Hej,

Har Granngården Grön Effekt NPK 21-4-7. Hur snabbt kan det bränna gräsmattan om det inte regnar?
 
Om du inte har spridit för mycket så är det ingen fara. Det är dessutom ganska kalla och fuktiga nätter så kommer smälta en del av det. Full effekt får du däremot inte förens det regnat en del och kommit ner till rötterna.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H Helmersson skrev:
Om du inte har spridit för mycket så är det ingen fara. Det är dessutom ganska kalla och fuktiga nätter så kommer smälta en del av det. Full effekt får du däremot inte förens det regnat en del och kommit ner till rötterna.
Jag har fått för mig att det är tvärtom med fukten - att det är den som får det att "bränna".
Så länge det är snustort händer ingenting, men med lite fukt blir det alltför hög koncentration av gödningen och gräset bränns.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Rätta mig om jag har fel men om det inte kommer någon nederbörd så bränner det inte gräsmattan. Problemet är om det kommer lite, dvs otillräckligt, med nederbörd. Då smälter kornen, de lösta salterna rinner ner i marken, salthalten i jorden blir för hög och detta drar då vatten ur växterna (istället för tvärtom) och de "bränns". Om du är helt säker på att det ska regna minst 10 mm kan du slänga ut gödslet i förväg. Problemet är när det sedan regnar 2 mm fastän SMHI sa 28 mm.

Och visst: även utan regn finns det dagg osv så helt säkert är det inte att sprida utan regn. Skulle själv helst sprida precis innan säkert regn men när det gäller just nederbörd tycker jag prognoserna ofta är riktigt dåliga. Har man inte möjlighet att vattna skulle jag i så fall hellre sprida för lite (1/4 dos kanske?) och sedan komplettera nästa regniga dag. Då kommer man kanske undan utan brännskador.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag gödslat Grön Effekt NPK 21-4-7 enligt anvisningar, regnat 5mm och ska regna ytterliggare 10! Har även vattnat eftersom jag är nojjig att bränna hehe. Hoppas på effekt av detta!
 
10mm räcker för att det inte ska bränna. Vattningsberedskap behöver alltid finnas.
 
Det låter bra.
För mycket vatten är ju inte heller bra då det gör att gödsel fortsätter neråt i marken förbi gräsrötterna.
Är du orolig för att bränna gräset, så är ett tips att minska till halva mängden gödsel och gödsla oftare.
Jag har fått lära mig att det generellt är bättre för växtlighet att få en mindre dos oftare.
 
mexitegel mexitegel skrev:
10mm räcker för att det inte ska bränna. Vattningsberedskap behöver alltid finnas.
S sblixten skrev:
Det låter bra.
För mycket vatten är ju inte heller bra då det gör att gödsel fortsätter neråt i marken förbi gräsrötterna.
Är du orolig för att bränna gräset, så är ett tips att minska till halva mängden gödsel och gödsla oftare.
Jag har fått lära mig att det generellt är bättre för växtlighet att få en mindre dos oftare.
Hur vet man hur mycket i mm man vattnar med spridare? Kört ca 1.5h per område
 
Grön effekt i 15 kg säck är nästan dubbelt så dyrt som att köpa 25 kg säck med samma innehåll på Granngården. Yara Mila
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
F FM321 skrev:
Hur vet man hur mycket i mm man vattnar med spridare? Kört ca 1.5h per område
Sätt några glas på gräsmattan så är det bara att mäta hur mycket som kommit i dem.
 
  • Gilla
FM321 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.