs i en tvättstuga under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Misstänkt råttbajs på ett renoveringsunderlag bland spån och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röran av gammal isolering, misstänkt råttbajs och rivningsavfall på ett betonggolv under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara dialektalt, men om jag jämför med andra föremål på dina bilder ser det ut som bajs från möss. Jag skulle vilja påstå att det är mer onormalt att riva isolering och inte hitta spår efter möss.
 
Du har nog rätt. När jag gjort lite research så ser det ut som bajs från möss.
Vi har dock inte stött på några möss, hittat spillning någon annan stans eller känt lukten av urin. Det verkar således inte vara något aktivt problem som vi har.

Din sista mening gläder mig.
 
Lånar tråden lite. Vad är detta för djur som lämnat avföring under altan?
 
  • CD-skiva på smutsig mark nära en vitmålad vägg, reflekterande yta skapar regnbågsfärger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Hare, kanin.
 
Nja är det verkligen det när dom är såhär cylinderformade/pelletsliknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.