Om man ska bygga nytt och har redan tänkt lite hur ens hus ska se ut varför betala dyrt för att nån ska rita det?
Vad har han/hon för andra uppgifter förutom ritningen - kommer han med råd av ren byggteknisk natur, om inte så räcker en skiss som man gjort själv och byggmästarens kunskaper ganska långt. Jag gillar inte färdiga hus som levereras med lastbil och skulle vilja bygga själv men är lite "rädd" för arkitekten. Man tänker lite på bibliotek och offentliga byggnader när man säger arkitekt.
Vad har ni för erfarenheter?
 
  • Haha
sarsag
  • Laddar…
Om du vill och kan rita ditt hus själv behöver du ingen arkitekt.

En arkitekt kan kanske se möjligheter och undvika problem som en oerfaren husritare missar. Men det är ju inte säkert. Det finns många dåliga hus som även de är ritade av arkitekter.
 
vagabondo skrev:
Om man ska bygga nytt och har redan tänkt lite hur ens hus ska se ut varför betala dyrt för att nån ska rita det? Vad har han/hon för andra uppgifter förutom ritningen - kommer han med råd av ren byggteknisk natur, om inte så räcker en skiss som man gjort själv och byggmästarens kunskaper ganska långt. --- Vad har ni för erfarenheter?
Jag valde arkitekt därför att jag hade ett antal önskemål som jag ville förverkliga inom 100 kvm boyta. Mina önskemål var bl a rundgång i huset (huset känns större då), rymlig ateljé med norrfönster, matrum, bibliotek, bastu, arbetskök där 3 pers skall kunna jobba samtidigt, ett sovrum men med möjlighet att lätt kunna få in tre sovrum i huset, stora ljusinsläpp även mot havet och ngn luftighet mot nock. Hela det lilla huset skulle ge känsla av rymd. Utan hjälp av skicklig arkitekt som planerade varje kvadratdecimeter hade detta inte varit möjligt. En sådan arkitekt ser inte bara till de praktiska funktionerna utan också till rent estetiska värden. Ett hus ska 'räcka' i många generationer. Jag är mycket mycket nöjd med arkitekternas engagemang och resultat. Dessutom följde arkitekten husbygget hela vägen fram till slutbesiktning med justeringshjälp under 'resans gång'. Arkitekterna bidrog till att hålla kostnaderna nere genom fiffiga lösningar, materialval etc.
 
  • Gilla
Ch_P och 1 till
  • Laddar…
Svaret kan nog skilja ganska mycket på vem du frågar. Är du såpass insatt att du vet exakt vad du vill ha och inte tänker använda arkitekten även för konstruktionsritningar så finns det ingen anledning att anlita arkitekt. Vi anlitade arkitekten i stort sett bara för att rita bygglovshandlingar. Efter att själv ha ritat bygglovshandlingar för garaget (80 kvm) och sett hur jobbigt bara en sådan enkel sak var så kändes det som mycket väl använda pengar att anlita en arkitekt för huset...
Det beror ju helt på hur van du är att bygga hus o.s.v. En arkitekt "ritar" inte bara, hon/han ger även värdefulla infallsvinklar, tips och smakråd på olika lösningar vilket kan spara tid och kostsamma missar. Är det något jag ev. ångrar med vårt husprojekt är det möjligen att vi inte anlitade arkitekten mer, men det var förstås en kostnadsfråga.
 
En bra arkitekt kan:
* snappa upp vad ni har för behov och förutse ev. framtida behov.
* placera olika funktioner i huset för att passa just er
* anpassa huset så att det passar in bra på tomten och i omgivningarna.
* maximera funktion på en minimerad yta.
* anpassa utformningen så att den dessutom blir produktionskostnadseffektiv utan att ge avkall på sådant som är viktigt för er.
* plocka fram estetiska (mer)värden i ert hus som ni kommer att uppskatta under åratal framöver och som kan öka ett framida försäljningspris.

En bra arkitekt är lyhörd och öppen för dina önskemål. Kan ibland komma med oväntade lösningar som kan bli bättre än de traditionella mainstreamlösningarna. Viktigt är dock att du känner att du ahr kontrollen och sista ordet i utformningen.
Vissa vill lägga hela beslutsprocessen i arkitektens händer, andra vill ha mycket att säga till om själva.
Välj den arkitekt som passar dig bäst.
 
Visst klarar ni er utan A om ni vet vad ni vill. Vi ritade huset själva på A3 papper m 90gr stödlinjal.
Ringde tekniska kontoret o sa att jag tänkte lämna in bygglovshandlingar och
för att bygglovet inte ska fastna för att nåt fattades på ritningen så vill jag komma o visa ritningar o blanketter o få respons.
Vi satt en timme o han hade åsikter om någar grejer som tex:

-rita in skorsten även på vyn om ni ska ha kamin
-rita in bef o ny marknivå på vyn
-ändra gärna taklutn till 27 istf 29´
-sänk huset 10cm

Åkte hem o ändrade o sen gick bygglovet igenom på 1v

DD
 
W
Klart man kan få igenom ett bygglov utan arkitekt men risken e ju att man får ett hus som e halvdassig både till utseende och planering invändigt. Klart värt pengarna. Om man lägger 3 mille på ett hus så e ju 50papp en piss i missisippi. Mervärdet e ju brutalt mycket större än den lilla kostnaden.
 
Om du bara vill ha någon som ritar rent dina idéer kan du ju anlita en byggnadsingenjör, så får du dessutom byggritningar på köpet.

Anledningen till att man anlitar en arkitekt är att få tillgång till kompetens, erfarenhet och inte minst estetisk talang som de flesta av oss inte besitter. Du har säkert en massa bra ideer och vet (någorlunda) vad du vill ha men en bra arkitekt som har ritat och varit med om att bygga ett antal hus kan säkert hjälpa dig att få ut mer av huset än du klarar på egen hand.

Jag kan planera, laga till och servera en duglig middag men en duktig kock skapar en festmåltid. Även om jag också har idéer – bra sådana tycker jag själv – skulle jag aldrig rita/bygga ett hus utan att anlita en arkitekt. Konsten är att hitta en som kan tolka mina idéer och önskemål och överträffa dem.

Lycka till!
Ronnie
 
Pysslarn skrev:
Konsten är att hitta en som kan tolka mina idéer och önskemål och överträffa dem.
Vilken härlig beskrivning!
Bullseye!
 
Det finns bra arkitekter och det finns mindre bra för att uttrycka det snällt. Det finns privat personer som är fantasilösa och dem med livlös fantasi. Jag anser att det endast är ens fantasi som kan sätta stopp för ens visioner i kombination med plånboken. Vet man som person inte hur man ska ha det så ta hjälp av en arkitekt. Men jag skulle våga säga att även ett en duktig byggnadsingenjör kan göra det. Titta bara på art and craft perioden när stålkonstruktioner som eiffeltornet byggdes av ingenjörer.

Om du själv som person vet hur du vill ha det och vill förverkliga det i praktiken så är det ingenjören som skall till. Det är inte ovanligt att ingenjören måste räkna hem det. En ingenjör har full kunskap att plocka fram båda bygglovshandlingar och sist men inte minst konstruktionsritningar som behövs om för att garantera att det håller. Rätta mig om jag har fel men sen när sysslar arkitekter med konstruktionsritningar? Jag har fått lära mig att det är konstruktörens uppgift som är ingenjör!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.