Hej,

Helt ny här så ursäkta frågor som säkerligen har enkla svar!

Jag vill bygga ut en altan (se bild) som är ca 50cm ned från den övre altanen som går runt hust (förstås tas staketet bort).

Min fråga är ifall man kan sätta en bärlina för altanen direkt på de stolpar jag har markerat eller känns det för vekt? I så fall tips på infästning etc.

Alternativet blir väl att köra plintar / stolpar direkt där.

Träaltan med räcke ovanpå pelare, fönster, skräp under altanen, snö, träd och varningsskyltar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det går bra att göra så. Skruva med 6x120 skruv, två för varje infästning.
 
maah maah skrev:
Ja det går bra att göra så. Skruva med 6x120 skruv, två för varje infästning.
Stort tack! Ok så fransk träskruv kan jag skippa här?
 
maah maah skrev:
Ja det är inte nödvändigt. Se länk för lämplig skruv.
[länk]
Jag tycker att den är perfekt till att skruva ihop stommar med då den drar ihop styckena bra istället för att försänkas in i trät som vanlig försänkt skruv brukar göra.
Tack!
 
Jag skulle rekommendera dig att göra infästningen med genomgående varmförzinkad vagnsbult med bricka på muttersidan.

Detta då jag själv har ett antal ESSVE 6x90-120 också i C4-klass som gått av i bärande konstruktioner vilket förvånade mig mycket.

Har ingen erfarenhet av märket som länkades ovan men har svårt att tro att det skiljer mer än marginellt. Skruvarnas härdning gör att de med tiden verkar bli utmattade av rörelser i virket.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag skulle rekommendera dig att göra infästningen med genomgående varmförzinkad vagnsbult med bricka på muttersidan.

Detta då jag själv har ett antal ESSVE 6x90-120 också i C4-klass som gått av i bärande konstruktioner vilket förvånade mig mycket.

Har ingen erfarenhet av märket som länkades ovan men har svårt att tro att det skiljer mer än marginellt. Skruvarnas härdning gör att de med tiden verkar bli utmattade av rörelser i virket.
Stort tack! Men du ser heller inget problem med att generellt fästa bärlinan enligt bild?
 
Nej, det är inga bekymmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.